• Home
  • Blog
  • Google-optimering – hvordan?! Få 7 nemme SEO-trick

Google-optimering – hvordan?! Få 7 nemme SEO-trick

Google-optimering – hvordan gør du?

Små ting kan gøre en stor forskel. Læs de nemmeste trick til Googleoptimering her.

Snup lavthængende frugter i Google-optimering

Det er ikke nogen hemmelighed, at SEO-arbejde kan tage tid. Men heldigvis er der også nogle nemme trick, du kan lege med.
Som onlinetekstforfatter har jeg skrevet webtekster og arbejdet med SEO i ti år. Her får du mine nemmeste trick til Google-optimering.

Tjek dine titles og metadescriptions

Er de spændende, og får man lyst til at klikke på dem? Og indgår søgeordet i metadescription og title? I title skal det stå forrest. Glem det ikke. Det gør nemlig en større forskel, end du måske tror!

Bliv set med Google-optimering af hjemmeside

Det er nemmere, end du tror. Du kan begynde med at rose alle dem, der har solgt dig noget, der hjælper i din virksomhed. Har du fx købt en bog, et kursus eller et program, så send folk en venlig hilsen med dit foto og dit firmanavn med link. Der er stor chance for, at de bliver mægtig glade og lægger det på hjemmesiden. Selv hvis du ikke får et link, så hjælper det dig med at blive set. Det pynter på din synlighed online.

Lav nogle sider med vigtige links

Lister over dine yndlingsvirksomheder kan hjælpe både dig og dine læsere.

Eksempel:

Du er dyrlæge og vil gerne have nogle links til din hjemmeside.

Skriv en liste over gode links til hundepensionater, hundemassører, dyrlæger, tilbehør til hunde, hundefoder og hundevideoer.

Læg listen på din blog.

Kald listen “De ti bedste links til dig med hund” eller “Hundens yndlingslinks”.

Titlen er vigtig, for nu skal du skrive til alle de hundefrisører, hundemassører og andet godtfolk, du har linket til. Så får de nok lyst til at prale af, at de er kommet på listen. Det giver dig gode links.

Du får selvfølgelig den bedste chance for, at andre hjemmesider linker til dig, hvis du ikke samler en masse konkurrenter i én linkliste – men derimod en samling af virksomheder, der kompletterer hinanden.

Altså ikke 10 hundefrisører i samme område. Hellere en hundefrisør, en hundemassør, en hunde- … fortsæt selv.

Du skal selvfølgelig også lige have præsenteret dig selv på listen!

Godt.

Nu har du så en linksamling, der let kan blive ét af dine mest populære blogindlæg.

Glem ikke at dele det i de Facebookgrupper, hvor du må markedsføre dig. Jeg har lavet en liste over Facebookgrupper her, som du kan downloade. God delelyst!

Lav gode interne links

Interne links er nemme. Og de gør en kæmpe forskel!

Interne links hjælper søgerobotter og mennesker med at se, hvilke sider der handler om hvad.

Desuden kigger gæsterne på din hjemmeside tit på flere sider, når der er links mellem siderne at klikke på.

Det betyder, at din bouncerate er lavere. Din bouncerate er den procentdel af gæsterne på din hjemmeside, som smutter straks igen uden at klikke, tilmelde sig nyhedsbrevet eller gøre noget andet fornuftigt. Din bouncerate skal som tommelfingerregel være så lav som muligt.

Sådan bygger du gode interne links:

Du skal bruge dine interne links til at vise Google og mennesker, hvilke sider der handler om hvad.

Så hvis du fx har en salgsside om ”sorte sokker,” så link hen til den på søgeordene ”sorte sokker” og andre lignende søgeordsudtryk.

Du skal selvfølgelig også have udgående links – og links fra andre hjemmesider til din egen.

Læs mere om linkbuilding her.

Sørg for, at flere læser mere. Brug dine widgets til blogindlæg

Har du en blog? Godt, det kan give dig kæmpe seo-fordele.
Du kan bruge Storybase til at finde ud af, hvilke spørgsmål folk googler, så du kan svare på dem på bloggen.
Men du skal selvfølgelig også sørge for, at din blog er til at få øje på. Det kan du bruge widgets til. Din blog kan placeres i footer eller sidebarre. Så skal den nok blive læst!

Lokal SEO skaffer dig kunder i din by

Hvis du vil have lokale kunder, er lokal SEO et must. Det betyder, at du optimerer din hjemmeside til fx ”gartner i Odense” i stedet for ”gartner.”

Det er tit meget nemmere at komme op på en lokal søgning. Samtidig skal du ikke bruge tid på at tale med folk i den anden ende af landet, som ikke er dine ønskekunder alligevel.

Dit nyhedsbrev styrker din Google-optimering

Lad være med at lave din landing page uden for din egen hjemmeside.

Hvis du har et nyhedsbrev i fx Mailchimp, kan du let lave en landing page i Mailchimp, hvor folk tilmelder sig. Men du snyder dig selv på Google, når du gør det!
For al den trafik, som din landing page i Mailchimp trækker hjem, går din egen hjemmeside jo glip af.

Derfor er det altid bedst at have dine landing pages på din egen hjemmeside. Så registrerer Google hvert eneste besøg og hver eneste tilmelding til dit nyhedsbrev.

Det betyder, at læserne på dit nyhedsbrev hjælper dig med at komme op på Google.

Du kan selvfølgelig også bruge nyhedsbrevet til at skabe direkte trafik til hjemmesiden. Det pynter alt sammen på statistikken!

Læs mere om søgeordsanalyse.

Har du et nemt trick til Google-optimering?

Skriv det meget gerne i kommentaren. Så får du også et nemt link.

Læs artikler i kategorien: 
Lær alt om SEO

Vigtig viden