En historie fra virkeligheden
Der var engang en dyrlæge. Eller rettere en tidligere dyrlæge. Det var gået tilbage for ham. Nu var han hjemløs og afhængig af heroin.
Men han havde et hjerte af guld. Så da han mødte en ung kvinde, der var gået i stå på en landevej en mørk aften, fik hun hans absolut sidste penge til benzin.
Kvinden var så rørt over den gode gerning, at hun fortalte sin kæreste om den.
Sammen oprettede de to en GoFundMe-indsamling til fordel for den hjemløse mand.
Rygtet bredte sig som en steppebrand
Snart var der indsamlet hele 400 000 dollars til ham.
Penge nok til misbrugsbehandling - og et helt nyt liv?
Måske. Men nej.
For meget snart begyndte den hjemløse mand nemlig at fortælle folk, at han var blevet snydt af det unge par bag indsamlingen. De havde simpelthen taget hans penge.
Og det vakte selvfølgelig en vis interesse i offentligheden.
Men det var ikke kun ham, der blev snydt. Det var også alle dem, der havde doneret penge til GoFundMe-indsamlingen.
For det varede nemlig ikke længe, før det blev afsløret, at det hele var aftalt spil mellem den hjemløse dyrlæge og det unge par.
Der havde aldrig været et møde på en mørk landevej mellem en hjemløs misbruger og en ung kvinde i en bil uden benzin.
Der var ingen benzindunk. Der var ingen helte.
Faktisk var der kun 3 skurke - dyrlægen og det unge par - der sammen havde lokket 400 000 dollars ud af godhjertede givere.
Men planen gav altså bagslag, fordi den hjemløse mand fortalte folk, at han blev snydt.
Inden længe var komplottet afsløret, og de endte alle tre bag tremmer for en rum tid.
Jo. Den er skam god nok
Egentlig var det ikke en særligt troværdig historie, der fik pengene til at strømme ind til GoFundMe.
En heroinmisbruger, der forærer sine sidste penge væk i stedet for at bruge dem på heroin? Nej, vel?
Men ikke desto mindre vakte det unge par og den hjemløse mand så stor tillid, at giverne stod i kø for at donere til GoFundMe-indsamlingen.
Spørgsmålet er selvfølgelig: Hvorfor troede folk på historien?
Det kan Cliff og Dan Heaths bog Made to Stick om god storytelling fortælle os.
For der findes nemlig en sikker og simpel model for storytelling, der bliver husket.
Sjovt nok lever svindelhistorien op til næsten alle de krav, modellen stiller til god storytelling, som folk husker.
Og når det er så effektivt selv med en historie, der er opspind fra ende til anden, så kan du også bruge modellen til at sikre, at folk husker dig og dine reelle markedsføringsbudskaber - og handler på dem.
Sådan blev god storytelling sat på formel
De to universitetsundervisere, forskere og forfattere Dan og Cliff Heath ville undersøge, hvilke budskaber vi husker - og hvilke vi glemmer straks.
Derfor gennemførte de to et eksperiment, hvor de lod universitetsstuderende holde en tale.
Derefter bad de alle de andre studerende fortælle, hvor meget de kunne huske af de enkelte studerendes taler.
Det viste sig, at det faktisk ikke var nødvendigt at være velformuleret for at blive husket.
Derimod kunne de sætte de mindeværdige historier på formel.
Den formel kaldte de S-U-C-C-E-S. Her er den:
- S for simple
- U for unexpected
- C for concrete
- C for credible
- E for emotional
- S for story.
Løgnen når halvvejs rundt om jorden, før sandheden får støvler på
Sådan lyder et citat af Mark Twain.
Og de tre svindleres historier nåede altså op på 400 000 dollars, før sandheden indhentede dem.
Det er ikke noget tilfælde. Det er derimod god storytelling.
Historien om misbrugeren med et hjerte af guld var:
- Simpel
- Overraskende: Hvornår har du sidst hørt om en misbruger, der har penge på lommen til velgørenhed?
- Klart forståelig
- Troværdig: Nej - og ja!
Netop troværdigheden er nemlig denne svindelhistories absolut svageste punkt. Men folk troede på historien alligevel. Måske fordi vi alle sammen ønsker at tro på det bedste i vores medmennesker. - Følelsespræget - i høj grad
- Story: Ja. Her har vi nemlig en rigtig tåreperser, der bare venter på at få en happy ending. Og den gode slutning kunne læserne af historien levere ved at donere penge til den hjemløse mand.
Prøv selv testen, næste gang du ser fake news, der er gået viralt.
Er nyheden enkel, overraskende, klart formuleret, troværdig, følelsespræget og pakket ind i storytelling?
Sandsynligvis. Også selvom troværdigheden typisk er det, der halter mest, for nogle mennesker er overraskende nemme at narre, når en nyhed samtidig er stærkt følelsespræget og passer med deres verdenssyn.
Formlen for god storytelling kan hjælpe dig i din markedsføring
Og vigtigere: Prøv SUCCES-testen, næsten gang du er gået i stå i et blogindlæg:
Har du et simpelt budskab, som er nemt at forstå, overraskende, troværdigt, følelsesladet og pakket ind i en historie?
Så er du nået godt på vej mod et godt blogindlæg.
Og ja. Du skal selvfølgelig også sørge for, at:
- Du henvender dig til netop din målgruppe - og det betyder, at du vælger den rigtige sprogtone og de rette salgsargumenter. Jeg anbefaler at få en rådgivning om valg af Emotionel Kundetype, så er du aldrig mere i tvivl!
- Dine blogindlæg er lange nok til at fortælle alt det vigtigste. Men også korte nok til ikke at væve rundt i ligegyldigheder!
- Blogindlæggene skal deles op i afsnit med underoverskrifter, der skaber nysgerrighed, så folk læser et afsnit til ... og et til
- Der skal være calls to action, der fortæller, hvilken fordel læseren får af at købe af dig
- Baseret på en søgeordsanalyse - og optimeret til Google med søgeord og relaterede søgeordsudtryk.
Er godt content en uoverkommelig opgave?
Måske har du hverken tid, lyst eller kompetence til at være din egen tekstforfatter?
Så skulle du måske overveje professionel tekstforfatning.
Gode blogindlæg kan skaffe trafik til din hjemmeside - og kunder i butikken - i årevis.