Spørgsmålet om seo-tekstens længde er et af de spørgsmål, folk oftest stiller!
Men hvor lange skal seo-tekster egentlig være? Du får svaret her.
Hvis din seo-tekstforfatter siger: “Din seo-tekst skal altid være 2000 ord lang” – så skal du finde en anden!
Det passer nemlig ikke. For der er ingen lov om seo-teksters længde.
Hvad ved vi egentlig om seo-teksters længde?
Vi ved, at seo-tekster ikke kun skal være lange!
De skal først og fremmest være GODE. Det er faktisk vigtigere end nogensinde før. For Google er blevet langt bedre til at vurdere seo-tekster end før.
Google vurderer hver eneste webadresse (URL) på over 200 faktorer for at finde ud af, hvordan den skal placeres i søgeresultaterne.
Derfor skal alle skal der være GODE seo-tekster på alle de webadresser, der gerne skal op på Google.
Dine seo-tekster skal leve op til disse krav:
- Seoteksterne svarer til de forventninger, læseren har, når han klikker ind på hjemmesiden. Den forventning kaldes search intent.
- Teksterne er gode og lange – MEN ikke så lange, at du bare skriver for at skrive!
- Teksterne er selvfølgelig optimeret til Google. Det betyder også, at de indeholder de rigtige søgeord.
- Teksternes sprog er naturligt.
I seo-teksterne skal du samtidig undgå:
- Keyword stuffing: Prop aldrig teksten med søgeord i hver linje! Hverken mennesker eller søgemaskiner bryder sig om det.
- Duplicate content: Kopier aldrig tekster på nettet! Hverken dine egne eller andres tekster.
Undtagelse: Har du tekster fra et lukket onlineforum, hvor der er nul adgang for søgemaskiner? Godt. De tekster må du gerne genbruge på din hjemmeside. - Ævl: Skriv ikke bare for at skrive! Hvis læserne reagerer negativt på dine tekster, skader det din hjemmesides Googleplaceringer.
I stedet skal du undersøge, hvilke søgeord og søgeordsudtryk folk bruger – og skrive tekster med fokus på det.
Men der er en metode til at finde den rigtige længde til din seo-tekst
Nu forudsætter jeg, at du allerede har valgt et søgeord, hvor:
- Der er et vist antal månedlige søgninger på Google på søgeordet eller søgeordsudtrykket
- Konkurrencen er ikke for høj.
Godt! Så gør du sådan:
- Lav en Googlesøgning på det søgeord, din hjemmeside skal op på.
- Se på de hjemmesider, der ligger øverst: Hvor lange er de tekster? Hvad handler de om? Det giver dig et fingerpeg om, hvad du skal skrive om, og hvor lang teksten skal være.
- Skriv nu en seo-tekst, der inddrager de samme emner. Men er længere og bedre!
- Husk i øvrigt, at seo-tekstens placering på Google ikke KUN afhænger af den ene tekst. Det spiller også en vigtig rolle, hvor stor autoritet hjemmesiden har på Google i forvejen.
Jo lavere domæneautoritet og trafik konkurrenterne har – jo nemmere vil det være for din hjemmeside at få en god placering på søgeordet.
Har du brug for en erfaren seo-tekstforfatter?
Min erfaring med seo-tekst strækker sig over halvandet årti efterhånden.
Jeg har skrevet seo-tekster siden 2009.
Du er velkommen til at booke en halv times uforpligtende og gratis rådgivning i min onlinekalender.
Du kan også ringe eller sende en mail.
Jeg ser frem til at hjælpe dig opefter på Google.
Giv din nye seo-tekst en kickstart på Google
Når teksten er udgivet på hjemmesiden, er der mere, du kan gøre!
Del på sociale medier og i nyhedsbrev:
- Skriv et nyhedsbrev, hvor du linker til teksten. Trafikken fra nyhedsbrevet viser Google, at folk er interesserede i teksten.
Skriv flere seo-tekster om relaterede emner:
- Det kaldes en indholdsklynge eller topic cluster.
- Byg interne links fra blogindlæggene og til salgsteksten - men også gerne imellem blogindlæggene.
Det er vigtigt at bygge interne links rigtigt! Læs mere her.
Hvad er en indholdsklynge - også kaldet en topic cluster?
Sagen er, at folk googler rigtig mange spørgsmål, som de vil have svar på her og nu.
De spørgsmål kan du skrive seo-blogindlæg om for at nå lige præcis de mennesker, der googler efter svar på det spørgsmål.
Samtidig kan blogindlæggene bruges som del af en topic cluster - også kaldet indholdsklynge.
En indholdsklynge er en stribe blogindlæg, som linker til en salgsside om samme emne.
Et eksempel på en indholdsklynge:
Din hjemmeside skal op på Google på en lokal søgning, fx: "Hypnotisør i København."
Når du har skrevet en rigtig god, lang salgstekst om det, kan du støtte op om søgeordet med blogindlæg.
Blogindlæggene skal så handle om de spørgsmål, folk googler, når de er interesserede i at finde en hypnotisør.
Spørgsmål som:
rygestop hypnose: 1,300 søgninger om måneden
hypnose for vægttab: 1000 søgninger om måneden
hypnose mod angst: 880 søgninger om måneden.
Fra blogindlæggene linker du så hen til salgsteksten "Hypnotisør i København."
Tal fra Uebersuggest - vær opmærksom på, at ikke to seo-programmer viser helt de samme resultater!
Derfor sammenligner jeg altid tal fra flere programmer, før jeg vælger søgeord.