Risiko 1: Dine tekster ligner dine konkurrenters alt for meget
… og det er ærgerligt.
For så er det svært for dine ønskekunder at forstå, hvorfor de skal handle med din virksomhed.
Samtidig bliver det sværere at få – og fastholde! – gode Googleplaceringer.
Derfor:
- Brug testimonials
Konkurrenterne har ikke dine kunder.
Intet er så u-efterligneligt – og tillidsskabende – som gode testimonials. - Stå frem med dine egne faglige værdier. Og dine sjove, mærkelige og mindeværdige historier fra arbejdsdagen!
- Husk den rigtige sprogtone
Teksterne skal skrives i den sprogtone, som matcher brandet.
Derfor skal du aldrig poste uredigerede AI-tekster. Jeg gør det heller aldrig selv!
Undtagelsen er FAQ-tekster – her poster jeg sommetider nogle få uændrede FAQ-tekster. - Vælg en Emotionel Kundetype
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode til målgruppesegmentering.
Metoden hjælper dig med at brande virksomheden rigtigt.
Når først du har valgt en Emotionel Kundetype, er det let at vælge salgsargumenter og ord, der tiltrækker dine ønskekunder. Derfor undgår du spildtid – og dyre markedsføringsfejl!
Risiko 2: Du bryder lov om ophavsret uden at vide det
Duplicate content kan skade din virksomheds Googleplaceringer.
Jeg har dog aldrig set, at nogle få linjer har gjort en forskel!
Som regel vil ChatGPT heldigvis bare kopiere nogle brudstykker af sætninger.
Men det ændrer ikke på, at lov om ophavsret stadig gælder. Også selvom det er en bot, der har skrevet teksten.
Derfor:
- Brug Copyscape til at tjekke dine tekster – før du udgiver dem!
- Vær forsigtig med at udgive tekster, der er skabt med én simpel standardprompt.
Der er stor fare for, at de kommer til at ligne dine konkurrenters tekster for meget.
Det skyldes, at dine konkurrenter sikkert også skriver om lignende emner.
Og i værste fald gør de det på samme måde! - Vær særligt omhyggelig med at huske Copyscape, når du bruger AI til FAQ-tekster.
FAQ-teksterne er vigtige. Det er her, folk kan få svar på hurtige spørgsmål. Det er selvfølgelig også her, du kan inddrage masser af relaterede søgeord i dine seo-tekster.
Men FAQ-teksterne er som regel ret generiske på tværs af hjemmesider. Det betyder større risiko for duplicate content!
Risiko 3: ChatGPT styrker dine egne branding-fejl
Måske har du oplevet, at ChatGPT fx kalder dig “kaptajn” eller “smukke dig”? Det har jeg i hvert fald!
Botten er nemlig en pleaser!Og den forsøger altid at spejle det menneske, den er penneven med.
Så hvis du skriver noget personligt, svarer AI’en måske med “smukke dig.”
Men hvis du bare kommanderer rundt med botten, svarer den måske med “Javel, kaptajn.”
Det er jo meget sjovt og hyggeligt. Men spejlingen kan blive et stort problem, hvis brandet ikke har en fastlagt sprogtone.
For så kommer hver eneste ny tekst til at afspejle de tekster, du har skrevet tidligere.
På den måde forstærker botten dine egne branding-fejl!
Derfor:
- Vælg en Emotionel Kundetype – og skriv aldrig til andre igen!
Jeg kan hjælpe dig med at sikre, at du finder den rigtige sprogtone – og de rette salgsargumenter – til netop dine kunder. Du kan også få hjælp til at bruge AI bedre, så du høster fordelene – og undgår ulemperne.