Få tusindvis af klik på hjemmesiden med en seoblog
Vil du gerne have tusindvis af klik på din hjemmeside hver måned? Uden at bruge en krone på annoncer?
Det har denne hjemmeside. Og det skyldes, at jeg har en seoblog, nemlig den, du læser nu.
Hvad er en seoblog?
En seoblog er en blog, hvor:
- Emnerne til blogindlæg er valgt efter en undersøgelse af, hvilke emner folk googler
- Selve blogindlæggene er optimeret til Google, efter at der er valgt fokussøgeord til alle blogindlæg.
Derfor elsker Google en seoblog
Google tjener penge på de annoncer, vi klikker på, når vi googler.
Derfor vil Google gerne have, at vi googler så meget som muligt, så vi ser masser af annoncer.
Det kræver selvfølgelig, at vi får en god oplevelse. Altså et godt “svar” på vores Googlesøgninger.
Så når din hjemmeside og blog giver gode svar på de spørgsmål, som folk googler, vil Google sandsynligvis belønne dig med gode placeringer i søgeresultaterne.
Du kan skrive blogindlæg til hele den digitale kunderejse
På din hjemmeside har du sikkert allerede gode søgemaskineoptimerede salgstekster.
Men på din blog skal der ikke være salgstekster. Der skal være søgemaskineoptimerede blogindlæg, som giver værdifuld information.
Heldigvis er der masser af emner, du kan skrive om på din seoblog.
For vi googler nemlig ikke kun, når vi er købeklar. Vi googler i hele købsprocessen, fra vi første gang ser et produkt, til vi – måske – køber det.
Det betyder, at din blog kan hjælpe mennesker med forskellig search intent.
Sådan googler folk forskellige steder i kunderejsen
Lad os tage et par eksempler på search intent forskellige steder i kunderejsen.
Måske sælger du kurser i hundetræning:
- Mennesker, som måske ikke er helt købeklar, googler tit efter det problem, som skal løses. Måske googler læseren efter “hund gør” eller “hund bider.”
- Mennesker, som er klar til at købe, googler tit efter priser og tilbud. Det kan være, de leder efter “hundetræner” eller “pris hundetræning.”
Eller måske er du fysioterapeut:
Mennesker tidligt i kunderejsen søger måske efter “ondt i ryggen.”
Længere henne i kunderejsen googler de “pris fysioterapeut” – “fysioterapeut i Hillerød” eller “tilskud til fysioterapeut.”
Du kan ikke nøjes med at gætte på, hvad folk googler
Før du kan få din egen seoblog, skal du altså sørge for, at:
- Du selv – eller din seospecialist – har undersøgt, hvilke spørgsmål folk googler, når de overvejer at købe ydelser som dine
- Du får lavet en søgeordsanalyse til det enkelte blogindlæg.
Alle blogindlæg behøver ikke være svar på Googlesøgninger
Når du har tjek på, hvilke spørgsmål folk googler, kan du skrive blogindlæg om det.
Men du skal selvfølgelig ikke nøjes med det. For din indbakke er sikkert en hel skattekiste af spørgsmål, dine kunder stiller dig.
Dem kan du også sagtens blogge om, så du tiltrækker flere mennesker, der ligner dine nuværende kunder.
Vil du i gang med at blogge?
Du kan finde masser af inspiration i artiklerne 11 idéer til blogindlæg og Få en nem blogindlæg-skabelon.