• Home
  • Blog
  • Hvad er copywriting? 8 skrivetips, der gør din tekst (mindst!) 16 gange bedre

Hvad er copywriting? 8 skrivetips, der gør din tekst (mindst!) 16 gange bedre

Hvad er copywriting? Få en erfaren copywriters bedste skrivetips

Her får du svar på spørgsmålet Hvad er copywriting?
Du får også en erfaren tekstforfatters bedste råd, som du både kan bruge offline og i hjemmesidetekster.

Copywriting er professionel tekstforfatning, som fokuserer på at få læseren til at foretage en ønsket handling. 
Når den ønskede handling foretages, kaldes det, at læseren konverterer. 
Copywriting fokuserer som regel på at få læseren til at købe noget. 
Men faktisk kan copywriting også fokusere på at få folk til at gøre noget andet. Her får du en erfaren copywriters bedste genveje til copywriting.

Brug et godt gammelt sælgertrick i din copywriting

Kender du de sælgere, der giver en varen i hånden, før man har købt?
Det virker.
For hvis man først har holdt og næsten ejet noget, er det svært at slippe det igen.
Den virkning kan du også fremkalde på nettet, når du skriver til sanserne.
Det gør din tekst langt mere interessant for læseren …. Og så er salget lige om hjørnet!

COLOURBOX13275840

Få rådgivning om din markedsføring

Første samtale koster kun
din e-mailadresse.
Find en tid i kalenderen.

Husk: Du skriver til MEGET utålmodige læsere som online copywriter

Variationen mellem lange og korte sætninger er sprogets rytme.
Men når det er sagt, skal du alligevel bruge flest korte sætninger på nettet.
For din onlinelæser har en tålmodighed på få sekunder.

Skriv ikke som Nuser

Hunden Nuser fra Radiserne er forfatter. Desværre ikke en særlig god én af slagsen.
Nuser har nemlig en meget stor svaghed for klistrede klicheer og poppede plot.
Derfor begynder hans manuskripter gerne med de manende ord: ”Det var en mørk og stormfuld nat.”
Og derfor skriver forlæggerne til Nuser, at han skal holde op med at sende sine manuskripter anbefalet.
Fordi ingen anbefalinger kan få dem til at udgive det makværk alligevel …

Vær sikker på, at alle forstår det

Hvis du ikke kan forklare det til en seksårig, så har du ikke selv forstået det, sagde Einstein – sikkert slet ikke! Men han citeres for det.
Hvem ved. Men fagtermer skal forklares, medmindre du er helt sikker på, at læseren forstår dem.
Spørg en testlæser, hvis du er i tvivl.

Du skal kommunikere klart. Men ikke for klart, faktisk ….

Du har sikkert hørt en million gange, at du skal kommunikere klart online.
Men det betyder ikke, at du skal fortælle pointen allerede i overskriften.
Undgå overskrifter som: “Brug mange punktopstillinger i din tekst” eller “Det er vigtigt at sætte kommaet korrekt.”
Den slags overskrifter kaldes labeloverskrifter. De medfører en stor fare for, at læseren skimmer teksten … og går igen i en fart.

…. og det skal heller ikke være alt for skævt

På den anden side er det heller ikke en god ide med overdrevent kreative overskrifter på nettet.
Hvorfor ikke? Jo, fordi din læser har travlt.
Så hvad sker der, hvis overskriften er kryptisk?
Du har nok regnet den ud. Læseren går igen, længe før sidste linje er læst.

Få (mange!) flere klik med CTR boosters

CTR boosters er skrivekneb, der erfaringsmæssigt får flere til at klikke på artiklen online.
Gode CTR boosters er parenteser, tal og tegn.
I underoverskriften her er der altså CRT boosters. Nemlig parentes og udråbstegn.
Det giver flere klik, fordi læseren ser, at noget skiller sig ud, og det kalder på opmærksomhed.
Bonustip: Du kan også skrive “gratis” i title.
Men ordet gratis kræver selvfølgelig, at der faktisk er noget gratis at læse om i artiklen.
I min artikel om webtekst har jeg en title, hvor der står: “Første rådgivning er gratis.”

Få dem til at blive hængende

Når først man har lært at læse, kan man ikke lade være.
Det ved enhver erfaren tekstforfatter.
Hvis du skriver afbrudte underoverskrifter som de her ….
… så er det næsten umuligt for læseren at stoppe læsningen, før næste afsnit også er læst.

Jeg håber, du fik svar på spørgsmålet Hvad er copywriting?

Har du brug for en erfaren professionel skribent?
Få overblik over tekstforfatterpriser her – og book en tid i kalenderen. Første rådgivning koster dig ikke en øre.

Hvad er copywriting?

Copywriting er ingen kunst! Det er nemlig et håndværk at skrive tekster, der får læseren til at gøre det, som copywriteren vil have. Det kaldes også, at læseren "konverterer."

Ordet copywriting bruges som regel om salgstekster. Men en dygtig copywriter fokuserer ikke kun på klik på købeknappen.


Det handler om at få folk til at reagere på den rigtige måde på hele kunderejsen. 
Pst: Vidste du forresten, at jeg har skrevet en bog om den digitale kunderejse?


En konvertering kan fx være: 

- Et like på et Facebookopslag

-  En tilmelding til nyhedsbrevet

- En samtale med dig som leverandør. 

 

Hvad laver en copywriter?

Copywriteren skriver tekster, der får mennesker i målgruppen til at reagere, som kunden ønsker.
Selvom ordet næsten altid bruges i forbindelse med salg, kan det sagtens handle om noget andet. 
Det kunne fx være, at copywriteren ønsker en underskrift på et borgerforslag.


Hvordan bliver man copywriter?


Titlerne copywriter og tekstforfatter er ubeskyttede titler. Det betyder, at du faktisk bare kan kalde dig copywriter, hvis du har lyst. 
Men de fleste dygtige tekstforfattere har en akademisk eller journalistisk uddannelse. 
Og så handler det om øvelse og efteruddannelse. Du kan finde masser af tips til din copywriting. 
Ikke kun på denne side - men på hele min hjemmeside!


Hvad er forskellen på en tekstforfatter og en copywriter?

Ordene betyder det samme. Men som jeg altid plejer at sige: Èt lille ord gør en stor forskel!
Ordet copywriter tiltaler fx den blå kundetype, mens den grønne kundetype vil foretrække ordet tekstforfatter.
 
  

Få hjælp til Emotionelle KundetyperEmotionelle Kundetyper -

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden

Den vigtigste forskel på mig og andre freelance-tekstforfattere

Den vigtigste forskel på mig og andre freelance-tekstforfattere

Læreren kunne ikke få ham til at skrive 3 linjer. Men det kan ChatGPT.

Læreren kunne ikke få ham til at skrive 3 linjer. Men det kan ChatGPT.

7 spørgsmål, du skal stille en freelance-tekstforfatter

7 spørgsmål, du skal stille en freelance-tekstforfatter

Video: Akademiker? Ekspert? Du har også brug for hjælp til tekst

Video: Akademiker? Ekspert? Du har også brug for hjælp til tekst

Video: Hvad er tillægsord? Og hvordan skader tillægsord troværdigheden?

Video: Hvad er tillægsord? Og hvordan skader tillægsord troværdigheden?

5 grunde til, at en brochure er en god idé lige nu

5 grunde til, at en brochure er en god idé lige nu