Find den rigtige tone of voice – eksempler
Professionel tekstforfatning handler om at ramme den helt rigtige tone of voice – og bruge de rigtige salgsargumenter til målgruppen. Det er netop, hvad jeg bruger metoden Emotionelle Kundetyper til.
Her kan du se tekst til fire kundetyper – med eksempler.
Hvad er Emotionelle Kundetyper?
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode til målgruppesegmentering, som er udviklet af Institut for Kundetyper.
Som tekstforfatter og certificeret specialist i kundetyper bruger jeg metoden til at hjælpe dig med at lægge en strategi for markedsføringen, så du har overblik over blandt andet valg af sociale medier, grafik, billeder og ordvalg i teksterne.
Den rigtige tone of voice er grundlaget for et solidt brand
Den helt rette tone of voice er afgørende for at skabe et solidt og genkendeligt brand, der tiltrækker trofaste kunder.
Men tone of voice kan rejse mange spørgsmål:
- Hvordan finder du netop den tone of voice, de ideelle kunder foretrækker?
- Hvordan sikrer du, at den rigtige tone of voice er den samme i alle tekster?
Derfor opstår der problemer med tone of voice
Meget tit opstår forvirringen, fordi:
- Kundemålgruppen er ikke defineret præcist nok
- Der mangler forståelse for vigtigheden af en helstøbt kommunikationsstrategi
- Der opstår uenighed i virksomheden om, hvordan virksomhedens ansatte skal kommunikere med kunderne.
Hvilke Emotionelle Kundetyper findes der?
Der er 4 Emotionelle Kundetyper, der hver især handler af forskellige årsager.
- Grøn køber for at opnå tryghed og sikkerhed
- Blå køber for at skabe fremdrift og nå et mål hurtigt
- Gul køber for at opleve velvære eller vise omsorg for andre
- Rød køber for at tilfredsstille sin eventyrlyst.
Metoden fungerer sådan, at du vælger én ideel kundetype. Derefter tilpasses virksomhedens produktudvalg, kommunikation og markedsføring til kundetypen.
Sådan tilpasser du tone of voice – eksempler
Valget af Emotionel Kundetype gør en stor forskel for, hvordan virksomheden kommunikerer med kunderne.
Jeg har skrevet et eksempel til dig. Her ser du, hvor forskellige fire nytårshilsner til en samarbejdspartner kan se ud afhængigt af kundetypen.
Grønne kunder
Købsmotivation: ønske om sikkerhed.
Tak for godt samarbejde i året, der gik
Hvert år leverer vi driftssikre antivirus-løsninger til over 5000 virksomheder.
Løsninger, som sikrer stabil IT-drift og forhindrer hackere og spyware i at få adgang til vores kunders forretningshemmeligheder og skade deres IT-systemer.
Det lader sig kun gøre, fordi vi har opbygget et fundament af loyale samarbejdspartnere.
Vi værdsætter oprigtigt den engagerede og stabile indsats, som du og dine dygtige medarbejdere gør. Derfor vil vi gerne takke dig for vores mangeårige samarbejde.
Hermed ønsker vi dig, din familie og alle i din virksomhed et rigtig godt nytår.
Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde til gavn for vores fælles kunder.
Blå kunder
Købsmotivation: ønske om fremgang; ønske om at vise fremgang.
Tak for et år med fremgang og vækst
Hvert år leverer vi specialtilpassede IT-løsninger til over 5000 globalt førende virksomheder.
I år er omsætningen øget med 11 %, mens det er lykkedes os at nedbringe omkostningsniveauet med 4 %.
Samtidig har vi etableret partnerskaber med flere anerkendte leverandører og lagt en strategi for, hvordan vi fortsætter ekspansionen til næste år.
Vi er stolte af den succes, vi har skabt. Men vi anerkender også, at vi kun lykkes i kraft af et stærkt netværk med driftige samarbejdspartnere og leverandører.
Derfor vil vi takke dig og dit team, fordi I har valgt at investere i netop vores samarbejde.
Vi sætter pris på indsatsen og ser frem til fortsat succesrigt partnerskab, der styrker kundernes bundlinje.
Gul kundetype
Købsmotivation: ønske om at opnå velvære; eller ønske om at vise omsorg.
Tak, fordi vi sammen gør livet let for vores kunder
Hvert år leverer vi brugervenlige IT-løsninger til over 5000 glade kunder.
Derfor ved vi, at vi gør livet lettere og sjovere for masser af mennesker!
Det er skønt – men vi indrømmer ærligt, at vi kun lykkes, fordi vi har DIG.
Hånden på hjertet: Uden fantastiske samarbejdspartnere som dig kunne vi slet ikke gøre det.
Tak, fordi du bruger din dyrebare tid, energi og passion på os og vores kunder.
Vi ved, at vores kunder elsker os for, at vi skaber tid, rum og overskud i deres liv.
Sammen med dig kan vi hjælpe endnu flere mennesker til næste år – og det glæder vi os til!
Vi ønsker dig og dine kære en fantastisk nytårsaften.
Rød kundetype
Købsmotivation: ønske om underholdning og stimuli; ønske om at skille sig ud.
Wauv, tjek lige det her ud!
Kan du gætte, hvad vi lavede i dag? Nej? Nå, det tænkte jeg nok.
Vi kiggede på noget sjovt.
Nemlig REGNSKABET.
Ja. Gaaab. Det lyder vildt kedeligt. Men det er det ikke.
For det er helt crazy, som vi sparker røv i år!!
Vi har lige nu 5000 heftige nye kunder, der har valgt OS som leverandører af vores revolutionerende IT-programmer til grafisk design.
Så brug lige et sekund på at tænke på alle de vanvittige & krøllede ideer, som de slynger ud i verden as we speak.
Eksperimenter, som kun bliver til virkelighed, fordi de har vores programmer som katalysator.
Vi er ellevilde og troldegale af lykke.
Men før vi åbner champagnen og danser på bordene i strømpesokker, vil vi lige sige tak til et suverænt cool menneske.
Ja, denne gang ramte du bull’s eye.
For dette menneske er DIG!
Du er vores superhelt og pioner.
Tak, fordi du leger med på vores skøre ideer og følger med på vores legendariske trip ud i cyber-galaxens hemmeligheder ….
Vi er vilde og totalt pjattede med dig og alt det, du gør for os. Og vi kan næsten ikke vente til det nye år, for vi har flere monumentale udfordringer til dig.
Gooooodt nytår – og skål til dig!