Søgeordsanalyse

Seo søgeordsanalyse – din genvej til gode Googleplaceringer

En seo søgeordsanalyse er en databaseret udvælgelse af de søgeord, som du ønsker, folk skal finde din hjemmeside på online.
Søgeordsanalysen er lige så vigtig for din webtekst som trærødderne for kronen!
Desværre gætter mange sig bare til søgeordene.
Men det er en rigtig dårlig idé. For vi googler mere og mere i dag, og de øverste resultater på Google løber med trafikken – og kunderne.
Det betyder, at uden Google søgeordsanalyse gør du det umuligt for dine kunder at finde dig på Google.

Derfor skriver jeg aldrig en linje webtekst for dig, før jeg har lavet en gratis søgeordsanalyse.
Men jeg skriver gerne på baggrund af de søgeord, du har udvalgt, hvis du har fået lavet analysen i forvejen.

Sådan bruger jeg søgeordsanalyse

Når jeg har lavet analysen, skriver jeg dine tekster, hvor søgeordene indgår.
Det er vigtigt for mig, at tekstens sprogtone er naturlig. Læseren må helst slet ikke mærke, at det er en seotekst!
Det vigtigste er, at teksten matcher læserens søgeintention.
Derfor er det heller ikke sikkert, jeg bruger alle ordene.
Jeg har fået at vide flere gange, at jeg er god til at skrive tekst til hjemmeside, der netop inddrager mange søgeord – uden at det bliver anstrengt.

Hvad er en søgeordsanalyse?

I søgeordsanalysen indgår en afvejning af flere faktorer:

  • Hvilke søgeord er relevante for netop dén webtekst på din hjemmeside?
    Høj relevans betyder, at søgeordet afspejler læserens søgeintention.
    Én læser har en søgeintention om at købe – eller se på tilbud – når han skriver “tekst til hjemmeside pris.”
    Derimod vil “hvordan skriver jeg tekst til hjemmeside” egne sig bedre til et blogindlæg. For de mennesker, som googler det, er jo ude efter vejledning, så de kan skrive selv.
  • Hvilke søgeord har høj volumen?
    Når jeg vælger søgeord, ser jeg på, hvilke ord der er mange søgninger på hver måned.
  • Hvilke søgeord er det realistisk at få en god placering på?
    Det kan vurderes ved at se på din hjemmesides nuværende autoritet på Google. Vurderingen er et skøn, der bygger på trafik, domænerating og indgående links.
    Hvis din hjemmeside er ny, har den selvfølgelig ikke opbygget samme autoritet på Google som en stor hjemmeside med mange gode tekster, trafik og indgående links. Derfor vil jeg nok ikke udvælge ord, som der er meget stor rift om på Google.

Fejl, du måske laver i din egen søgeordsanalyse

 

  • Du udvælger søgeord efter gehør:”Det ord ville jeg aldrig selv bruge, så det bruger folk heller ikke, når de googler.”
    Det kan du ikke vide! Det skal undersøges.
  • Du går kun efter søgeord med rigtig mange månedlige søgninger. Men du glemmer at vurdere, om din hjemmeside har en realistisk chance for at ranke på de ord.
    Det er trist. For det kan sagtens være, at det bedre kan betale sig at gå efter søgeord, hvor konkurrencen er lavere – selvom antallet af søgninger også er lavere. Ganske simpelt fordi der tit er stor rift om de søgeord, der er mange søgninger på hver måned.
  • Du glemmer at vurdere læserens søgeintention.
    Her er der virkelig mulighed for at gå galt i byen. Jeg blev fx engang opfordret til at optimere min hjemmeside til ordet “tekster.” Problemet er, at søgeordsintentionen er mildt sagt uklar, når folk skriver tekster. Derfor er det meget bedre at gå efter andre søgeord, der afslører læserens intention.

 

Læs artikler i kategorien: 
Lær alt om SEO

Vigtig viden