• Home
  • Blog
  • “Sikke en ærgerlig overskrift”

“Sikke en ærgerlig overskrift”

Som leder af en stor magtfuld interesseorganisation er hun vant til, at folk lytter til hende.

Lad os kalde hende … Mette. Det hedder hun nemlig slet ikke, men det er ligegyldigt.

Nå, men nu havde … Mette været så dygtig og heldig, at Børsen havde trykt en dobbeltsidet interviewartikel.

I interviewet fortalte hun om sin ledelsesstil, og hvordan hun havde planlagt sin karriere.

Der var selvfølgelig også et kæmpe foto taget af en dygtig fotograf.

Overskriften huede hende ikke

Så lå avisen på Mettes skrivebord.

Det var overskriften, der fangede hendes blik.

Overskriften lød noget i denne retning: “Min mand er mit vigtigste karrieremove.”

Mette syntes, at artiklen var god. Men overskriften! Hvorfor skulle de nu lige vælge den sætning!

Sådan ville man jo aldrig skrive om en mand, vurderede hun.

Der er klik og kontrovers i den overskrift

Men journalisten var nok ligeglad, vil jeg tro.

For jeg har selv skrevet rigtig mange interviewartikler til brochurer og magasiner.

Og ja, jeg ville nok have valgt den samme overskrift, fordi der er klik i den!

Overskriften er overraskende og provokerende.

Der er noget paradoksalt i, at når en kvinde får en lederstilling, fremhæver hun sin mand som sin vigtigste karrierebeslutning.

Desuden ved journalister af erfaring, at der er mange klik i kontroversielle familieemner.

Husk det nu: Journalisten er ikke din medarbejder

Måske oplever du også, at et medie gerne vil interviewe dig.

Men så skal du huske én ting: Journalisten skriver ikke for at fremhæve din virksomhed eller dig som ejerleder.

Journalisten skriver, fordi hun øjner en historie, der vil interessere læserne og skabe trafik på websitet.

Der er en masse rugbrødsarbejde i at brande virksomheden på den ønskede måde.

Det arbejde skal virksomheden selv stå for – eller lade andre om at gøre.

Det kan være dejligt, at virksomheden får ekstra opmærksomhed, men det er kun en bonus.

Derfor:

  • Hvis du ønsker at få en pressehistorie bragt i medierne, så få en tekstforfatter til at skrive den.
    Det sikrer den bedste mulighed for, at historien bliver vinklet, som du ønsker.
    Samtidig er det din historie, og derfor kan du bruge den igen fx på hjemmesiden.
  • Hvis et medie vil interviewe dig, så forbered dig.
    Bed om at få spørgsmålene tilsendt i forvejen, så du kan tage noter.
  • Spørg, om du må få artiklen til gennemsyn, før de trykker den. Det er ikke sikkert, du får ja. Men det er så dit valg, om du vil give et interview alligevel.
  • Og selvfølgelig: Lad være med at sige noget, som ikke må blive til en stor fed overskrift, der bliver læst af alle, du kender.
Læs artikler i kategorien: 
Bliv set med medieomtale

Vigtig viden

Autenticitet: Hvad betyder autentisk markedsføring? Og hvorfor er det ikke nok?

Autenticitet: Hvad betyder autentisk markedsføring? Og hvorfor er det ikke nok?

5 trends i videoredigering i 2024: Hvad skal du være opmærksom på?

5 trends i videoredigering i 2024: Hvad skal du være opmærksom på?

Derfor har jeg uddannet mig i Emotionelle Kundetyper

Derfor har jeg uddannet mig i Emotionelle Kundetyper

Soloselvstændig: Skal du skrive vi eller jeg på hjemmesiden?

Soloselvstændig: Skal du skrive vi eller jeg på hjemmesiden?

3 ting, Emotionelle Kundetyper (heldigvis!) IKKE er

3 ting, Emotionelle Kundetyper (heldigvis!) IKKE er

Hvad er en persona? Og hvorfor er en persona ikke NOK? Få en dybdegående forklaring

Hvad er en persona? Og hvorfor er en persona ikke NOK? Få en dybdegående forklaring