En grum historie og et par shitstorm-eksempler …
Nu stikker jeg foden i hajfyldt farvand.
Kort sagt, kære læser: Måske bliver du sur, fordi jeg fortæller denne historie.
Men jeg løber risikoen, for historien er vigtig for alle, der vil markedsføre sig online.
Det drejer sig nemlig om en fodboldstjerne, der faldt om med hjertestop.
Og en smykkedesigner, der spurgte, om han mon var vaccineret? Og mon det var vaccinationens skyld, at han faldt om?
Se, det skulle hun ikke have gjort …
Så brød shitstormen løs. Vrede kommentarer i bunkevis.
Og en brandingekspert skrev, at kronprinsessen fluks skulle aflægge sine smykker fra den kendte designer.
For hun var simpelthen for ekstremistisk. Det bekendtskab kunne være skidt for monarkiet.
Mente brandingeksperten.
Hele balladen endte med, at den coronakritiske smykkedesigner undskyldte.
Sikkert med fingrene krydset solidt på ryggen, MEN ….
Shitstormen skyldtes ikke coronaskepsis
Det er IKKE ligefrem første gang, en virksomhedsejer ytrer sin skepsis over for regeringens corona-linje.
Og det er normalt ikke noget, der får shitstormen til at rase.
Så problemet var et andet.
De 4 grunde til shitstormen:
Shitstormen var forudsigelig ...
Det er nemlig farligt at markedsføre sig på sygdom og død. Selv når man har de ædleste hensigter - de klogeste budskaber - og de bedste produkter i verden.
Lad os se et eksempel: Da stjerneskuespilleren Robin Williams tog livet af sig, postede et markedsføringsbureau et blogindlæg om, at NU burde medicinalfirmaerne markedsføre psykofarmaka. Det handlede om at gribe øjeblikket. Carpe Diem - i Robin Williams' ånd. NU, mens stjernens selvmord stod klart i publikums erindring.
Det skulle de aldrig have gjort. For det medførte en shitstorm, der rasede i dagevis. Og det, selvom firmaets update jo netop var så relevant, som den overhovedet kunne være.
Men sådan behøvede det ikke gå.
Sådan undgår du shitstormen
For nylig stod jeg i dilemmaet. Jeg havde skrevet en salgskampagne til en kunde, som sælger hjertestartere.
Det var lige før sommerferien. Faktisk sagde jeg til dem, at de burde vente til efteråret med at sende den.
Men så skete det: En fodboldstjerne faldt om med hjertestop. Pludselig væltede det ind med gæster på kundens hjemmeside.
Det gjorde jeg IKKE:
Det var så nu, man kunne have skrevet en masse nyhedsbreve om, hvor forfærdeligt det var - og hvordan virksomheden kunne løse problemet. Det gør man bare IKKE.
Det gjorde jeg:
Til gengæld sagde jeg til kunden, at planen var ændret. Det var alligevel et godt tidspunkt at sende salgskampagnen.
Det var i det hele taget et godt tidspunkt at få skrevet flere seo-tekster og flere nyhedsbreve.
MEN uden at nævne fodboldstjernen. Det var jo heller ikke nødvendigt. Alle talte om det. Salget gik fint alligevel.