• Home
  • Blog
  • Udkonkurrerer du dig selv på Google med søgeordskannibalisme?

Udkonkurrerer du dig selv på Google med søgeordskannibalisme?

Søgeordskannibaler kan bare ikke få seo nok! Er du sådan én? Se, hvordan du undgår, at søgeordskannibalisme ødelægger dine Google-placeringer.

Svaret er ja, hvis du har flere sider eller blogindlæg på din hjemmeside, der er optimeret til samme søgeord.

For lige at gøre det helt klart:

Nogle mennesker tror, at det er et problem, hvis flere tekster ranker på samme søgeord. Det er selvfølgelig ikke et problem! Det kan faktisk være en fordel. Men det kræver selvfølgelig, at begge tekster er relevante for det søgeord. 

Men det ER et problem at optimere flere tekster til samme Google søgeord. Bedre bliver det ikke, hvis teksternes indhold er næsten ens.

Derfor er søgeordskannibalisme et problem:

Google er trods alt kun en maskine.
Det er op til dig at give Google klare budskaber om, hvilke sider og blogindlæg der skal ranke på hvilke søgeord eller søgeordsudtryk.
Det gør du ikke med søgeordskannibalisme – tværtimod.

Konsekvensen kan være, at:

  • Du mister kontrollen over, hvilken side der skal ligge højt på Google på søgeordet. Den “forkerte” side ranker. Det kan fx være, at et blogindlæg ranker meget højere på et vigtigt søgeord, som salgssiden skulle ranke på.
  • Du risikerer, at begge sider lider under, at de konkurrerer om de gode placeringer.

Det skal du gøre noget ved. Helst nu. For hvis Google først har valgt en side, der ranker på et søgeord, kan det være svært at ændre igen.

5 tips, der hjælper dig med at undgå søgeordskannibalisme

Optimer hver webtekst til et fokussøgeord
Din søgeordsoptimering skal vise Google tydeligt, hvilke sider der skal ranke på hvilke ord.
Derfor skal du kun have EN side optimeret til hvert søgeord.
Det er selvfølgelig bestemt ingen garanti for gode søgeordsplaceringer. Men det er en god start.
Og selvom det ene søgeord selvfølgelig er vigtigst for netop den side, kan siden også sagtens komme til at ranke på nabo-søgeord, når den får værdi på Google.

Brug et seoplugin
Når du bruger SEO by Yoast eller RankMath til WordPress, kan du skrive fokussøgeordet i et felt. 
Det sikrer, at programmet hjælper dig med at optimere teksten til søgeordet. Du får samtidig besked, hvis du ved en fejl har optimeret to tekster til samme søgeord.

Undgå parafrasering
Parafrasering betyder, at du omskriver en anden tekst så lidt, at de to tekster stadig ligner hinanden alt for meget. Det skal du undgå! Skriv unikke tekster, som hverken efterligner dine egne tekster – eller andres.

Link mellem sider på den rigtige ankertekst
Interne links er et af de stærkeste redskaber til at sikre, at det er dig, der bestemmer, hvilke sider der ranker på hvad!

Mug ud på hjemmesiden jævnligt
Du har sikkert en del forældede artikler. Eller sider, der er blevet udgivet ved et uheld? Eller nogle helt andre sider, du har glemt alt om.
Ja, det tænkte jeg nok.
De sider skal du finde og fjerne på den ene eller anden måde.

Sådan rydder du op på din hjemmeside:

Skriv insite: (dit domæne) på Google.

Nu ser du en liste – kort eller lang! over de sider, som Google har indekseret på din hjemmeside.
Kig listen igennem: Mon ikke der er en hel del sider, der slet ikke burde være der?
Det kan være:

  • Artikler, som er for korte – eller for dårlige:
    De artikler skal du redigere og optimere til Google.
  • Landing pages for tilbud, der er udløbet:
    De sider kan du deaktivere, hvis tilbuddet kommer igen senere. Hvis tilbuddet ikke kommer igen, kan du smide siden i den virtuelle papirkurv.
    Bemærk: Hvis den glemte landing page har seoværdi, fordi den ranker på vigtige søgeord, skal du selvfølgelig ikke bare smide den ud.
    Skriv hellere en ny artikel på siden, som er relevant for de vigtige Google søgeord!
  • Duplicate content:
    Måske er du kommet til at udgive samme artikel to gange? Den fejl har jeg selv gjort nogle gange!
    Det er ærgerligt, for det er duplicate content – og så er det næsten umuligt at få gode Googleplaceringer.
  • Søgeordskannibalisme:
    Tekster, som er optimeret til samme søgeord, og hvor budskab og indhold er næsten det samme.
    Også her skal du selvfølgelig undersøge, hvilken side der ranker bedst på søgeordet.
    Hvis den allerede har seoværdi, kan du lave en redirect til vindersiden.
    Derefter skal du tilpasse vindersiden, så den skaber størst mulig salgsværdi.

 

Tags: 

Page [tcb_pagination_current_page] of [tcb_pagination_total_pages]

Vigtig viden