Brug spørgeskemaer rigtigt til content marketing – og undgå 5 fatale fejl
Gæsteblogindlæg af Denise Joy, Survey Bee
Kender du det: Du vil gerne blogge – det er god markedsføring. Men om HVAD?! Hvad vil de høre – og hvem er de overhovedet, de der folk, der besøger din hjemmeside?Så fat mod – hjælpen er nær!
For mange mennesker er et spørgeskema noget, man lige hurtigt kan hoste sammen. Det har dog langt mere værdi end som så og er et fantastisk værktøj til at løse forskellige udfordringer, uanset om man er blogger, har en lille nichebutik eller en kæmpe butikskæde.
Der findes i dag et hav af online redskaber, der kan overvåge trafikken på din hjemmeside. Realiteten er dog, at de kun kan fortælle dig meget overfladisk, hvor mange der besøger din hjemmeside, hvorfra i landet og, hvis du er heldig, give dig en alder.
Vil du dybere ind i at forstå, hvem din målgruppe er, må du selv smøge ærmerne op. En spørgeskemaundersøgelse kan fortælle dig, om din målgruppe kan lide kakao, håndbold, eller måske er din målgruppe helt vilde med rejecocktails.
Hvad skal jeg bruge dette til, tænker du måske. Ved du hvad din målgruppe har interesse for, kan du møde dem der. Er din målgruppe eksempelvis 45-årige kvinder fra København, er det muligvis ikke lystfiskeri, du skal lave content om, men derimod hvordan man får en hverdag til at hænge sammen med familie, arbejde og daglige ærinder.
Målgruppe og content går hånd i hånd
Content er naturligvis ikke kun for din målgruppe, men ligeledes for at du kan ranke godt i søgemaskiner såsom Google. Så hvorfor skal du lave content for din målgruppe uden at tage hensyn til SEO? Det skal du heller ikke. Du skal lave godt content til din målgruppe og samtidig din SEO-strategi.
Det handler ikke alt sammen om at ranke på Google, og slet ikke hvis man er blogger. Er du blogger, handler det ligeledes om at få en stor mængde naturlig trafik på siden. Det er meget simpelt at se sammenhængen mellem content og målgruppe, når man taler om at skaffe flere læsere. Har du ikke godt content, der passer til din målgruppe, er der ikke nogen af dine læsere, der gider at bruge tid på at læse det.
Det munder derfor ud i, at du er nødsaget til at kende din målgruppe, hvis du ønsker at have succes på dit online marked. Dette kan du opnå ved at gøre brug af spørgeskemaundersøgelser, da du kan få langt mere detaljeret information.
Alternative måder at undersøge din målgruppe
Har du ikke ressourcer til at lave en spørgeskemaundersøgelse, kan du gøre det på en række alternative måder, der i høj grad ikke kræver lige så meget. I første omgang kan du vælge at lave en afstemning på din hjemmeside, hvor du spørger ind til ting, såsom hvad den bedste sommerdrik er, eller om hvilket produkt de har overvejet at købe her til vinter. Således kan du få indsigt i, hvad dine læsere vil have content om.
Bruger du de sociale medier, giver det dig et forspring. Du kan nemlig se præcis, hvem der følger dig, og dermed også hvem de er. Har du ikke en stor gruppe følgere, kan du altid starte en konkurrence på Facebook, hvor deltagerne skal dele og like din side.
Undgå disse 5 fejl, når du laver en spørgeskemaundersøgelse
At udarbejde et godt spørgeskema er en kunst, men belønningen er langt større. Det er derfor vigtigt, at man sætter sig lidt ind i dét at udarbejde et spørgeskema, før man går i gang. Disse 5 råd til hvad du absolut skal undgå, vil sende dig godt på vej med et værdifuldt spørgeskema.
Flere spørgsmål ad gangen
For at undgå at dine respondenter bliver forvirrede over, hvad de skal svare på, eller skal overveje to forskellige ting på én gang, er det vigtigt, at du holder dig til kun at stille et spørgsmål ad gangen. Mange gange kan man uden selv at opdage det spørge om flere ting i et spørgsmål. Eksempelvis ‘’Er det vigtigt for dig, at kvaliteten på dit fjernsyn er høj, eller er det vigtigere for dig, at prisen er lav?’’ Her skal der både tages hensyn til pris og kvalitet. En god tommelfingerregel er at undgå ordene ‘’og’’ og ‘’eller’’. Så burde du komme let uden om de værste fælder.
Farvet sprogvalg
Husk på at du skal være neutral, når du vælger, hvilke ord du vil bruge. Skal en 80-årig kvinde eksempelvis svare på dit spørgeskema, ville det ikke være hensigtsmæssigt at bruge ord såsom hashtag eller tweet. Brug i stedet ord, som alle vil kunne forstå, og som ligeledes er neutrale, således at du ikke støder nogen.
Overkomplicerede formuleringer og spørgsmål
Der er ingen grund til at forvirre dem, der skal svare på dit spørgeskema. Hold det derfor kortfattet og simpelt, når du stiller spørgsmål. Har du noget, der skal forklares, for at spørgsmålet forstås, kan det være en god idé at forklare det visuelt.
Ledende spørgsmål
Svarene, du får fra dit spørgeskema, er ikke meget værd, hvis ikke der svares ærligt på dine spørgsmål. Gør du derfor brug af ledende spørgsmål, vil du blot få de svar, du vil have, frem for hvad folk i virkeligheden mener.
Mangel på korrektur
Der er altid en risiko for misforståelser mennesker imellem. Du har måske brugt en formulering, som du forstår, men ikke andre. For at sikre, at din mening kommer ud klart og tydeligt, er det vigtigt at få minimum én anden person til at besvare dit spørgeskema, inden du sender det ud. Ved at teste det af først finder du faldgruberne. Husk naturligvis altid at tjekke dit spørgeskema for grammatiske fejl, der vil skabe støj, når det bliver læst.
SurveyBee er en dansk service, der matcher forbrugere, der ønsker at deltage i undersøgelser, med legitime undersøgelses-selskaber. Vores mission er at skabe det rette match, hvor forbrugeren får den rette belønning, og undersøgelses-selskaberne får den information, de søger.