Fejl 1: Du gætter – men du skal tjekke
Som seobegynder gætter du dig måske frem til søgeord?
Du er ikke alene. Forleden talte jeg med en kvinde, der mente, at hun ikke kunne bruge det absolut mest oplagte søgeord til sin hjemmeside.
For som hun sagde: “Det ord søger ingen på.”
Men to minutter senere kunne jeg fortælle hende, at det var en fejl.
Der er nemlig hver måned flere hundrede søgninger på det ord, hun havde fravalgt på grund af sit gætværk!
Det er jo ærgerligt, og derfor skal du lave en søgeordsanalyse, før du skriver.
Det er den absolut sikreste måde at sørge for, at bloggen skaffer dig gratis trafik fra Google.
Og uden læsere – så går du nok hurtigt død i at blogge, ikke?
Du kan fx bruge Uebersuggest til at finde de helt rigtige søgeord til dine seotekster.
Når du vælger søgeord, skal du kigge efter ord med mange søgninger hver måned – og lav konkurrence.
Så kan du skrive blogindlæg, hvor du fokuserer på ét primært søgeord eller søgeordsudtryk.
Husk også at inddrage relaterede søgeord. Det pynter på statistikken over læsere.
Fejl 2: Du skriver om det, du lige har lyst til
Ja, og hvad er der så galt med det?
Faktisk ingenting. For jeg synes bestemt du skal skrive de blogindlæg, du har lyst til.
Men når du vil have trafik fra Google, skal du også tænke længere frem end ét blogindlæg ad gangen.
Du skal nemlig tænke i topic clusters – indholdsklynger.
En indholdsklynge er en samling tekster, der linker til hinanden, sådan at de giver læserne et godt overblik over emnet.
Samtidig viser dine topic clusters Google, hvad du er specialist i.
Læs mere om topic clusters.
Fejl 3: Du har glemt at installere et seo-plugin
Det er ærgerligt. For et seo-plugin gør det meget nemmere for dig at optimere dit blogindlæg til søgemaskinerne.
Men den fejl retter du hurtigt! Du kan nemlig installere SEObyYoast eller RankMath lynhurtigt.
Så har du snart overblik over, hvordan du skal optimere teksterne.
Fejl 4: Du bruger alt for lidt tid på det vigtigste
Indrømmet: Det gør jeg også tit selv. Men hvis det er nyt for dig at skrive dine egne seo-tekster, så skriv overskriften først!
Den er nemlig så vigtig, at den kræver særlig omhu.
Overskriften skal helst leve op til et – meget gerne flere – af de her krav!
- Lover overskriften, at læseren får en fordel – eller undgår en ulempe – ved at læse videre?
- Er overskriften et call to action?
- Indgår søgeordet?
- Har du skruet op for klik-lysten med procenttegn, parenteser eller tal?
- Har du undgået labeloverskrifter: Altså overskrifter, der afslører det hele, så folk ikke behøver læse artiklen?
NB: Husk, at søgeordsudtrykket altid skal være del af overskriften, også hvis det er meget langt som fx: “Hvad er personfølsomme oplysninger?”
Du kan bruge en skabelon til dine overskrifter, indtil det sidder på rygraden.
Fejl 5: Du snyder dig selv for læsere, fordi du ikke har styr på dette
Alt for mange har ikke styr på interne links, og det er ærgerligt.
For hvis du glemmer interne links, snyder du dig selv.
Det er jo de interne links, der får folk til at klikke for at læse en artikel til …. og så lige en til!
Men samtidig gør interne links det nemmere for Google at indeksere dine blogindlæg.
Det er faktisk ikke nogen lille fordel!
For der kan desværre sommetider gå en rum tid, før Google indekserer et nyt blogindlæg i dag.
Fejl 6: Du risikerer store bøder, fordi du gør denne fejl
Sidst, men ikke mindst: Blikfang skal der til!
Du skal selvfølgelig have et billede eller en video i toppen af hvert blogindlæg.
Mange begyndere finder et billede et eller andet sted online. Det er en stor fejl.
Du risikerer nemlig en stor bøde, fordi fotografen har ophavsret til billedet.
Men du kan finde billeder på Pixabay, som du kan bruge gratis.
Fejl 7: Din hjemmeside er langsom (og det er din skyld!)
Billeder og videoer kan gøre din hjemmeside sløv.
Det er ærgerligt, for det koster læsere.
Derfor skal du bruge et plugin til at formindske billedstørrelsen, før du uploader billeder til din hjemmeside.
Det er heller ingen god ide at indlejre videoer direkte på hjemmesiden.
Læg dem på Youtube eller Vimeo – så kan du indlejre dem på hjemmesiden derfra.
Det gør nemlig din hjemmeside meget hurtigere.