Sælg mere – find unique selling point
Jeg ved det. Du hader klichéen om, at din virksomhed skal være unik. Eller at den skal have et unique selling point. Men du ER nødt til at vide, hvordan du adskiller dig fra konkurrenter.
– Du skal vide, hvilke kunder du vil tiltrække.
– Du skal også vide, hvad du tilbyder dine kunder, som dine konkurrenter ikke matcher.
Altså:
Du må vide, hvordan din virksomhed adskiller sig. Du må finde din virksomheds unique selling point.
Og ikke nok med det: Du er også nødt til at beskrive det i din salgstekst.
Ellers sker der 3 triste ting …
– Dine kunder presser dig altid på pris. For der er jo mange konkurrenter, hvis du siger nej.
– Dine tekster bliver upersonlige. For du aner ikke, hvad du skal skrive.
– Dine tekster bliver ultrakorte. For din hjerne går på standby, når du begynder at tappe i tastaturet …
Og det er trist, for så tiltrækker du ikke de rigtige kunder, og du skaber ikke synlighed NOK på nettet.
MEN …
… du skal ikke drøne rundt om månen
Heldigvis behøver du ikke revolutionere din branche eller drøne rundt om månen for at skille dig ud.
Din virksomheds unique selling point er måske noget helt simpelt, måske:
– Bedre pris
– Hurtigere levering
– Et abonnement, der giver din kunde en alt i en-løsning, så han ikke skal løbe til 3 virksomheder
– Flere valgmuligheder
– Ekstra flink service
– Eller noget helt andet!
Måske er du unik – uden at vide det!
Måske er det blevet en selvfølge for dig, at du gør tingene på en bestemt måde, som netop dine ønskekunder har gavn & glæde af.
Men det er ikke en selvfølge for nysgerrige kiggere på din hjemmeside, som du gerne vil gøre til kunder. For dine konkurrenter gør tingene på en anden måde.
Kort sagt: Selv en lille forskel mellem dig og dine konkurrenter kan være præcis det unique selling point, som gør en stor forskel for dine kunder!
Luk øjnene op, så ser du det nok …
Hvis du er blevet hjemmeblind, så kan du gøre noget ved det lige nu.
Her får du nemlig guiden med de 5 spørgsmål, jeg altid stiller, før jeg skriver en salgstekst for en ny kunde.
– Kundens svar hjælper mig med at grave virksomhedens unique selling point frem.
– Svarene fortæller mig også, hvem der skal handle hos min kunde – og hvorfor.
Klar? Her kommer de 5 hjernevriderspørgsmål:
1. Hvorfor skulle jeg stole på dig?!
OK. Jeg kunne også spørge mere høfligt. Hvem er du som fagmand?
Hvilken uddannelse og hvilke erfaringer har du?
Hvem vil skrive under på, at du kan skabe den forandring for mig som kunde, som du påstår?
Eksempel fra min virksomhed:
Jeg er cand.mag., tekstforfatter, seo-entusiast, forfatter til Blog dig til synlighed og salg.
Hvem der vil skrive under på, at jeg kan levere det, jeg lover? Det kan du se af anbefalingerne her på hjemmesiden.
Dermed har jeg også sagt, at du skal præsentere dig helt kort i dine salgstekster – og huske anbefalingerne!
2. Hvad laver du?
Svaret virker måske indlysende.
Men netop derfor er det vigtigt, at du får svaret ordentligt på det.
Du skal nemlig ikke kun præsentere dine ydelser eller produkter.
Du skal også forklare den værdi, de skaber for netop dine kunder.
Eksempel fra min virksomhed:
Min ydelse er blandt andet tekstforfatning.
Værdien er synlighed og salg.
Kort sagt: Jeg sælger tekster, der skaber synlighed og salg.
3. Hvem er dine ønskekunder?
Det er vigtigt, at de rigtige mennesker kan se af din tekst, om netop de er ønskekunder.
Så tiltrækker du flere af samme slags kunder, og så kan du bedre specialisere dig og blive endnu dygtigere.
Mine ønskekunder er kommunikationsfolk og ejere af mindre virksomheder, som ikke kan eller vil kæmpe med salgstekst, content marketing og linkbuilding. Det skriver jeg i de allerførste linjer på min forside.
4. Hvad gør du anderledes?
Du gør helt sikkert noget, dine konkurrenter ikke gør – og ellers skal du finde ud af, hvad du vil gøre anderledes i fremtiden! Du behøver nemlig ikke altid sælge noget andet for at skille dig ud. Måden, du gør det på, kan være afgørende.
Jeg adskiller mig ved at tilbyde alt i tekstforfatning og nødhjælp til tekst.
Desuden adskiller jeg mig ved at tilbyde produkter til dig, der helst vil skrive selv.
– Du kan nemlig bestille alt i tekst her: tekstforfatning, linkbuilding og smukkesering eller korrektur af din egen tekst. Du kan fx få din markedsføring automatiseret med et abonnement på blogindlæg og linkbuilding.
– Du kan også bestille rådgivning og onlinekurser, hvis du vil toptune dine egne tekster.
5. Hvordan undgår du branchefejl, dine konkurrenter gør?
Bare rolig. Jeg beder dig ikke om at hænge dine konkurrenter ud!
Men i mange brancher er der typiske problemer, som kunderne altid klager over.
Problemer, der kan blive til fordomme som: “Håndværkere kommer aldrig til tiden blabla …”
Den slags fordomme skaber købsforbehold. Ja, i værste fald stopper de folk i at købe noget af dig.
Derfor: Hvis du har en strategi til at undgå de typiske brancheproblemer, skal du fortælle kunderne det!
Så ved de, at de ikke løber ind i de frygtede problemer hos dig.
Eksempel fra min virksomhed:
– Som skriverkarl kender jeg de typiske brancheproblemer, der kan stoppe folk i at handle med en tekstforfatter.
Nemlig ringe tekst – deadlines, der ikke bliver holdt – masser af stavefejl og sprogtudser.
De købsforhold vil jeg aflive. Derfor skriver jeg i teksten, at jeg er cand.mag., at jeg har mange års erfaring som tekstforfatter, og at jeg også læser korrektur.
Så ved du, at jeg kan levere en god tekst til tiden.
Nu er det din tur til at grave …
Held og lykke med jagten på det unique selling point, der giver dig stof til gode tekster. Tekster, som tiltrækker de rigtige mennesker og stjæler deres undskyldninger for at handle hos din konkurrent.
Du kan også lade mig grave …
Jeg hjælper dig gerne med at grave salgsargumenterne frem og skrive teksten.
Men du kan ikke bestille hjælp til haven, jeg er bedst til sprogblomster.
Se fx mit tilbud med webtekst og onlinekursus i salgstekst for dig, der kun har brug for nogle få tekster.