Argh …
Nu har én af dine salgstekster på hjemmesiden i årevis haft en topplacering i søgeresultaterne på netop det der vigtige søgeord.
Og lige pludselig BUM … falder den mange pladser.
Måske er det ligefrem din forside, der falder på det vigtige søgeord, du har optimeret den til.
Det er både trist og sørgeligt.
Så her er en lille lynkur, du kan give din hjemmeside, når du opdager styrtdykket.
Men gør det nu – ikke? For som du ved: Gode Googleplaceringer = mere trafik. Dårlige Googleplaceringer = mindre trafik.
Derfor skal du altså handle straks. Før du mister så mange gæster, at dét får hjemmesiden til at falde endnu mere.
Tjek, om der er en algoritmeændring
Allerførst: Google vurderer din hjemmeside på mere end 200 faktorer. Og Google skruer hele tiden lidt på algoritmerne. Derfor kan et pludseligt styrtdyk skyldes en algoritmeændring.
Tjek på Google Webmasters blog, om der er algoritmeændringer, som forklarer, hvorfor Googleplaceringerne hopper og danser lige nu. Måske finder du ud af, hvorfor du er faldet i unåde.
Men ellers gør du sådan her:
Skriv søgemaskineoptimeret content
Byg interne links
Byg indgående links
Skab direkte trafik.
Fluks til tasterne! Skriv en artikel
Sådan gør du: Gå til tasterne, og skriv en lang, veldrejet og Google-optimeret artikel til din blog.
Artiklen skal relatere til det søgeord, som du vil op igen på.
Men artiklen skal selvfølgelig optimeres til et ANDET søgeudtryk end den salgstekst, der gerne skal stige i Googles søgeresultat.
For du må aldrig have to sider på din hjemmeside, som er optimeret til samme søgeudtryk.
Se eksempel her:
Du har længe ligget lunt placeret på Google på søgeudtrykket ”fysioterapeut i Odense.”
Men ak. Pludselig dumpede du fra placering 2 til placering 13, altså helt ned på side to.
Nu skriver du først et rasende interessant blogindlæg optimeret til søgeudtrykket ”god fysioterapeut.”
Den kunne måske hedde ”Sådan finder du en god fysioterapeut.”
Eller bedre: Brug Storybase til at finde ud af, hvad folk spørger om på Google. Skriv så et blogindlæg om det.
Bare kør på. Skriv gerne 1000 ord, så de små søgerobotter har noget at lege med.
Byg interne links
Sådan: Link FRA udtrykket ”fysioterapeut i Odense” i blogindlægget ”Sådan finder du en god fysioterapeut” TIL din salgsside ”fysioterapeut i Odense”. Det interne link viser nemlig Google, at salgssiden – ikke blogindlægget – skal ranke i dit søgeresultat på ”fysioterapeut i Odense.”
Byg indgående links
Nu bygger du så nogle links fra hjemmesider med stærke seo-muskler hen til din salgsside ”fysioterapeut i Odense. ” Selvfølgelig linker du igen på de ord, du gerne vil op på. Du kan fx begynde med de linkforslag, jeg har i den her lille e-bog.
Skab direkte trafik
Til sidst sender du så et nyhedsbrev ud, hvor du lokker folk hen til din hjemmeside.
Du kan fx gøre sådan: Skriv et nyhedsbrev med links til de 3 vigtigste blogindlæg på din hjemmeside. Lad ét af dem være det nye blogindlæg, som linker hen til din salgsside ”fysioterapeut i Odense.”
Hold øje med dine Googleplaceringer
Alt det her kræver selvfølgelig, at du har styr på søgeresultaterne. Der er flere programmer, der kan klare opgaven for dig, fx Waimea og Tinyrocketlab.
”Jaja, den er god med dig. Virker det der overhovedet?”
Jeps. Den her kur har flere gange virket for min hjemmeside. En dag faldt ét af mine vigtige søgeord skrækkelige 7 pladser. Men efter den her kur anbragte Google den, hvor den kom fra.
Har du spørgsmål? Skriv en kommentar. Jeg holder øje og svarer.
Du kan selvfølgelig også bestille både blogindlæg og hjælp til stærke links hos mig. Jeg laver nemlig aldrig andet end den slags!
Har du brug for hjælp fra en professionel tekstforfatter?