Få hjælp til tekst – med fokus på salg
Ja, lige nu kigger jeg på dig, som har en stor boglig viden.
Du har slugt enorme bunker bøger under din uddannelse.
Du har afleveret rapporter, specialer eller afhandlinger.
Så det er kun naturligt, at du skriver webtekster, brochurer og pressemeddelelser på dit job.
Hvem skulle ellers? Du er jo den medarbejder, der har de bedste forudsætninger for det.
Du har et forspring, hvis du vil være en dygtig tekstforfatter
Din uddannelse og store skrivetræning giver dig da også et forspring som skribent.
Fordi:
- Du er ikke bange for at sætte dig til tastaturet
- Du er skrap til at researche online, hvis du mangler viden
- Dine tekster er typisk præcise, uddybende og velformulerede …
… men din tekst rammer ikke plet
Men lige et øjeblik. Måske gnaver tvivlen dig alligevel: Skriver du nu også godt nok – når du skriver til kunderne?
Næh, det er såmænd ikke sikkert.
For måske er kunderne ikke fagfolk. Måske er de heller ikke lige så trænede læsere, som du er. Og selv hvis de er: Tror du, de besøger virksomhedens hjemmeside for at læse lange fagtekster?
Nej.
For den grusomme sandhed er, at du har ret i din bekymring:
Du er godt nok en haj til at skrive til andre fagfolk. Men du skal skrive på en helt anden måde til lægfolk.
Derfor er din uddannelse og skrivetræning ikke kun en fordel.
Det giver dig også nogle problemer, at du er kodet til at skrive akademisk.
Måske kan du genkende det her:
- Dine sætninger er lange og fyldt med grammatiske krummelurer
- Dit lixtal er alt for højt
- Dine tekster begynder med Adam og Eva. For du skal jo dokumentere dine påstande med data og kildehenvisninger, som du har lært på uni!
- Du skriver “man” i stedet for “du”. Det må ikke blive for smart …
Det sørgelige resultat af din flid?
Tja, du risikerer, at dine tekster skræmmer kunderne væk.
Mange af os lader os imponere af fagord, lange velformulerede sætninger og tunge tekstblokke. Det gør jeg også – men:
Et højt lixtal skaffer ikke kunder
For virksomhedens ønskekunder har brug for noget helt andet.
De vil føle sig mødt og forstået. De vil selvfølgelig overbevises om, at virksomheden kan løse deres problem – og hvordan det skal ske!
Derfor:
Du gør dig selv og din læser en tjeneste ved at indse, at (gode!) salgstekster til web, blogindlæg og nyhedsbreve IKKE er akademiske afhandlinger i pixi-form.
For du er nødt til at skrive folkeligt, når du skriver til ikke-specialister.
Det gælder ikke mindst, når du skriver til web, hvor læserne er ekstra utålmodige.
7 tips til at skrive folkeligt – og sælge mere
- Henvend dig til læseren med du eller I. Man er undtagelsen, der bekræfter reglen!
- Skriv kortere sætninger! Undgå de aaaaalt for lange sætningskonstruktioner, hvor den ene bisætning afløser den anden …
- Del teksten op i afsnit på hjemmesiden. Det er ikke alle, der er vant til at læse store tekstblokke, som du er! Og selv hvis de er, så vil de ikke!
- Undgå fagudtryk, der kan undværes. Brug menneskesprog til at forklare de fagudtryk, der skal med.
- Husk overskrifter og underoverskrifter, som skaber nysgerrighed.
- Lad gerne mennesker fra din målgruppe læse dine tekster, indtil du har fundet melodien!
- Få hjælp til tekst – hvis du stadig er i tvivl.
Derfor kan du trygt få hjælp til tekst af mig
Jeg er selv cand.mag. Derfor har jeg lært, hvordan man skriver på et universitet. Jeg kan sagtens overskue lange tekster – og jeg kan selvfølgelig skrive i en akademisk sprogtone.
Men jeg ved også, at det sjældent er ideelt, når jeg skriver til kunder – og slet ikke online!
Jeg er erfaren tekstforfatter – jeg har nemlig løst mere end 1300 tekstopgaver siden 2009.
Det vil ikke være svært for mig at skrive din næste tekst.
Så ved du, at den bliver letforståelig, informativ – og sælgende.
Kontakt mig og få en snak – jeg kan hjælpe dig med professionel tekstforfatning og rådgivning om valg af kundetype.