• Home
  • Blog
  • Men du skriver jo ikke “Kys og knus” til Kommunernes Landsforening, vel? Tone of voice – eksempler

januar 21, 2024

Men du skriver jo ikke “Kys og knus” til Kommunernes Landsforening, vel? Tone of voice – eksempler

Du skal bare være personlig. Men du skriver jo ikke “Kys og knus” til Kommunernes Landsforening. Vel?

 

Sådan sagde en meget dygtig tekstforfatter i et onlinekursus, jeg tog for mange år siden.
Jeg er ikke i tvivl om, at HUN kan ramme den rigtige tone of voice. Også til Kommunernes Landsforening.

Problemet er bare, at hun ikke rigtigt forklarede os, KUNDERNE, hvordan vi skulle finde den rette tone of voice.
Det er ærgerligt – for tone of voice er meget vigtig, når du vil tiltrække de rigtige kunder!

Valget af tone of voice rejser mange fornuftige spørgsmål:

  • Hvordan finder du netop den tone of voice, de ideelle kunder foretrækker?
  • Hvordan sikrer du, at tone of voice er den samme i alle tekster?

Meget tit opstår forvirringen, fordi:

  • Kundemålgruppen er ikke defineret præcist nok
  • Der mangler forståelse for vigtigheden af en helstøbt kommunikationsstrategi
  • Der er uenighed i virksomheden om, hvordan virksomhedens ansatte skal kommunikere med kunderne.

“Jeg kan rigtig godt lide den måde, du skriver”

Sådan siger nogle kunder, når vi taler i telefon første gang.

Det er jeg selvfølgelig glad for. Ikke mindst når det medfører ordrer i kalenderen!

Men sommetider tænker jeg på, om folk vælger mig, fordi de mener, at netop den tone of voice er rigtig – også for deres kunder?

Det er lidt ærgerligt. For jeg kan nemlig sagtens skrive tekster i en helt anden tone of voice, hvis det matcher dine kunders behov bedst.

“Du får skræddersyede tekster, der matcher netop dine kunder.”

Noget i den retning står der på alle tekstforfatteres hjemmesider.
Men faktisk er det ikke så mange, der har forskningsbaseret viden om kundetyper at trække på.
Den viden har jeg som certificeret specialist i kundetyper.

Jeg er desuden cand.mag. og har mange års erfaring som tekstforfatter for virksomheder.

Sådan bruger jeg forskningsbaseret viden om kundetyper til at vælge tone of voice

Jeg anvender metoden Emotionelle Kundetyper til kundesegmentering.
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode, der er udviklet af Institut for Kundetyper og baseret på 3000 virksomhedscases.
Metoden fungerer sådan, at du vælger én ideel kundetype. Derefter tilpasses virksomhedens produktudvalg, kommunikation og markedsføring til kundetypen.

Tone of voice er vigtig – og alle i virksomheden skal forstå det

Det skaber en rød tråd i markedsføringen, når virksomhedens tone of voice er ensartet.

Typiske fejlgreb:

  • Soloselvstændig? Pas på, du ikke bliver lidt for autentisk
    Soloselvstændige har tit store problemer med at finde ud af, hvordan de skal kommunikere med kunderne.
    Det betyder, at lidt for mange lytter til det “gode” råd: Du skal bare være autentisk.
    Men det er desværre ikke altid nok. Hvis du ikke tager bevidste valg, er din tone of voice sandsynligvis ikke altid den samme.
    Det betyder, at det er sværere at bygge et genkendeligt og troværdigt brand.
  • Virksomhed med ansatte? Sørg for, at virksomhedens tone of voice er velkendt for alle
    Tone of voice er vigtig – og det skal indskærpes over for alle ansatte.
    For hvad hjælper det, at nogle skriver “Vi ser frem til at høre fra jer. Med venlig hilsen” – hvis andre skriver “Kys og knus” til Kommunernes Landsforening?

Heldigvis kan valget af én kundetype sikre en ensartet tone of voice – og en solid markedsføringsplan, hvor der er tjek på alt.

Har du brug for en dygtig tekstforfatter? Book en rådgivning

Du kan booke en rådgivning i min kalender. Første rådgivning koster ikke noget. Du kan selvfølgelig også sende en mail eller ringe 21 96 14 02.

Vigtig viden lige nu:

Hver evig eneste dag bliver min hjemmeside angrebet af hackerbotter. Sandsynligvis også din. Jeg er

Overvejer du at investere i en trykt brochure til din virksomhed, organisation eller kommunalafdeling?Jeg har

Har du behov for et tilbud på din tekstopgave
- eller svar på et spørgsmål?
Kontakt mig her - jeg vender hurtigt tilbage!

 

>