Tekstforfatterpriser - hvad koster tekstforfatning egentlig?
Prisen på tekster varierer utrolig meget. I dette indlæg forklarer jeg, hvornår skribenten er alle pengene værd - og hvornår du kan spare på tekst.
En tekstforfatter kan skrive artikler, blogindlæg, pressemeddelelser og søgemaskineoptimerede webtekster, der bringer din virksomhed frem i lyset.
Tekstforfatter er en ubeskyttet titel, som enhver kan skrive på visitkortet.
Mange har en uddannelse fra universitet, handelshøjskole eller Dansk Journalisthøjskole bag sig. Andre er selvlærte.
Selv er jeg cand.mag. Jeg bærer titlen ”tekstforfatter” med ærbødighed - og jeg tog den først til mig, da jeg havde skrevet til virksomheder i flere år.
Hvor ligger tekstforfatterpriser typisk?
Svaret på det spørgsmål er, at det kommer helt an på dine forventninger til erfaring, uddannelse og serviceniveau.
Vil du have en erfaren tekstforfatter med uddannelse og erfaring, ligger prisen typisk fra 500-1500 kroner plus moms i timen.
Hvis du kan bruge en selvlært skribent uden den helt store erfaring, kan du slippe med at betale en meget billig – sommetider for billig – tekstforfatter.
De freelance skribenter, der tager meget lave priser, er typisk studerende uden den helt store skriveerfaring.
Det er altså meget forskelligt, hvad du får for pengene, når du vælger tekstforfatter.
Jeg vil anbefale dig at overveje tre ting, før du vælger den, der skal levere dine tekster:
- Er teksten meget vigtig for dig?
- Kan du selv vurdere en teksts kvalitet - herunder det sproglige niveau?
- Er der tale om en webtekst, som du gerne ser pænt placeret i en Googlesøgning? Hvis ja - kan du selv lave en søgeordsanalyse?
Kan det betale sig at spare på tekstforfatning?
Jeg anbefaler dig at vælge en erfaren tekstforfatter, hvis teksten er meget vigtig, og hvis du er usikker på, hvordan man vurderer tekstens kvalitet. Det samme gælder, hvis du ønsker rådgivning om søgeord eller markedsføring af din virksomhed.
For at kunne vurdere tekstens kvalitet skal du kunne svare på:
- Opfylder teksten sit formål, fx at være sælgende eller informativ?
- Er teksten godt struktureret og velskrevet?
- Er teksten søgemaskineoptimeret - og er der calls to action de rette steder?
- Er der valgt de rette søgeord, hvis det er en SEO-tekst?
Hvis du vælger at spare, skal du være forberedt på selv at lave en søgeordsanalyse. Måske skal du også luge eventuelle sprogfejl ud. Der er - naturligt nok - en risiko ved at gå efter lavere tekstforfatterpriser.
En erfaren onlineskribent kan hjælpe dig med at finde de søgeord, som dine kunder leder efter. Det bringer dit website højere op i søgemaskiner som fx Google.
Men bemærk, at det normalt ikke er nok at skrive søgemaskineoptimeret. Der skal linkbuilding og engagement på sociale medier til, hvis dit website skal ranke godt ved en Google-søgning.
Du kan forvente, at en erfaren professionel skribent kan rådgive dig om, hvordan teksterne skaffer virksomheden synlighed online og offline.
En erfaren tekstforfatter har typisk også en større viden om målgrupper og researcher grundigere, før skrivearbejdet går i gang.
Nogle tilbyder også gratis kurser, foredrag, webinarer eller nyhedsbreve med gode råd. Det forklarer de højere priser på tekstforfatning - og den viden, der ligger bag, gør teksterne alle pengene værd.
Kontakt mig og få en gratis og selvfølgelig helt uforpligtende snak om lige præcis din opgave. Du får mine bedste råd og et godt tilbud på tekst eller rådgivning.
Tekstforfatterpris – hvilken model skal du vælge?
Fordelene ved en freelance-tekstforfatter er mange!
Du kan få en tekstforfatter med stor kompetence og erfaring, når du har brug for det.
Samtidig undgår du en masse administration - og du betaler kun for den tid, opgaven tager.
Til gengæld kan det være en smule uoverskueligt at finde ud af, hvad en tekstforfatter koster – og hvem du bør vælge.
Jeg har listet en række typiske betalingsmodeller for freelance-tekstforfattere.
Typisk afregnes tekstforfatterpris enten per ord, på faktura, som projektpris eller på klippekort.
Selv er jeg tilhænger af en helt femte model. Nemlig abonnement.
Alle betalingsmodellerne har selvfølgelig fordele og ulemper. Her kan du se, hvad du skal overveje.
Tekstforfatter-pris per ord
Nogle tekstforfattere tager en pris per ord. For dig som kunde kan det være en tryghed, at du ved, præcis hvad du betaler per ord. Men alligevel vil jeg ikke anbefale den model, medmindre du meget nøje aftaler, hvad der skal stå i teksten – og hvor lang den skal være.
For antallet af ord siger ikke meget om tekstens kvalitet. En tekst kan være usandsynligt lang, fordi tekstforfatteren har stoppet den med fyldord. Men det er ikke fyldord, der gør teksten god. Nærmest tværtimod!
Samtidig betaler du jo ingenting for research, redigering og korrektur, hvis du aftaler en tekstforfatterpris per ord.
Med en tekstforfatterpris per ord kan det være fristende at sjuske med research, redigering og korrektur – og det er du ikke tjent med.
Klippekort
Klippekort har flere fordele for dig som kunde. Du får nemlig rabat, fordi du betaler forud. Samtidig kan du altid bede tekstforfatteren ændre teksten eller løse en ny opgave. Du har overblik over forbruget, fordi du får besked om, hvor lang tid hver opgave har taget.
Ulempen er selvfølgelig, at du måske betaler forud for nogle timer, du måske ikke skal bruge lige nu. Du skal samtidig være opmærksom på at få brugt klippekortet, da det oftest udløber efter et år. Men til gengæld kan du spare tid, fordi du ikke skal diskutere tekstforfatterpriser, hver eneste gang du skal have løst en lille opgave. Hvis du køber klippekort af din tekstforfatter, er det en god ide at tjekke, hvad tekstforfatteren skriver om tidsforbrug.
Du skal selvfølgelig vælge en tekstforfatter, som du har tillid til. Men det er alligevel rart, hvis tekstforfatteren bruger en time tracker og sender dig en oversigt over tidsforbruget. Jeg bruger selv Manic Time.
Tekstforfatter - fastansat
Fastansættelse kan være en stor fordel for både virksomheden og freelance-tekstforfatteren, hvis du har brug for stabil hjælp i en periode. Med en fastansættelse kan du være sikker på, at tekstforfatteren har tid til at løse opgaverne.
Til gengæld skal du selvfølgelig også have planlagt forløbet, sådan at du faktisk er klar med de opgaver, der skal løses.
Overslag og fakturabetaling
En aftale om faktura gør det selvfølgelig ekstra nemt og hurtigt at bestille.
Til gengæld kan det være en god idé at bede tekstforfatteren om et tilbud, så du ved, hvad du kan forvente at betale.
I nogle tilfælde kan det være svært at vide, præcis hvor lang tid en opgave tager.
Men hvis tekstforfatteren ikke vil give en cirka-pris, bør du overveje, om du har fundet den rette freelancer til opgaven.
Få en telefonrådgivning for 0 kroner
Det koster ikke en øre at blive meget klogere på, hvordan jeg kan hjælpe dig.
Du er velkommen til at booke en aftale i kalenderen. Du får mine bedste råd - og du bliver klog på, hvordan jeg kan hjælpe dig.
Spørgsmål om mine ydelser og tekstforfatterpriser
"Jeg er min egen tekstforfatter, men har brug for hjælp?"
Vil du faktisk allerhelst skrive dine egne tekster til hjemmeside, nyhedsbreve, blogindlæg, white papers og pressemeddelelser?
Så kan du booke en kundetyperådgivning om valg af Emotionel Kundetype. Når rådgivningen er slut, ved du, præcis hvilke salgsargumenter der skal være i teksterne - og hvilken tone of voice der vil passe. Du ved også, hvilke sociale medier virksomheden bør markedsføres på - og hvilke farver, fonte, billeder og grafiske elementer der vil matche kundetypen.
"Kan du hjælpe med oversættelse?"
Du kan også få hjælp til redigering, korrektur og oversættelse. Jeg er ikke bare tekstforfatter - jeg har også mangeårig erfaring med redigering, oversættelse og korrektur af andres tekster. Du er altid velkommen til at få et tilbud på tekstarbejde.
Book en tid i kalenderen - den første rådgivning koster ingenting. Jeg er lokal tekstforfatter i Slagelseområdet - men hjælper selvstændige i hele Danmark.