Smid snøren ud til læseren i onlinetekst

onlinetekst

Skriv onlinetekst, der fanger og fastholder læseren

Vil du sælge noget fra din hjemmeside? Ja, selvfølgelig vil du det! Men du er oppe imod hårde odds, når du skriver onlinetekst til hjemmesiden.

Du skal få læsere på krogen, der lige nu drøner rundt på internettets store, blinkende hav af billeder, musik, stemmer og fristende links.

Din webtekst til hjemmesiden har 3 opgaver:

– Teksten skal fange læserens opmærksomhed lige fra overskriften

– Den skal sikre, at han får de vigtigste informationer med, selv hvis han scroller ned i bunden straks

– Desuden skal den den opfordre læseren til at tage action ved at tilmelde sig nyhedsbrevet – købe noget – klikke på et link og læse mere – eller måske kontakte virksomheden.

Og hvorfor er det så svært? Jo, fordi din hjemmeside bliver besøgt af 2 typer læsere:

Læser 1 har travlt, fordi han fandt din hjemmeside ved Google-søgning efter et godt tilbud eller en oplysning.

Læser 2 har travlt, fordi han stødte tilfældigt på din hjemmeside, da han ledte efter noget andet.

Altså: Din online læsers tålmodighed er kort. Meget kort!

Derfor får du 7 skarpe råd fra en tekstforfatter, der har læderhud på fingerspidserne af at skrive tekst til hjemmesider for virksomheder.

Følg dem –  og skriv tekster, der konverterer flere læsere til kunder.

1. Slå ørerne ud, før du skriver onlinetekst

Du kan ikke skrive dig til konvertering, hvis du ikke forstår kundernes problemer og kender deres sprogtone.

Sæt derfor tid af til offline netværksmøder og online-debatfora inden for dit fagfelt. Se, hvad der bliver spurgt om, og hjælp med et godt råd, hvor du kan.

Det tager tid, men du bliver  kendt som ham den dygtige og flinke, og du lærer nye kunder at kende og bygger links til din hjemmeside.

2. Få din læser til at bide på overskriften

For det første: Gå til sagen i salgsteksterne – det glæder både kunderne og Google, for som regel er produktets navn et keyword i teksten.

Overskriften må gerne være direkte, sælgende og indeholde et call to action, måske sådan: Levis Jeans til kvinder – få rabat på mange styles – se her.

Glem ikke underoverskrifter! Din læsers øjne flyver hen over teksten, men gode underoverskrifter skaber mening i din onlinetekst straks.

3. Vis vej til kassen med calls to action

Desværre kan du jo ikke tvinge læseren til kassen – du kan kun vise ham vej!

Derfor er gode calls to action mere gulerod og mindre pisk.

Du må meget gerne piske din læser til action NU – ellers gør han sikkert slet ikke noget! Men når du bruger pisk, skal du huske gulerod.

Sådan:

Få rabat på din vare – kun i dag!

Se dine yndlingsfilm om 2 minutter – bliv abonnent nu.

Få 2 par sko for et pars pris – rabatten udløber i morgen.

Kan du se, hvordan de 3 calls to action kombinerer gulerod + pisk?

Godt – calls to action er et must for din tekst!

Afslut altid din salgstekst med at gentage de vigtigste informationer, og luk med et call to action. Sidste linje er jo din sidste chance for at fange læseren, før han smutter!

4. Forstå din læser, så sidder dankortet løst

Du knokler for at skrive sælgende hjemmesidetekster. Men fortab dig ikke i detaljer og fantastiske tekniske finesser, medmindre du skriver til fagnørder.

Vis i stedet din læser, at han har et problem – at dit produkt løser det – og at det er skønt at vinke farvel til problemet.

Husk også, at din læser har købsforbehold, og det er din opgave at vise ham, at de ikke holder en meter.

Måske sælger du  vaskemaskiner, der er dyrere, men lever længere end konkurrentens vaskemaskiner. Du ved, at prisen stopper nogle. Godt – så skriv, at vaskemaskinen er billig i brug, fordi dens levetid er dobbelt så lang som andre vaskemaskiners. Underbyg løftet med testresultat eller anden dokumentation.

Eller måske sælger du tekster – og måske vælger du så at konfrontere din læsers forbehold direkte i et FAQ-afsnit eller med spørgsmål og svar i selve teksten.

På mit website har jeg fx et afsnit, der hedder Spørgsmål, mine kunder stiller.

Et spørgsmål kan lyde: “Hvis du skriver webtekst til virksomhed, skriver du så ligesom på din blog, Louise?!”

Og svaret er selvfølgelig: “Nej da. Min opgave som tekstforfatter er netop at skrive i den sprogtone, der matcher din virksomhed, og som dine kunder kan lide.”

Kan du se, hvad jeg mener? Forbehold stopper dit salg – og løsningen er ikke at ignorere dem, men at snuppe dem i opløbet!

5. Make it shine – det skader ikke at se godt ud

Hjemmesideteksten skal være lækker at se på og nem at læse. Husk  billede eller grafik i toppen, og bryd teksten op med afsnit.

Dine tekster til hjemmeside må også meget gerne indeholde social proof i form af billede og citat fra en glad kunde – det viser, at din tekst ikke bare er tom salgssnak.

6. Glem ikke Google i onlinetekst

Teksten skal selvfølgelig skrives efter en keywordanalyse. Nøgleordet skal placeres de rigtige steder og suppleres med synonymer – og du skal bruge de rigtige H-koder i overskrift og underoverskrifter. Desuden skal du skrive en god metadescription og en sælgende og SEO-optimeret title.

7. Slap af – så travlt har du heller ikke

Tit ligger onlineteksterne på hjemmesiden i årevis, uden at nogen flytter et komma. Derfor må de altså hellere være gode end færdige i går – giv dig lidt tid!

Tilføj vigtige detaljer. Omskriv lange krummeluresætninger. Fjern grammatiske kvælerknuder.

Redigering er ren muskeltræning for din tekst – ryd op og ryd ud, til du ikke vil undvære et eneste ord til!

… eller bare lad mig skrive onlineteksterne

Siden 2009 har jeg arbejdet med tekst fra morgen til aften, og jeg har skrevet et hav af webtekster i mange brancher.

Så mon ikke jeg kan skrive nogle hjemmesidetekster, der gør dig og dine kunder glade?

Jeg ringer dig op og laver et hurtigt telefoninterview, før jeg laver nøgleordsanalyse og skriver en sælgende og SEO-optimeret webtekst.

Du får din onlinetekst til gennemsyn, og jeg redigerer, til du er glad.

Kontakt mig, når du får brug for webtekst til din hjemmeside. Så let er det!

 

 

Om skriverkarlen: Louise Lamberth, tekstforfatter, korrekturlæser, SEO-nørd og forfatter til bogen Blog dig til synlighed – og salg.

 

[sform id=’9081′]

  • Rasmus siger:

    Hej Louise. Du skriver at nogle læsere scroller direkte ned til bunden og man derfor skal have vigtig info dernede.

    Ved du noget om hvor mange gør det? Jeg troede egentligt tendensen nærmere var at det var den første del af teksten der var vigtigst. Både fordi det er den der skal fange læseren, men også fordi at det måske allerede er her læseren kan lokkes til handling ved hjælp af diverse Call to actions.

    Og så en anden tanke…. Responsive og læsning på mobil.
    På en side som http://www.godkrop.dk/graviditetsmassage er der selvfølgeligt relevant info i bunden da min sidebar med kontaktoplysninger bliver vist der på mobil.

    Men er det det du mener med vigtig info? I så fald skal man jo tænke på hvilke ting der ændrer sig alt efter om det er mobilvisning eller på stor skærm…

    Vh Rasmus

    • Hej Rasmus.
      Ja, du skal gentage de vigtige informationer fra din artikels begyndelse i slutningen af teksten – selvfølgelig ikke med de samme ord.
      Men hvis du fx tilbyder graviditetsmassage, indleder du nok med et par linjer om, hvad det er godt for. Det uddyber du i artiklen – og før artiklen slutter, gentager du de gode argumenter for at købe ydelsen, idet du supplerer med et call to action.
      Hvis jeg lidt hurtigt skal give et eksempel, kunne det lyde fx sådan i slutningen af artiklen: “Hvis du ønsker en graviditet uden rygsmerter, er massage noget for dig – kontakt os i dag!”
      Håber, det giver mening? 🙂

  • >