Urgh - du er en pralerøv - virksomheder på Facebook

Urgh … Du er bare en pralerøv!!

afgrund

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du er nødt til at prale, hvis du driver virksomhed. For hvis ingen ved, at du leverer varen, går du rabundus!

Problemet er bare: Det er da også helt fint med de der kundeanbefalinger på hjemmesiden.

Men når så virksomheder updater på Facebook sådan her: ”Dejligt med tilbagemelding fra glad kunde: ”Super sparring og hjælp til mit seneste projekt. Tusind tak!””

Der kan jeg i hvert fald godt blive lidt træt. Hvorfor forstyrrer du mig, mens jeg surfer glad rundt mellem halvskidte vitser og billeder af hundehvalpe? Jeg ved godt, du er dygtig. Ellers ville jeg jo ikke følge dig på Facebook – vel?

Synes du, jeg er et surt jantelovsopstød? Helt OK – men jeg er ikke alene!

Pral af den slags hører til kategorien “sælgeragtige updates”. Da kommunikationsbureauet Disruptive Communications undersøgte sagen for nylig, viste det sig, at de sælgende updates irriterede 24,9 % af 1000 interviewrespondenter.

Alle tænker på sig selv – ingen tænker på mig!

Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: Kunderne er ligeglade med dig og din virksomhed. De interesserer sig KUN for, hvad din virksomhed kan gøre for dem.

Spørgsmålet er så bare, hvordan du praler på den fede måde – som vi nudanskere siger.

Du er jo lidt af en pralerøv, ikke? Du kan bare ikke lade være. Det kan jeg heller ikke – for jeg ved, at så går min lille virksomhed også rabundus.

Prøv lige at spørge, om jeg har lyst til at prale af nogle af de smigrende mails, jeg har fået, siden jeg begyndte at blogge?

Jeps – mon ikke! Men jeg gør det ikke. Og dog. Nu fik lige sneget den ind!

Hånden på hjertet: Får det dig måske til at tro, at jeg er beskedenheden selv? Og er det af værdi for dig? Neeej!

Med krydsede ben i miniskørt

Men i det mindste får jeg noget til fælles med alle de kendte ved at prale og se beskeden ud samtidig.

Humblebragging er en sport i sig selv, når man er berømt. Stjernerne praler, for at folk aldrig skal glemme alle deres statuetter og priser og penge – for så kan de være ude af business in no time.

Hør bare fotomodel og tv-stjerne  Tila Tequila:
”Jeg hader min Lamborghini! Politiet beder mig ALTID stoppe ind, fordi det er en Lamborghini, så de tror altid, jeg kører for hurtigt, men det gør jeg ikke! Så lader de mig køre! Stop det. Jeg tror bare, de vil snakke med mig: Det er SÅ uretfærdigt. Hvorfor sagde sælgeren ikke noget om, at jeg ville blive stoppet mindst en gang om ugen i den bil. På tide at få en Corolla – LOL!”

Eller hvad med filmstjernen og instruktør Lena Dunham: ”Hvad føltes bedst – at vinde SpiritAward eller tage de strømpebukser af?

A: BEGGE DELE FØLTES FANTASTISK.”

Oh, please! Det er næsten pinligt, når nogen praler på den måde. Som at se en pige, der næsten ikke tør gå, fordi hendes miniskørt er så lille, at hun ku’ komme til at vise mere, end godt er.

Men hvordan praler du SÅ!

Ja, jeg skal ikke trække den ud længere. Jeg synes nemlig, du skal prale sådan her: Giv dine læsere noget af værdi, hver eneste gang du praler af dig selv og din virksomhed på sociale medier.

Værdi kunne være en lille gave – bare for at fejre dit resultat.

Værdi kan også være en lille guide til, hvordan andre kan få samme flotte resultat, som det du gerne vil prale af.

Det er faktisk utroligt, hvad folk vil lægge øre til, hvis de bliver klogere og rigere imens.

I indlægget er der otte trin til en pressemeddelelse, som gerne skal give dine historier en plads i medierne, hvis det er det, du vil.

Men hvordan ved du så, at mine råd faktisk er effektive? Jo, fordi jeg fortæller dig historien om, hvordan min pressemeddelelse førte til, at Thomas Ørts – forfatter til bogen TyksakNejtak– fik en plads i rampelyset i flere medier.

Se, det er ren win-win: Jeg får pralet – du bliver måske lidt klogere – og vi bliver begge to gladere.

Det er noget, jeg kan lide. Jeg har nemlig indset, at jeg ikke kan leve af at være beskeden. Desuden ser mine ben ikke ret godt ud i de der helt små miniskørter.

 

 

>