Den går ikke, Thorborg

   

Det nytter ikke at græde over spildt tekst

Har du børn? Eller kender du nogen, der har børn? Ja, selvfølgelig …

Så kender du også det her: Nogle dage vil de bæres. Andre dage vil de gå selv, og far og mor løber bekymrede efter dem med sutteklud og gåstol. De små pus skulle nødig falde og slå sig.

MEN! En dag er det slut. De vil ikke mere bæres. Aldrig mere. De vil gå på egne ben. Og far og mor kan intet gøre, når de falder og slår sig.

OG sådan er det også med din tekst.

Derfor skal du lære den at stå på egne ben! Du skal sikre dig, at den siger, hvad DU vil sige. For du tror, du ved, hvordan folk læser din tekst. Det gør du nok IKKE altid. Beklager. OK, men hvor svært kan det lige være?

Jo – så svært her:

I en galakse tæt på vor egen i en knap så fjern fortid skrev virksomhedsrådgiver Soulaima Gourani et ekspertblogindlæg på Iværksætterdebatten Amino, der hed Derfor vil jeg ikke drikke kaffe med dig.

Blogindlægget handler om, at Soulaima får mange kaffeinvitationer, men hun siger nej til de fleste. Og nogle invitationer svarer hun aldrig på.

De er nemlig bare for tynde. Hvorfor vil folk egentlig drikke kaffe? Og hvorfor lige med hende? Se, det skriver de ikke noget om!

Derfor gider hun ikke spilde tid på den slags invitationer. Faktisk “provokerer de mig helt vildt,” fastslår hun i blogindlægget. Tag den!

Hvad skete der lige her?!

Jo, de skriveglade Aminoer gik amok i vrede kommentarer. De myldrede til i tusindvis i et rivegilde måske aldrig før set på Amino.

Og ja, der var dem, der støttede Soulaima. Men der var dæleme også mange, der syntes, det var for galt med hende. Inden længe var en mindre shitstorm pisket op. Kommentarerne på Amino er kun en brøkdel af dem, der kom, da rigtig mange gav deres besyv med på Facebook også.

Iværksætterdebatten Aminos far, Martin Thorborg, delte nemlig flere gange blogindlægget med jubelkommentarer om, hvor mange der nu havde læst det. Nu endnu flere! Og nu endnu endnu flere!!

Men … han var også på banen for at forsvare og forklare blogindlægget. Igen og igen.

Og hvorfor løb det amok?

Historien er et klasseeksempel på markedsføring, der går galt, fordi virksomheden markedsfører sig med en historie, der faktisk ikke matcher virksomhedens egen grundhistorie.

Amino er et forum for iværksættere, og grundhistorien er, at her hjælper iværksætter hinanden. Så når iværksætterne hører en superduperbestyrelsesdame fortælle historien: “Jeg gider dig ikke – din virksomhed er for useriøs, og du har grimt hår og alt for langt hjem”, så bliver de sure. Det kan godt være, det er en blodig fejlfortolkning af det, hun siger – og DET er det – men det er ligegyldigt. Modtageren bestemmer budskabet.

Derfor var der heller ikke meget, Thorborg kunne gøre. Skrevet er skrevet. Delt var delt på nettet. Og de sure var sure.

For teksten taler for sig selv. Den råber højere end alle bortforklaringer.

Nå, men fluks til pointen!

Det er tit meget lettere at misforstå din tekst, end du tror:

– Hvis din tekst virker vred og bitter, risikerer du at få en på låget, som du ikke har fortjent!
– Hvis din tekst er tåget, risikerer du, at folk ikke fatter en hat – og så gider de ikke læse dine tekster igen!

Og det er synd for dig.

Derfor:

Gør dig selv den tjeneste at smileytjekke, hvis du er bare lidt i tvivl om, hvordan andre vil læse din tekst.

Sådan smileytjekker du:

Læs din tekst op for mindst én anden, før du sender eller poster online. Overvej redigering, hvis din læser ser noget helt andet i teksten, end du forventede – elelr bare ligner et stort spørgsmålstegn.
Spørg dig selv, om tekstens budskab matcher din virksomheds værdier og din kundemålgruppe.

Din tekst skal ikke være venner med alle

Men husk også: Du SKAL jo ikke være venner med alle. Faktisk er det tit kontroversielle tekster, der skaber størst opmærksomhed.

Det er faktisk helt OK at være sur, også på skrift. Hvis din læser er sur over det samme som dig, ja, så får du point for din gnavenhed.

Til gengæld er det trist, hvis andre synes, du er sur, når du selv synes, du er sjov eller sarkastisk. Og du ser ofte mere sur ud på skrift, end du er!

Heldigvis er historien om Souleima, der ikke vil drikke kaffe, bare en krusning på vandoverfladen. Det var alt sammen meget sjovt, og Amino fik en masse læsere ud af det. Og de har nok hidset sig ned igen siden dengang.

Men … det kan jo gå meget, meget værre.

Der er et hav af historier om store virksomheder med erfarne kommunikationsmedarbejdere, der er kommet HELT galt af sted på tasterne.
Og det kan du alt sammen læse om i min nye bog om blogging for selvstændige, Blog dig til synlighed og salg, Forlaget Frydenlund.

 

>