Den grufulde sandhed om seo-optimering

søgemaskineoptimering

SEO-optimering er ikke bare hovedet på sømmet

”Hej, jeg vil gerne have den her tekst korrekturlæst, kan du også lige lave noget seo-optimering, så vi kan få noget gratis trafik fra Google?”

Hm, ja, nej, måske! Here’s the deal:

Jeg kan godt lave en søgeordsanalyse for dig til hver enkelt tekst på din hjemmeside, vælge søgeord og parkere dem de rigtige steder i teksten. Men seo-optimering – eller søgemaskineoptimering, som det jo faktisk hedder – er mere end det.

Hvad er så problemet?!

Jo, jeg kan kun søgemaskineoptimere dine webtekster, HVIS teksterne er klar i forvejen.
Og selv hvis de er klar, vil det ikke altid være nok til at skaffe ekstra trafik!

Fordi: SEO er ikke bare parkering af søgeord og smør på brødet. Og SEO er ikke bare prikken over i’et eller dronningens besøg til folketingets åbning. Heller ikke hovedet på sømmet, stjernen på juletræet eller fokussøgeordet i det rigtige felt.

For mange virksomheder er SEO faktisk heller ikke smør på brødet eller salt til ægget. Det er snarere vand, mel og gær til det brød. Eller hønen, der skal lægge det æg til dig, før du overhovedet kan begynde at drømme om salt!

SEO-optimering er 3 ting

Så derfor: Hvis du forventer, at seo skal få kasseapparatet til at ringe, skal der mere til end nogle søgeord hist & pist.
SEO er nemlig 3 ting:

1. Teknik – og lad dig ikke slå ud af det. Der er jeg ikke ekspert, men jeg ved det vigtigste og henviser gerne til andre, der ved mere.

2. Strategi – en plan for, hvordan du vil skabe links og trafik til din side.

3. Webtekster med struktur, skrevet på grundlag af søgeordsanalyse: Hver side på hjemmesiden skal handle om 1 ting – så kan mennesker og Google finde rundt! Desuden skal hver URL optimeres til udtryk, som en søgeordsanalyse viser, at hjemmesiden har en fair chance for at få en god placering på online.
Teksterne skal være gode online tekster. De skal derfor skrives, så utålmodige læsere fanger budskabet, selv hvis de kun læser de første tre linjer eller scroller ned i bunden. Der skal også være calls to action og interne links – og der skal linkes fra de rigtige ord.

Kort sagt: SEO skaber synlighed og salg, især når du kombinerer med anden markedsføring, gerne nyhedsbrev. Men du er nødt til at skrue på alle skruer. Og faktisk er det ikke så svært, som mange tror!

PS: Nu vi taler om trafik til hjemmesiden og bedre Googleplaceringer: Vidste du, at den her blog løftede hjemmesiden 100 pladser på Google på vigtige nøgleord?

>