Hader du sælgertyper og calls to action?
Ikke når du har læst artiklen her!
Da jeg var barn, var jeg blå spejder. Det var da også meget sjovt at lave bål og sno dej om en pind og binde knob og tømmerstik.
Men det årlige salg af Lillebror-lodder var et MARERIDT. Hvert år skulle hver lille blå smølf sælge 10 lodder, og det var 10 for mange.
Mine forældre var selvfølgelig ikke den type, der køber hele lageret op. Derfor måtte jeg plage nogle naboer, og fordi jeg hadede det, kom jeg altid for sent.
Vores gamle nabokone, Merry, rystede på hovedet og sagde: Jamen de andre var her jo for to måneder siden, før hun lukkede døren uden at købe for en femøre.
Så en dag blev jeg så desperat, at jeg tilbød en dame at købe en nitte.
Det var hun ikke interesseret i. Derfor droppede jeg spejderlivet.
MEN mange selvstændige oplever spejderpigens mareridt, hver gang de skal sælge.
De kan ikke. Vil ikke. Tør ikke bede andre købe. De er bange for calls to action – altså at bede folk direkte om at gøre noget. Det er trist, for det virker!
Hader du også calls to action?
Og ved du hvad (pst – sig det ikke til nogen!) sådan har jeg det stadig. Jeg hader at tigge folk om at købe.
MEN! Det gør ikke mere noget.
Jeg kan nemlig leve af tekster alligevel. Måske fordi jeg kan bede folk om at købe i tekst – og uden at genere nogen!
Hvad med dig? Tør du bede folk købe i teksten?
Du må gerne sige Køb så. På en pæn måde, altså!
Brug gerne udtryk som Køb – bestil – få rabatkupon, for de ord bruger dine kunder online. Men læg ALTID mere vægt på, hvad folk får, end hvad de skal betale eller gøre for at få det.
Og: Calls to action i en salgstekst er et must. Men mange tror, der bare skal være et call to action i slutningen af teksten. Nej – for mange når ikke derned, når du skriver online.
Derfor kan du sagtens have flere varianter af dit call to action – uden at gentage dig selv!
Sådan:
– Indled din salgstekst med en overskrift, der fanger læserens interesse og fortæller, hvilken fordel han får af produktet – og også gerne hvad han undgår.
– Skriv et par linjer, hvor du uddyber i få linjer, hvilken forandring produktet skaber for din læser.
– Skriv et call to action, hvor du får læseren til at gøre noget, han gerne VIL:
“Vælg din favoritfarve”
“Se den her i flere varianter – og find din yndlingsmodel.”
– Fortsæt med at forklare, hvorfor det er vigtigt for læseren at eje produktet – nu!
– Afslut med samme call to action – i en ny variant:
“Bestil den nu – og få lynhurtig levering.”
Fik du den?
Du må gerne bruge calls to action – og det virker! Men du skal bare lægge vægt på det, kunden får. Ikke det, han skal gøre for at få det.
Så kan du sælge alt.
(Lillebrorlodder undtaget. Måske. Jeg vil i hvert fald ikke købe en nitte af dig).