• Home
  • Blog
  • SEO for begyndere: Er annoncer godt for SEO?

SEO for begyndere: Er annoncer godt for SEO?

Det her spørgsmål stiller en del kunder.
Nogle er også i tvivl om forskellen på organisk trafik og annoncering.
Så lad os tage det fra bunden!

Hvad er forskellen på Google Ads og organisk trafik?

Google Ads – eller Google Adwords – er de annoncer, du kan købe dig til på Google.
Annoncerne vises over og under de organiske søgeresultater.
Du ser helt sikkert de annoncer hver dag, når du googler.

Organisk trafik kan du derimod ikke købe dig til. Ikke direkte, i hvert fald!
Det er nemlig trafik, som ikke stammer fra annoncer.
Den slags trafik får du, når folk søger på Google og klikker på et link.

Så har Google AdWords betydning for SEO?

Hvis du har erfaring med SEO, kender du nok det officielle svar fra Google.
Det er nemlig et rungende NEJ.
Annoncer har selvfølgelig ingen betydning for SEO – ifølge Google.
For Google vurderer hjemmesider på over 200 parametre.
Det hele handler om at skabe en god brugeroplevelse.
Derfor er det selvfølgelig ikke nødvendigt at købe annoncer for at få gode søgeordsplaceringer på Google.

Så enkelt er det selvfølgelig heller ikke …

Når du kører annoncer, får du trafik på hjemmesiden.
Det giver altså Google en ekstra god mulighed for at vurdere, om hjemmesiden skaber en god brugeroplevelse.
Google opfanger naturligvis gæsternes mange klik, visninger, konverteringer og andre positive signaler.
Også selvom gæster besøger hjemmesiden, fordi de har klikket på en Google Ad.
Det betyder, at annoncer indirekte nemt kan have betydning for SEO.
Men det kræver selvfølgelig, at din hjemmeside faktisk skaber en god brugeroplevelse.
Det er bare endnu en god grund til at VENTE med at køre annoncer, til du har en landing page, der er klar.

"Mine annoncer virker overhovedet ikke," sagde han


Manden i telefonen havde købt hjælp til Google AdWords i dyre domme. 
Men annoncerne medførte ingen salg - overhovedet! Det blev han selvfølgelig hurtigt træt af. 

Så henvendte han sig til mig for at få svar på, hvad han skulle gøre.
Han var nu overbevist om, at annoncer ikke var vejen til salg. 

Men problemet var ikke annoncerne


Problemet var, at hjemmesiden ikke var klar til annoncer.
Desværre tror alt for mange nye selvstændige, at salget sker, når de bare hælder annoncekroner i et bureau. Men så let går det heller ikke. 

Derfor sagde jeg til manden:

"Tag et kritisk blik på din hjemmeside! Stol IKKE på, at bureauet har styr på det. Nogle bureauer er desværre mere interesserede i at tjene hurtige penge end i at skabe resultater for kunderne."

Kig dig for, før du kører annoncer

Før du kører annoncer, må du tage et kritisk blik på din hjemmeside: 

  • Er webteksten god?
    Forklarer den tydeligt, letforståeligt og sælgende, hvorfor folk skal købe dit produkt? 
  • Er billederne gode?
  • Er hjemmesiden som helhed velfungerende, hurtig og troværdig?
  • Fører linket i annoncen til den rigtige landingpage?
    Det nytter fx ikke, at en annonce for et produkt i en webshop fører til webshoppens forside. 
    Linket skal føre direkte hen til produktet - ellers bliver folk forvirrede og går igen.
  • Og ikke mindst: Se dig for, når du vælger et bureau. Fald ikke for lokketonerne fra Bureau Lidtforsmart!

Tags: 

Page [tcb_pagination_current_page] of [tcb_pagination_total_pages]

Vigtig viden