Hvordan skriver man gode tekster?
Her får du en erfaren tekstforfatters bedste råd, som du både kan bruge offline og i hjemmesidetekster.
Brug et godt gammelt sælgertrick
Kender du de sælgere, der giver en varen i hånden, før man har købt?
Det virker.
For hvis man først har holdt og næsten ejet noget, er det svært at slippe det igen.
Den virkning kan du også fremkalde på nettet, når du skriver til sanserne.
Det gør din tekst langt mere interessant for læseren …. Og så er salget lige om hjørnet!
Som et gammeldags bumletog over skinnerne …
Variationen mellem lange og korte sætninger er sprogets rytme.
Men når det er sagt, skal du alligevel bruge flest korte sætninger på nettet.
For din onlinelæser har en tålmodighed på få sekunder.
Skriv ikke som Nuser
Hunden Nuser fra Radiserne er forfatter. Desværre ikke en særlig god én af slagsen.
Nuser har nemlig en meget stor svaghed for klistrede klicheer og poppede plot.
Derfor begynder hans manuskripter gerne med de manende ord: ”Det var en mørk og stormfuld nat.”
Og derfor skriver forlæggerne til Nuser, at han skal holde op med at sende sine manuskripter anbefalet.
Fordi ingen anbefalinger kan få dem til at udgive det makværk alligevel …
Vær sikker på, at alle forstår det
Hvis du ikke kan forklare det til en seksårig, så har du ikke selv forstået det, sagde Einstein – sikkert slet ikke! Men han citeres for det.
Hvem ved. Men fagtermer skal forklares, medmindre du er helt sikker på, at læseren forstår dem.
Spørg en testlæser, hvis du er i tvivl.
Du skal kommunikere klart. Men ikke for klart, faktisk ….
Du har sikkert hørt en million gange, at du skal kommunikere klart online.
Men det betyder ikke, at du skal fortælle pointen allerede i overskriften.
Undgå overskrifter som: “Brug mange punktopstillinger i din tekst” eller “Det er vigtigt at sætte kommaet korrekt.”
Den slags overskrifter kaldes labeloverskrifter. De medfører en stor fare for, at læseren skimmer teksten … og går igen i en fart.
…. og det skal heller ikke være alt for skævt
På den anden side er det heller ikke en god ide med overdrevent kreative overskrifter på nettet.
Hvorfor ikke? Jo, fordi din læser har travlt.
Så hvad sker der, hvis overskriften er kryptisk?
Du har nok regnet den ud. Læseren går igen, længe før sidste linje er læst.
Få (mange!) flere klik med CTR boosters
CTR boosters er skrivekneb, der erfaringsmæssigt får flere til at klikke på artiklen online.
Gode CTR boosters er parenteser, tal og tegn.
I underoverskriften her er der altså CRT boosters. Nemlig parentes og udråbstegn.
Det giver flere klik, fordi læseren ser, at noget skiller sig ud, og det kalder på opmærksomhed.
Bonustip: Du kan også skrive “gratis” i title.
Men ordet gratis kræver selvfølgelig, at der faktisk er noget gratis at læse om i artiklen.
I min artikel om webtekst har jeg en title, hvor der står: “Første rådgivning er gratis.”
Få dem til at blive hængende
Når først man har lært at læse, kan man ikke lade være.
Det ved enhver erfaren tekstforfatter.
Hvis du skriver afbrudte underoverskrifter som de her ….
… så er det næsten umuligt for læseren at stoppe læsningen, før næste afsnit også er læst.
Har du brug for en erfaren professionel skribent?
Få overblik over tekstforfatterpriser her – og book en tid i kalenderen. Første rådgivning koster dig ikke en øre.