• Home
  • Blog
  • Skriv en fagbog, der brander dig som selvstændig konsulent

Skriv en fagbog, der brander dig som selvstændig konsulent

Vil du gerne skrive en fagbog – eller måske bare en kort e-guide – der brander dig som selvstændig konsulent?

Det forstår jeg godt.

Jeg har selv skrevet to lektør- og læserroste bøger, nemlig Blog dig til synlighed og salg og Planlæg kunderejser, der hjælper flere og sælger mere.

Min første bog er udgivet på et forlag, mens jeg valgte at udgive den næste bog selv.

Begge bøger har skaffet mig større omtale og flere kunder som selvstændig tekstforfatter og rådgiver.

 

6 måder, en fagbog hjælper dig med at få kunder

  • Bogen kan hjælpe dine potentielle kunder eller klienter med at løse et vigtigt problem – og samtidig tiltrække flere til din virksomhed.
  • Du får en mulighed for at præsentere dig selv og dine kompetencer, præcis på den måde du ønsker.
  • Bogen kan skaffe dig god omtale i medier og/eller på private blogs.
  • Bogen egner sig som inspiration til workshops, foredrag og videoer.
  • Du kan lave en lydbogs- eller e-bogsversion, som du bruger som tilmeldingsgave til nyhedsbrevet på din hjemmeside. Det kræver, at du selv har rettighederne til din bog, selvfølgelig.
  • Som en bonus gør bogen dig også dygtigere som fagmand! Du bliver simpelthen bedre til at forklare, hvad du kan, hvorfor det er vigtigt, og hvordan du kan dokumentere værdien af det, du laver. Hvordan sikrer jeg, at det ikke bare er min personlige hjælp, der ændrer noget for dem – men også bogen i sig selv?

Skabelon til din bog

Skabelonen kan du bruge, uanset om du vil skrive en lille e-bog eller et større værk.

Trin 1: Definer målgruppen
Før du skriver så meget som en linje, skal du vide, hvem dine ideelle kunder eller klienter er. Du skal kunne svare på spørgsmål som: Hvilken situation står mine kunder i, når de henvender sig til mig for at få hjælp? Hvilken forskel gør min hjælp for dem? Hvordan kan jeg dokumentere, at jeg faktisk kan hjælpe dem?

Trin 2: Vælg det problem, bogen skal løse for dem
Bogen skal ikke fortælle alt, hvad du ved om et emne! Tværtimod.

  • Bogen skal løse ét klart afgrænset problem for læseren, som du til hverdag hjælper kunder eller klienter med.
  • Det må ikke være for svært. Folk skal faktisk kunne løse problemet, når de har læst bogen.
  • Det skal være et problem, som mange søger hjælp til, sådan at du på forhånd ved, at der er læsere til bogen.

Trin 3: Læg en struktur for bogen Nu har du valgt det problem, bogen skal løse. Så skal forandringsprocessen, der fører til målet, ombrydes til en trin for trin-proces. Trin for trin-processen gør det nemt for læseren at forandre noget i sit liv – og samtidig glæde sig over at nå delmål undervejs.

Trin 4: Skriv indledningen
I indledningen forklarer du kort og præcist, hvem du er som fagmand, og hvilket problem bogen løser for læserne. Der er selvfølgelig mange måder at gøre det på. Men det vigtigste er, at indledningen viser forståelse for læserens problem og skaber nysgerrighed efter at læse mere. Desuden skal indledningen overbevise læseren om, at du er den rigtige at spørge, når man står med netop det problem. Indledningen skal samtidig forklare, hvordan det vil ændre læserens liv at få løst problemet. Et par eksempler.

Du har skrevet en bog om vægttab. Indledningen skal lokke folk til at læse første kapitel. Du skriver: “Når du har læst denne bog, er du godt i gang med at tabe dig – og få en sundere livsstil.”

Du har skrevet en bog om livet som freelance-oversætter. Skriv: “Når du kommer til sidste side, har du sandsynligvis allerede fået dine første opgaver som freelance-oversætter.”

Trin 5: Skriv afslutningen
Bogens afslutning skal opsummere de vigtigste pointer, så du er sikker på, at folk ved, hvad de nu skal gøre. Men allervigtigst: Afslutningen skal tjene som et call to action, der opfordrer folk til at gå i gang og få det resultat, de ønsker sig.

Vigtig viden