• Home
  • Blog
  • Skriv bare?! Måske ikke! 3 problemer ved flowskrivning til seo

Skriv bare?! Måske ikke! 3 problemer ved flowskrivning til seo

Flowskrivning er godt mod skriveblokering - men knap så godt for seo

Flere af mine konkurrenter vil rigtig gerne hjælpe dig i gang, hvis du lider af skriveblokering.
Skriv bare. Skriv løs. Skriv, bare skriv, sæt et æggeur og skriv! Sådan lyder deres anbefaling. 
Det er en god anbefaling! Jeg er meget enig i, at det er godt at øve sig i flowskrivning. 
Men der kan altså sagtens opstå et par problemer, hvis du bare skriver løs og lægger dine tekster på hjemmesiden. 
Faktisk risikerer dine webtekster og din hjemmeside at blive noget rod, hvis der mangler struktur. 
Hvis det sker, kan det være svært at rette op igen.
Nu skal jeg forklare dig, hvorfor du er nødt til at gå lidt mere konservativt til værks på hjemmesiden.


Problem 1: Manglende søgeordsanalyse

Skriver du bare løs, når du lige får en idé til et blogindlæg?
Hvis du ikke laver en søgeordsanalyse, går du glip af en masse gratis trafik.
Søgeordsanalysen sikrer, at du udvælger netop de søgeord, som de enkelte seo-tekster på hjemmesiden skal findes på i søgeresultaterne.
Desværre kan du ikke gætte eller sjusse dig til, hvilke søgeord du skal bruge til dine seotekster.
For det er næsten helt sikkert, at folk bruger en masse ord i søgningen, som du aldrig selv bruger om det, du sælger.
Jeg laver fx seo for en kvinde, der sælger skønhedsbehandlinger.
Da jeg første gang talte med hende, mente hun slet ikke, hun kunne bruge hjemmesidens absolut mest oplagte søgeord!
For som hun sagde: "Det ord er der ingen, der googler. "
Men det er forkert!
Efter to klik vidste jeg, at hver måned googler flere hundrede mennesker lige præcis det ord.
Det betyder, at hvis hun ikke havde fået mig til at stå for seo-arbejdet, ville hendes seo-tekster være baseret på gætværk.
Og hun ville gå glip af hundredvis af gæster hver måned!


Problem 2: Ingen prioritering af søgeord

Selv hvis du faktisk laver en hurtig søgeordsanalyse til dit næste blogindlæg - så kan du godt få problemer.
Det sker, hvis du ikke har et overblik over hele hjemmesidens seo. 
Meget tit arbejder jeg på kundehjemmesider, hvor blogindlæggene er blevet optimeret til de søgeord, som salgsteksterne burde optimeres til.
Det er et problem, fordi der er risiko for, at blogindlæggene får bedre placeringer end salgsteksterne på hjemmesidens vigtigste søgeord. 
Derfor er det meget nemmere at gøre det rigtigt fra starten:
Salgsteksterne optimeres til de vigtigste søgeord. Blogindlæggene optimeres til sekundære søgeord - og så linkes der fra blogindlæg til salgstekster.

Problem 3: Ingen skelnen mellem salgstekster og blogindlæg

Det tredje problem ved flowskrivning opstår, hvis du ikke skelner mellem salgstekst og blogindlæg.
Det kan faktisk koste dyrt!
For det skaber forvirring. Og forvirrede kunder køber ingenting. 
Eksempel: 
Lad os sige, at du sælger et onlinekursus om, hvordan kunderne styrker deres immunforsvar.
Du skriver en salgstekst med flotte billeder af sund mad.
Desuden indsætter du naturligvis en købeknap, så kurset kan bestilles direkte fra hjemmesiden.
Men nu synes du pludselig, at salgsteksten er for kort.
Så derfor indsætter du ti tips til et stærkere immunforsvar med links til produkter, der kan købes fra nettet.
Problemet er, at du leder folk væk fra dit tilbud ved at give dem tips midt i salgsteksten.
I værste fald begynder de at klikke rundt – og så er de væk!


Flowskrivning er godt, men seo kræver struktur

Det ligger mig uendeligt fjernt at fraråde dig flowskrivning, hvis det sætter dig i skrivehumør.
Men du skal bare tænke på, at seo kræver struktur. Google er trods alt kun en maskine!
Det er op til dig at give Google klar besked om, hvilke søgeord der er vigtigst.
Det kan du kun gøre ved hjælp af søgeordsanalyse – prioritering af søgeord – og selvfølgelig gode seo-tekster!


Jeg vil gerne hjælpe – også hvis du er din egen seo-tekstforfatter

Du behøver ikke selv lave søgeordsanalysen – det kan jeg gøre for dig.
Så ved du, præcis hvilke søgeord du skal optimere dine tekster til.
Måske synes du også, du har brug for at lære lidt mere om salgstekster og blogindlæg?
Så kan jeg skrive dispositionerne til dine salgstekster og blogindlæg.
Derefter skal du bare skrive selve teksterne med dine egne ord.
Det træner dig til at skrive dine egne seotekster fra bunden i fremtiden!

 

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden

Den vigtigste forskel på mig og andre freelance-tekstforfattere

Den vigtigste forskel på mig og andre freelance-tekstforfattere

Læreren kunne ikke få ham til at skrive 3 linjer. Men det kan ChatGPT.

Læreren kunne ikke få ham til at skrive 3 linjer. Men det kan ChatGPT.

7 spørgsmål, du skal stille en freelance-tekstforfatter

7 spørgsmål, du skal stille en freelance-tekstforfatter

Video: Akademiker? Ekspert? Du har også brug for hjælp til tekst

Video: Akademiker? Ekspert? Du har også brug for hjælp til tekst

Video: Hvad er tillægsord? Og hvordan skader tillægsord troværdigheden?

Video: Hvad er tillægsord? Og hvordan skader tillægsord troværdigheden?

5 grunde til, at en brochure er en god idé lige nu

5 grunde til, at en brochure er en god idé lige nu