Her får du svar på typiske spørgsmål om seo
Har du også et spørgsmål? Så må du meget gerne sende det til mig på mail.
Jeg svarer gerne på alle spørgsmål.
Hvor meget betyder det at ligge i toppen af Google?
Det øverste søgeresultat får 39.8 procent af klikkene.
Hvad koster det at ligge øverst på Google?
Ikke en bøjet femøre.
For du kan slet ikke betale dig til en topplacering på Google.
De hjemmesider, der ligger øverst i søgeresultatet, ligger der på grund af god søgemaskineoptimering.
Men du kan selvfølgelig købe hjælp til seo-tekstforfatning, linkbuilding og teknisk seo.
Du kan også købe annoncer – Google AdWords. Det kan være fornuftigt nok i mange tilfælde.
Men en af de største fordele ved seo er nu, at en god seo-tekst kan skaffe dig trafik og salg igen og igen i årevis.
Til gengæld er Google Adwords-annoncerne selvfølgelig væk, så snart du stopper annoncekampagnen.
Er Google Adwords godt for seo?
Ja og nej. Lad mig fluks forklare.
Nogle tror, at seotekster nemmere får en topplacering på Google, hvis du også kører annoncer.
Men det har Google altid benægtet.
Jeg ser nu heller ingen grund til, at Google skulle være ekstra interesseret i at overlade topplaceringerne til de hjemmesider, der kører annoncer.
Hvis Google gjorde det, så kunne det jo ske, at websiteejeren slet ikke havde brug for at køre annoncer mere. Det er jo en ret dårlig forretning for Google!
Men alligevel kan Google Adwords indirekte være godt for seo. For Google registrerer alt, hvad der sker på hjemmesiden.
Netop med henblik på at se, hvilke hjemmesider der fortjener gode søgeordsplaceringer, fordi de giver brugerne en god oplevelse.
Så hvis folk klikker ind på hjemmesiden via en annonce – og derefter reagerer positivt på hjemmesiden – så registrerer Google selvfølgelig også det.
Hvor lange skal mine seo-tekster være?
Der er ingen regler om det!
Men som udgangspunkt kan du give din hjemmeside meget bedre chancer for at komme til tops i søgeresultaterne med gode, lange og udførlige seo-tekster.
Det giver dig samtidig mulighed for at inddrage en masse relaterede søgeord.
Hvad betyder bouncerate?
Din hjemmesides bouncerate kaldes også afvisningsrate.
Desværre er det sådan, at langt de fleste mennesker klikker hurtigt ind på en hjemmeside – og går igen uden at gøre noget!
De klikker altså ikke på et link – de sender ikke en besked – de tilmelder sig ikke nyhedsbrevet. Og de trykker slet ikke på købeknappen!
Ja, de scroller måske ikke engang.
De går altså med det samme igen. Denne adfærd kaldes ”bounce.”
Hvis din hjemmeside har en meget høj bouncerate, kan det være negativt for Googleplaceringerne.
For det vurderer Google sådan, at folk ikke får deres forventninger til hjemmesiden opfyldt.
Er en høj bouncerate altid et problem?
Næ, det tror jeg ikke, man kan sige.
Du skal nemlig være opmærksom på, at hvis du opretter en seo-blog, kan din hjemmesides bouncerate stige.
Det skyldes, at seo-bloggen tiltrækker en masse trafik.
Hvis en del af blogindlæggene er svar på spørgsmål, folk googler, så går de måske straks, når de har læst blogindlægget.
Det betyder jo ikke, at de er utilfredse. Tværtimod. De har fået svar.
Hvis din hjemmesides bounce rate stiger af den grund, er det næppe et problem.
For uden seobloggen havde din hjemmeside jo slet ikke fået en masse ekstra trafik.
Netop trafik er én af de absolut vigtigste skruer, du kan skrue på, hvis din hjemmeside skal til tops i Googles søgeresultater.
Hvordan vurderer Google, hvilke hjemmesider der skal ligge i top?
Google vurderer en hjemmeside på over 200 faktorer.
Men det vigtigste fundament er tredelt. For at få de gode placeringer skal du sikre dig, at din hjemmeside er:
- Sikker, hurtig og nem at bruge:
- Teksterne er optimeret til Google, sådan at de lever op til læserens search intent. Det vil sige, at læseren får den forventning opfyldt, som fik ham til at klikke ind på hjemmesiden fra Google.
Hvis læseren fx googler spørgsmålet: ”Er jordbær et bær?”, så skal teksten handle om jordbær – ikke kartofler!
Samtidig skal der være gode interne links. Det gør det nemt for Google at forstå, hvilke sider der skal ranke på hvilke søgeord.
Desuden læser folk typisk mere – fordi links mellem siderne får dem til at klikke rundt. - Forbundet til andre hjemmesider – fordi der er indgående links fra andre gode og troværdige hjemmesider.
Hvorfor skruer Google hele tiden på de algoritmer, der bestemmer, hvilke hjemmesider der ligger i top?
Google vil gerne give os alle sammen en god oplevelse, når vi leder efter ydelser, produkter, underholdning og svar på Google.
For hvis vi ikke får en god oplevelse, så googler vi selvfølgelig mindre.
Det betyder også, at Google risikerer færre klik på annoncerne – Google Adwords – og dermed færre penge.
Hvad er black hat seo? Og white hat seo?
Yderst fornuftigt spørgsmål.
For svaret er rigtig vigtigt for din hjemmesides synlighed på Google.
White hat seo er metoder, som Google accepterer.
Når du husker, at Google vil give dig en god søgeoplevelse, så giver det mening.
White hat seo omfatter:
Tekster, videoer og lyd på hjemmesiden, som folk reagerer positivt på.
Links fra andre relaterede og troværdige hjemmesider.
Trafik fra sociale medier og nyhedsbreve, som viser, at folk er interesserede i din hjemmeside.
- Black hat seo er metoder, som Google ikke accepterer.
Køb af links fra andre hjemmesider - Kopierede tekster – uanset om de er kopieret fra din egen eller andres hjemmesider
Cloaking – at man viser søgemaskinerne noget andet, end brugerne ser.
Det kan fx være, at brugerne ser en hjemmeside, hvor de kan købe ulovlig medicin, mens søgemaskinerne ser en hjemmeside, hvor man kan købe ferierejser.
Og ja – det kan man sagtens lave. Det handler bare om, at teksten handler om ferierejser, mens billeder og videoer fokuserer på det, man i virkeligheden sælger.
Har du brug for hjælp?
Så kan du booke mig som seotekstforfatter og seo-konsulent.
Første seorapport – og rådgivning – koster kun din e-mail.