• Home
  • Blog
  • “Seo-branchen er fyldt med gaslighting?!”

“Seo-branchen er fyldt med gaslighting?!”

Jeg så en Facebookpost fra en person, der tilbyder hjælp til SEO.
Personen skrev: “Der er rigtig meget gaslighting omkring SEO og mange myter. Mange tror, at SEO handler om teknik og links. Men det handler om content.”

Det er jo interessant, at man advarer imod vildledning om SEO, når man …. vildleder om SEO.

For SEO handler om:
– Gode søgemaskineoptimerede salgstekster
– Content – gode søgemaskineoptimerede blogindlæg
– Andet content, fx videoer og lyd, er bestemt også god SEO, selvom den type content ikke kan optimeres helt lige så præcist som tekst.

Det er ikke sikkert, der var en ond hensigt bag opslaget

Måske har personen bag opslaget været udsat for vildledning eller snyd.
Men det kan også være, personen bare mangler indsigt og erfaring.
Det er ret let at få gode Googleplaceringer i brancher, hvor konkurrencen er lille. Så skal der måske bare nogle få blogindlæg og links til, før hjemmesiden stiger på de vigtigste søgeord.
Hvis du er i sådan en branche, har du måske oplevet en hurtig seo-optur. Så er det nemt at tro, at SEO er lettere, end det er!
Men i andre brancher er der stor konkurrence om Googleplaceringerne, og så går det selvfølgelig ikke lige så nemt.

Content ER vigtigt – men det er links og teknik også

Præcis som personen bag opslaget sagde, er content vigtigt.
Faktisk er en god seoblog er nemlig stadig en af de absolut vigtigste faktorer for SEO.
Jeg har selv skrevet bogen Blog dig til synlighed og salg, der handler om, hvordan du blogger dig til gode Googleplaceringer.
Hent bogen Blog dig til synlighed og salg.

Men det betyder ikke, at du bare kan se bort fra linkbuilding og teknisk SEO.

Vigtige tekniske faktorer

Nogle af de vigtigste tekniske faktorer er:

  • SSL – det lille symbol i hjemmesidens øverste venstre hjørne, der viser, at her kan man surfe uden risiko for at blive franarret oplysninger om fx kreditkort.
  • Hurtig loadtid
  • At hjemmesiden er responsiv. Det vil sige, at den ser fin ud og virker godt på små og store skærme.

Derudover er der en masse andre tekniske detaljer. De fleste af dem lidt mindre vigtige efter min vurdering, fordi de ikke påvirker brugeroplevelsen.

Linkbuilding er stadig meget vigtig

Hvis du ikke har gode indgående links til din hjemmeside, gør du det meget sværere at få gode Googleplaceringer. Læs mere om linkbuilding.

Men faktisk er de interne links på hjemmesiden også meget vigtige.
For når du linker rigtigt på selve hjemmesiden, sikrer du, at flere gæster bliver på din hjemmeside i længere tid. Det er godt for seo – det er også godt for salget.
Det er vigtigt at bygge de interne links rigtigt. Læs mere om interne links.

3 “gode” seo-tilbud, du skal holde dig fra

Som seo-tekstforfatter ved jeg alt om, at der er enkelte seo-konsulenter, som du skal holde dig langt væk fra.

Abonnementer med lang bindingsperiode

Desværre er der nogle seo-virksomheder – ja, for den sags skyld også andre virksomheder – der binder kunderne i årevis.
Du skal vide, at når du handler B2B, har du ikke fjorten dages fortrydelse, som når du handler privat.
Derfor skal du se dig rigtigt godt for og tænke dig om en ekstra gang, før du laver aftaler om langvarige abonnementer.
Jeg har hørt alt for mange historier om iværksættere, der ikke kunne slippe ud af et dyrt, men værdiløst abonnement.
Når vi taler om SEO, kan en binding på nogle måneder være rimelig. SEO-konsulenten laver typisk en del arbejde i opstarten. Resultatet viser sig først lidt senere.
Men jeg har også hørt om bindingsperioder på tre, fire, ja, endda syv år! Det er jo helt i skoven og vidner om, at loven er skrevet til store selskaber med jurister på sidelinjen – ikke små iværksættere.

Aftaler, hvor du ikke ved, hvad du får

Hvis du ikke må få at vide, hvad du får for pengene, så er det nok ikke pengene værd!
Når du bestiller linkbuilding eller gæsteblogging, skal du selvfølgelig have en oversigt over det arbejde, der er lavet.
Nogle gange siger iværksættere, at de ikke har fået links, som de har betalt. Det har de fundet ud af ved at tjekke med et seoprogram. Det er ikke sikkert, det er rigtigt. Ingen seoprogrammer er helt præcise. Der kan også sagtens gå nogle måneder, før seoprogrammet opfanger, at der er bygget et nyt link.
Netop derfor skal du bede om en rapport over det, der bliver lavet, så der ikke er tvivl.

Platforme, hvor alle kan købe links i massevis

Det er lodret imod Googles retningslinjer at købe links. Det er derimod i orden at købe sig til hjælp til linkbuilding.
Grænsen kan være hårfin. Men det betyder, at du ikke skal købe hvad som helst.
Jeg ville aldrig selv købe links fra platforme, hvor alle kan oprette en konto, logge ind og bestille et utal af links til få hundrede kroner.
Det kan godt være, det giver en hurtig SEO-optur. Men der er også stor risiko for en hurtig nedtur, fordi Google opfatter det som manipulation af søgeresultaterne.

 

Læs artikler i kategorien: 
Lær alt om SEO

Vigtig viden