Seo – vælg skribent med rævens snuhed

 

SEO

Gamle eventyr kan indeholde nye sandheder … også om SEO

Se fx det her:
Der var engang et rigtigt eventyr, der handlede om en rigtig virksomhedsejer. Sådan en rigtig travl virksomhedsejer som dig, måske.
Nå, men en skønne dag så han sine Google-placeringer falde. Sådan kan det gå. Men det var trist, og det var træls.

Den gode virksomhedsejer drømte om at skrue tiden tilbage, til dengang da websitet lå i toppen.
”Vi hyrer en SEO-tekstforfatter!” sagde han og bankede i bordet, for han var vant til at tage beslutninger.

Men ak. Det var slet ikke så let. Det var faktisk svært.

Seo-tekstforfattere er der nok af, sagde han …

Men hvem skulle han dog vælge?!
En af de billige? Eller måske en langskægget? En kortklippet fra IT-branchen – eller hvad med en af de kreative? Eller effektive? Måske en af de hurtige?

”Det er jo håbløst. Der er alt for mange SEO-tekstforfattere,” stønnede den stakkels virksomhedsejer. Så kom han i tanker om et råd, han havde fået af sin gamle mor. ”Jeg vil sove på det,” sagde han. Og det gjorde han.

Men om natten havde han en mærkelig drøm. Han hvirvlede gennem et univers af bogstaver, og pludselig kom en meget gammel mand med et meget gammelt skæg ham i møde.

“Hvem er du?” sagde den travle virksomhedsejer.

”Jeg er tiden,” sagde den gamle. Og han så da ganske rigtigt også lidt træt ud, og han havde et stort timeglas i den ene hånd.

”Nå, men du så ikke lige vende om og gå et par skridt tilbage … bare tilbage til der, hvor jeg mistede mine gode, gamle Google-placeringer?”

”Ak nej. Tiden går kun fremad. Du må generobre dine Google-placeringer i fremtiden, ikke i fortiden,” sagde den gamle og travede videre.

”Øjeblik! Du er tiden. Du har set alt. Du må være meget klog. Kan du hjælpe mig med at få mine Google-placeringer tilbage?”

Den gamle vendte sig og sagde: ”Jeg vil hjælpe dig. Men det bliver ikke let. Du søger en tekstforfatter med årelang erfaring og en engels tålmodighed med teksten. Et menneske med en falks øjne og en rævs snuhed, et urs præcision og en løves hjerte. Nå ja, og selvfølgelig evnen til at ramme tasterne. Plus viden om valg af keywords, og hvordan man holder øje med placeringerne. Ikke en af de der søgeordskannibaler. Men sådan en, der kan finde ud af at bruge H1, H2 og H3 rigtigt.  Det er nyt, så det glemmer jeg sommetider.”

”Wuih, det var mere end hele tre ting på en gang. Det går virkelig ikke,” sagde den travle virksomhedsejer.

”Jovist,” svarede den gamle. ”For nu skal du bare høre: Den gode tekstforfatter har rævens snuhed. Han ved, hvad der er vigtigt. Han tænker ikke: ”Jeg skal skrive en SEO-tekst på 400 ord. Så jeg laver lige et hurtigt Google-opslag og finder et eller andet om det produkt, jeg kan omformulere i en ruf.” Han tænker: ”Hvad har folk brug for at vide, for at de får lyst til at købe det her produkt?” Han kender ret fra vrang og skelner mellem genrer. Han fortæller ikke børneeventyr, når der er brug for produktdetaljer!”

”Hm. Det kan der være noget om,” sagde virksomhedsejeren. ”Hvad mere?”

”Jo, den gode tekstforfatter har års erfaring. Der gror ikke mos på hans tastatur. Og han har falkens øjne. Ser du, unge ven, det er en ting, som mange mennesker ikke forstår: Stavefejl er ikke bare stavefejl. De er tegn på, at nogen har glemt at redigere teksten.”

”Godt så. Er der andet?” sagde virksomhedsejeren lidt utålmodigt.

”Javist. Han har et godt sprogøre. Han vælger den tone, der klinger ret i dine kunders ører. Kun sådan kommer mønterne til at klinge i din kasse!”

”Se, det lader sig høre,” sagde virksomhedsejeren ivrigt. “Men lige et spørgsmål: Hvorfor fortæller du egentlig selv børneeventyr?!”

“OH – det er da klart som havet,” råbte den gamle rasende. “Fordi jeg vil vise, at den gode tekstforfatter  har løvens hjerte! Han tør skrive alle slags tekster!”

“Javist … Det er vel så også det hele så? ” spurgte virksomhedsejeren forskrækket.

”Vist ej. Du husker jo, at jeg er tiden. Og tiden venter ikke på nogen. Den gode tekstforfatter holder sine aftaler. Også når der er kø på motorvejen, eller børnene bliver syge!” Den vise gamling dunkede stokken hårdt i jorden.

”Ja, du har ret,” sagde virksomhedsejeren forskrækket og stirrede på sit ur. ” Men nu må jeg altså også videre, hvis jeg skal nå at finde en tekstforfatter, før Google finder på noget nyt igen. Tusind tak, gamle mand!”

Han skyndte sig af sted, men den vise mand råbte efter ham: ”Lige et øjeblik! Der er en ting til. En ting, som DU skal gøre.”

”Som JEG skal gøre?” Virksomhedsejeren stoppede forvirret. ”Det er jo mig, der betaler. Det må være nok. Hvad kan jeg ellers gøre?!”

”Du skal ofre det dyrebareste, du ejer,” sagde den gamle. ”Din tid.”

”Åh nej, det kan jeg jo slet ikke give,” sagde virksomhedsejeren fortvivlet.

”Så er alt tabt. Farvel,” sagde den gamle og vendte sig bort.

”Nej, vent! Der må da være noget, jeg kan gøre! Jeg vil ofre hvad som helst for mine Google-placeringer. Bare ikke min tid! Det har jeg slet ikke tid til! Det er jo derfor, jeg skal bruge en tekstforfatter! Så jeg slipper for at bruge tid på at lære at skrive de webtekster!”

Den gamle rakte timeglasset frem …

”Blot nogle få dyrebare sandkorn af din tid vil række. Ser du: Den gode SEO-tekstforfatter har ganske vist en engels tålmodighed. Men han er bare et menneske. Han er ikke alvidende. Han kender ikke din virksomhed. Det gør DU. Derfor skal du bruge en kort stund på at tale med ham. Svare på hans spørgsmål og stille hans undren. Læse teksten, når den er skrevet til ende – og finde det, du vil have ændret. Ja, når du ofrer blot nogle få sandkorn af din tid – en kort stund i evigheden – kan du stille uret tilbage, til da du havde dine gode, gamle Google-placeringer,” sagde den gamle og slap timeglasset.

”Pas på,” råbte virksomhedsejeren. Timeglasset knustes mod vejen i en eksplosion af sten og grus, og han satte sig brat op i sin seng.

”Åh, det var bare en dum drøm,” vrissede han. “Og jeg har stadig ikke nogen SEO-tekstforfatter.”

Men så opdagede han, at der stod et timeglas på natbordet. Og se – sandet løb langsomt ned i bunden af timeglasset, hvor det skinnede som en hel dynge guldmønter.

 

Jeg håber, du kunne lide historien. SEO-tekstforfatteren – det er mig, cand.mag. og tekstforfatter Louise Lamberth.

Læs mere om søgemaskineoptimeret webtekst til hjemmeside.

 

 

 

 

>