• Home
  • Blog
  • Scor høje karakterer med studiekorrektur

Scor høje karakterer med studiekorrektur

Drop sprogbøffer og ordsalat med studiekorrektur

Sprogoptimering og korrektur for studerende, der vil sætte gode karakterer på menuen …

Kender du det: Du har lagt hele dit hjerte i din sidste danske stil, men den kommer tilbage med en skuffende karakter? Øv, øv og tre gange øv.

Læs videre – og lær at skrive, så selv den langsomste censor kan følge dine geniale tankestreger med studiekorrektur.

Ansvarsfraskrivelse

Tvingende omstændigheder tryner korrekturlæseren.

Før denne artikel kom online, viste jeg den til en skoleelev, som indvendte: ”Jeg synes, at forfatteren er alt for kritisk over for ungdommen, hun sætter dem alle ud på et bræt og skærer dem over med en kam.”

Ja, det er sandt – og jeg beklager. Men der er kommet ordre oppefra – direkte fra Uddannelsesministeriet – om at sige jer elever sandheden, før I går til eksamen.

Og det er surt. Det er surt at kaste æbler i grams og bittert at bide til bolle. Tekstforfatteren vil så nødig støde nogen under bæltestedet ved at gå direkte til æblets kerne.

Men det skal, må og vil blive sagt

Det er med lodden tunge, jeg på vegne af ministeriet bekendtgør:

Ungdommen er ikke, hvad den har været!

I skoleelever sætter ordsalat, sprogbøffer og mundvand på det grønne bord.

Det kniber med guldkorn, og det flyder med sprogbrokker. Og så brokker I jer oven i købet over, at ingen fatter, hvad fa’en I skriver om!

Stop det så – straks

Læs rådene her – så kan du lære det! Gak så ud og gør ligeså.

Motiver dit emnevalg

Hvis du selv kan vælge dit emne, er det en god ide at skrive, hvorfor du synes, det emne er interessant. Hvorfor er det vigtigt for faget – hvorfor er det vigtigt for dig?

Gå direkte til sagen

Skriv alt det grundlæggende, før du bevæger dig ud i komplicerede teoretiske diskussioner.

Forsvar din holdning

Tænk en ekstra gang over din holdning og forsvar den med gode argumenter, ellers vil din stil blive opfattet som usaglig og alt for subjektiv.

Et eksempel: Jeg så en stil fra en fyr, der mente, at Facebook gør de unge asociale og indadvendte.

Nu er Facebook jo et sted, hvor folk er sociale ved at like babybilleder og skændes om, hvem der skal vinde Vild med dans.

Det er fint at mene, at sociale medier skaber asociale mennesker – men kun hvis man kan argumentere for det.

Sådan: ”Ganske vist holder de unge kontakt med deres venner over Facebook, men …”. Her følger så argumenterne for, at Facebook gør folk indadvendte og asociale.

Vær pædagogisk

En god lærer sørger for at få dem på bageste række med. Det skal du også gøre.

Brug gode underoverskrifter. Rediger afsnittet igen, hvis du ikke kan finde på en god overskrift.

Skriv en eller to linjer efter hvert afsnit, hvor du opsummerer, hvad du lige har fundet frem til.

Skriv også en afsluttende konklusion, hvor du opsummerer alt, hvad du er kommet frem til under arbejdet med din stil.

Brug fremmedord forsigtigt

Som gamle Holberg sagde så smukt:

Tal dansk – eller gå i hundene! Fremmedord skal bruges med forsigtighed. Brug dem, du forstår – brug dem rigtigt – og spar resten til en anden god gang.

Skriv varieret

Brug ikke de samme udtryk hele tiden. Varier sproget – brug synonymordbogen, hvis fantasien ikke slår til.

Ud med grammatiske krummelurer

De to næste råd er især til dig, der har tendens til at skrive lange, snørklede sætninger, som censor bare ikke fatter en bønne af.

Følg disse 2 råd:

Sæt hovedsætning før bisætning i de fleste tilfælde

Hvad tror du, din censor har lettest ved at læse?

”Venstre vinder valget, hvis tendensen fortsætter, og vælgerflugten fra Socialdemokratiet tager til”

eller

”Hvis tendensen fortsætter, og vælgerflugten fra Socialdemokratiet tager til, vinder Venstre valget.”

Nummer 1, siger du? Nemlig – og som min matematiklærer plejede at sige: ”Du har vundet en fodtur til Roskilde, medbring selv madpakke.

Skriv jeg – og brug aktive verber

Du må gerne skrive ”jeg.” Du kan være sikker på, at din censor holder dig ansvarlig for stilen, også selvom du undgår at skrive ”jeg!”

Derfor er der ingen grund til at skrive ”det antages”, hvis du i virkeligheden mener ”jeg antager.”

Når du bruger ordet ”jeg” naturligt, kan du sikkert skifte mange passive verber ud med aktive.

Hvis du argumenterer godt for dine holdninger, er ordet ”jeg” intet problem.

Sæt tid af til redigering og korrektur

Giv teksten en sprogtudserens, inden du afleverer! Få et tilbud på studiekorrektur, hvis du ikke selv mestrer opgaven.

Pas dine sager og dig selv

Det nytter ikke at mule! Heller ikke til eksamen.
For som en studerende så rigtigt skrev: ”Brodsky, der af procession er professor, mener, at hvis man bliver overmandet af kedsomheden, skal man lade være med bare at rive den af.”

Tekstforfatteren kan kun konkludere: Brodsky er en klog mand.

Arbejd – arbejd – arbejd!

Du skal nemlig forbedre dig ordentligt, hvis du vil trække det lange kort ved eksamensbordet.

Og det betaler sig! For som ordsproget siger:

”Man må tænke på, at der altid er en slutning på en start.”

Få et tilbud på studiekorrektur – læs mere om korrektur nu.

 

Læs artikler i kategorien: 
Få styr på sprog

Vigtig viden