Tekstforfatterpriser - hvad koster tekstforfatning egentlig?
Prisen på tekster varierer utrolig meget. I dette indlæg forklarer jeg, hvornår skribenten er alle pengene værd - og hvornår du kan spare på tekst.
En tekstforfatter kan skrive artikler, blogindlæg, pressemeddelelser og søgemaskineoptimerede webtekster, der bringer din virksomhed frem i lyset.
Tekstforfatter er en ubeskyttet titel, som enhver kan skrive på visitkortet.
Mange har en uddannelse fra universitet, handelshøjskole eller Dansk Journalisthøjskole bag sig. Andre er selvlærte.
Selv er jeg cand.mag. Jeg bærer titlen ”tekstforfatter” med ærbødighed - og jeg tog den først til mig, da jeg havde skrevet til virksomheder i flere år.
Tekstforfatteren bestemmer prisen – du bestemmer, hvad du vil give
Men hvor ligger tekstforfatterpriser typisk?
Svaret på det spørgsmål er, at det kommer helt an på dine forventninger til erfaring, uddannelse og serviceniveau.
Vil du have en erfaren tekstforfatter med uddannelse og erfaring, ligger prisen typisk fra 500-1500 kroner plus moms i timen.
Hvis du kan bruge en selvlært skribent uden den helt store erfaring, kan du slippe med at betale en meget billig – sommetider for billig – tekstforfatter.
De freelance skribenter, der tager meget lave priser, er typisk studerende uden den helt store skriveerfaring.
Det er altså meget forskelligt, hvad du får for pengene, når du vælger tekstforfatter.
Jeg vil anbefale dig at overveje tre ting, før du vælger den, der skal levere dine tekster:
- Er teksten meget vigtig for dig?
- Kan du selv vurdere en teksts kvalitet - herunder det sproglige niveau?
- Er der tale om en webtekst, som du gerne ser pænt placeret i en Googlesøgning? Hvis ja - kan du selv lave en søgeordsanalyse?
Kan det betale sig at spare?
Jeg anbefaler dig at vælge en erfaren tekstforfatter, hvis teksten er meget vigtig, og hvis du er usikker på, hvordan man vurderer tekstens kvalitet. Det samme gælder, hvis du ønsker rådgivning om søgeord eller markedsføring af din virksomhed.
For at kunne vurdere tekstens kvalitet skal du kunne svare på:
- Opfylder teksten sit formål, fx at være sælgende eller informativ?
- Er teksten godt struktureret og velskrevet?
- Er teksten søgemaskineoptimeret - og er der calls to action de rette steder?
- Er der valgt de rette søgeord, hvis det er en SEO-tekst?
Hvis du vælger at spare, skal du være forberedt på selv at lave en søgeordsanalyse. Måske skal du også luge eventuelle sprogfejl ud. Der er - naturligt nok - en risiko ved at gå efter lavere tekstforfatterpriser.
En erfaren onlineskribent kan hjælpe dig med at finde de søgeord, som dine kunder leder efter. Det bringer dit website højere op i søgemaskiner som fx Google.
Men bemærk, at det normalt ikke er nok at skrive søgemaskineoptimeret. Der skal linkbuilding og engagement på sociale medier til, hvis dit website skal ranke godt ved en Google-søgning.
Du kan forvente, at en erfaren professionel skribent kan rådgive dig om, hvordan teksterne skaffer virksomheden synlighed online og offline.
En erfaren tekstforfatter har typisk også en større viden om målgrupper og researcher grundigere, før skrivearbejdet går i gang.
Nogle tilbyder også gratis kurser, foredrag, webinarer eller nyhedsbreve med gode råd. Det forklarer de højere priser på tekstforfatning - og den viden, der ligger bag, gør teksterne alle pengene værd.
Kontakt mig og få en gratis og selvfølgelig helt uforpligtende snak om lige præcis din opgave. Du får mine bedste råd og et godt tilbud på tekst eller rådgivning.
Tekstforfatterpris – hvilken model skal du vælge?
Fordelene ved en freelance-tekstforfatter er mange!
Du kan få en tekstforfatter med stor kompetence og erfaring, når du har brug for det.
Samtidig undgår du en masse administration - og du betaler kun for den tid, opgaven tager.
Til gengæld kan det være en smule uoverskueligt at finde ud af, hvad en tekstforfatter koster – og hvem du bør vælge.
Fordele og ulemper ved en tekstforfatter-pris per ord
Nogle tekstforfattere tager en pris per ord. For dig som kunde kan det være en tryghed, at du ved, præcis hvad du betaler per ord. Men alligevel vil jeg ikke anbefale den model, medmindre du meget nøje aftaler, hvad der skal stå i teksten – og hvor lang den skal være. For antal ord siger ikke meget om tekstens kvalitet. En god tekstforfatter bruger tit en del tid på at researche til teksterne, redigere teksterne og læse korrektur til sidst.
Med en tekstforfatterpris per ord kan det være fristende at sjuske med research, redigering og korrektur – og til gengæld bruge tiden på at skrive en længere tekst, der giver flere penge i kassen.
Fordele og ulemper ved klippekort
Klippekort har flere fordele for dig som kunde.
Du får nemlig rabat, fordi du betaler forud.
Samtidig kan du altid bede tekstforfatteren ændre teksten eller løse en ny opgave.
Du har overblik over forbruget, fordi du får besked om, hvor lang tid hver opgave har taget.
Ulempen er selvfølgelig, at du måske betaler forud for nogle timer, du måske ikke skal bruge lige nu.
Du skal samtidig være opmærksom på at få brugt klippekortet, da det oftest udløber efter et år.
Fordele og ulemper ved at fastansætte en tekstforfatter
Fastansættelse kan være en stor fordel for både virksomheden og freelance-tekstforfatteren, hvis du har brug for stabil hjælp i en periode.
Med en fastansættelse kan du være sikker på, at tekstforfatteren har tid til at løse opgaverne.
Til gengæld skal du selvfølgelig også have planlagt forløbet, sådan at du faktisk er klar med de opgaver, der skal løses.
Fordele og ulemper ved faktura
En aftale om faktura gør det selvfølgelig ekstra nemt og hurtigt at bestille.
Til gengæld kan det være en god idé at bede tekstforfatteren om et tilbud, så du ved, hvad du kan forvente at betale.
I nogle tilfælde kan det være svært at vide, præcis hvor lang tid en opgave tager.
Men hvis tekstforfatteren ikke vil give en cirka-pris, bør du overveje, om du har fundet den rette freelancer til opgaven.
5 ting, som er endnu vigtigere end tekstforfatterpris
- Uddannelse
De fleste dygtige tekstforfattere har en universitetsuddannelse eller en journalistisk baggrund.
Sådan en uddannelse er garanti for skriveerfaring. Men selvom det er en rigtig god begyndelse, er det ikke i sig selv en
garanti for, at du har fundet en god tekstforfatter.
Kommerciel tekstforfatning kræver andre kompetencer, end man får ved at skrive artikler eller afhandlinger.
- Viden om kundemålgrupper
Evnen til at forstå en kundemålgruppes behov og finde den rigtige sprogtone er én af tekstforfatterens absolut vigtigste kompetencer. Det kræver viden og erfaring. Jeg har selv løst over 1300 tekstopgaver for virksomheder, primært konsulenter, der lever af viden – eller ydelser baseret på viden. Derfor kender jeg sprogtonen til forskellige kundemålgrupper. Desuden er jeg certificeret specialist i Emotionelle Kundetyper. Det betyder, at jeg har gennemgået en seks måneder lang uddannelse i, hvordan virksomheder kan målrette markedsføringen til den ønskede kundetype.
- Viden om opbygning af salgstekst, blogindlæg og nyhedsbreve
En professionel tekstforfatter ved, hvordan tekst skal opbygges, for at de skaber den rigtige reaktion hos læseren.
- Viden om seo
En onlinetekstforfatter skal selvfølgelig vælge Google søgeord med mange månedlige søgninger – og lav konkurrence.
Som erfaren tekstforfatter til hjemmeside bruger jeg selvfølgelig programmer til at lave en søgeordsanalyse og vælge fokussøgeord og underordnede søgeord til dine webtekster.
- Lydhørhed
Lydhørhed kan ikke måles – men den er vigtig!
Derfor bør du aldrig hyre en tekstforfatter til et fast samarbejde, før I har talt sammen.
Selvom du har fundet en rigtig god skribent, skal du have en god fornemmelse, når du afslutter telefonsamtalen.
Det er faktisk vigtigere end at finde en billig skribent.
Hvad er prisen for tekster, der ikke skaber salg?
Gode tekster er vigtigere, end de fleste tror! Men du forstår nok værdien - ellers ville du ikke søge efter tekstforfatter-priser online. På nettet er troværdige seotekster én af de vigtigste faktorer for at få gode Googleplaceringer. Det kan være afgørende for salget - for langt de fleste klikker på ét af de øverste søgeresultater.
Men offline salgstekster, brochuretekster og pressemeddelelser er selvfølgelig lige så afgørende for virksomhedens salg.
Få en telefonrådgivning for 0 kroner
Det koster ikke en øre at blive meget klogere på, hvordan jeg kan hjælpe dig.
Du er velkommen til at booke en aftale i kalenderen. Du får mine bedste råd - og du bliver klog på, hvordan jeg kan hjælpe dig.
Værd at vide, når du handler her
Når du bestiller tekstforfatning hos mig første gang, interviewer jeg dig.
Det hjælper mig med at få de oplysninger, som sikrer troværdige tekster, der gør din virksomheds ideelle kunder trygge ved at handle netop i din virksomhed. Som uddannet specialist i Emotionelle Kundetyper kan jeg nemlig trække på forskningsbaseret viden om, hvilken kundetype din virksomhed bedst kan sælge til - og hvad der får kundetypen til at købe af din virksomhed. Jeg kan derfor ikke bare hjælpe dig med tekster, men også med valg af farver, fonte, billeder og grafik, der matcher kundetypen.
Vil du faktisk allerhelst skrive dine egne tekster til hjemmeside, nyhedsbreve, blogindlæg, white papers og pressemeddelelser?
Så kan du booke en kundetyperådgivning om valg af Emotionel Kundetype. Når rådgivningen er slut, ved du, præcis hvilke salgsargumenter der skal være i teksterne - og hvilken tone of voice der vil passe. Du ved også, hvilke sociale medier virksomheden bør markedsføres på - og hvilke farver, fonte, billeder og grafiske elementer der vil matche kundetypen.
Du kan også få hjælp til redigering, korrektur og oversættelse.
Jeg er ikke bare tekstforfatter - jeg har også mangeårig erfaring med redigering, oversættelse og korrektur af andres tekster. Du er altid velkommen til at få et tilbud på tekstarbejde.
En fast ekstern tekstforfatter bliver mere værd i længden.
Loyalitet betaler sig, når du hyrer en freelance tekstforfatter.
Når du indleder et samarbejde med en copywriter, skal du afsætte lidt tid til en samtale om din virksomhed.
Men til gengæld får du tekster, der kan hjælpe dig med at sælge til nye kunder - og fastholde de nuværende trofaste kunder.
Har du brug for hjælp?
Book en tid i kalenderen - den første rådgivning koster ingenting.
Jeg er lokal tekstforfatter i Slagelseområdet - men hjælper selvstændige i hele Danmark.