• Home
  • Blog
  • Sådan fik jeg presseomtale i 5 medier

Sådan fik jeg presseomtale i 5 medier

Det var faktisk slet ikke meningen ….

Jeg havde ikke skrevet en pressemeddelelse. Faktisk havde jeg heller ikke kontaktet en eneste journalist.

Alligevel kom jeg i 5 medier 2 dage i træk. Bare fordi jeg skrev et borgerforslag.

Det var ganske simpelt: Jeg foreslog at bevare digital folkeskoleundervisning for dem, der trives bedst med det. Fik fire stillere til at støtte det, som man skal efter reglerne.

Så ringede telefonen 5 gange

Først kunne mit fjæs og mine udtalelser ses i B.T. Så ringede TV2 News. Og for lige at toppe op udtalte jeg mig i Radio4 og Radio Næstved. Inden jeg fik en mail fra en fagjournalist, der ville skrive en artikel.

Nu har jeg skrevet mange pressemeddelelser. For min virksomhed og for mine kunder. Alligevel er det lidt vildt at komme i de store medier, når man intet har gjort for det.

Men jeg kan godt fortælle dig, hvorfor det skete, og hvordan du bruger den viden til at komme i pressen.

Derfor skete det:

Borgerforslaget matchede perfekt de krav, din pressemeddelelse skal leve op til:

  •  Historien var aktuel NU: Nyheden om borgerforslaget var i medierne på genåbningsdagen. Præcis den dag, hvor den digitale undervisning for skolebørn stoppede!
  • Historien var relevant for de meget brede målgrupper af mennesker, der har børn i skolen - og læser B.T., ser TV2 eller hører lokalradio.
  • Historien var overraskende: Hele året blev vi tæppebombet af historier om børn, der græd, fordi skolen var lukket. Her kom vi så og sagde det modsatte!

5 myter om medieomtale

"Jeg skal i avisen, så får jeg kunder i min nye virksomhed"

Det er langtfra sikkert, at en pressemeddelelse er den rigtige genvej til kunder for dig. De fleste nye selvstændige får mere ud af at bruge pengene på nyhedsbrevet. Men presseomtale kan være godt for virksomheder, der virkelig har en god historie, og som vil markere sig i markedet. Pressemeddelelser kan også være en god genvej til gode links.

"Det handler om at kende journalisten og købe annoncer"

Det skader selvfølgelig ikke. Men det er heller ikke nødvendigt for at komme i medierne. Journalisterne tager deres arbejde alvorligt, så de vil selvfølgelig ikke bringe hvad som helst. Til gengæld kan der sagtens være noget om, at annoncering i nogle aviser giver en fordel.

"Min virksomhed skal i Børsen, ellers er det ligegyldigt"

Det er ikke alle historier, der egner sig til Børsen! Det er heller ikke alle selvstændige, der har stor fordel af at komme i Børsen. Det handler om at finde det rette medie til netop din historie og din virksomhed. Derefter handler det om at formulere den rigtigt. I dag er der tusindvis af små og store onlinemedier foruden de etablere medier. Jeg kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor din historie vil gøre sig bedst.

"Min virksomhed er for lille til at komme i medierne"

Det passer ikke. Selvfølgelig er det ofte nemmere for store virksomheder. De har på forhånd bred relevans. De har også et budget til markedsføring og en dygtig kommunikationshaj til at skrive pressemeddelelser. Men det betyder ikke, at din lille virksomhed ikke kan komme i medierne.

"Jeg ringer bare til journalisten, så skriver hun noget"

Måske! Du skal have en rigtig interessant nyhed, for at den fremgangsmåde giver resultat på store medier. Du har selvfølgelig meget bedre chancer, hvis du vil i lokalavisen. Problemet er bare, at journalister har travlt. Derfor vil du altid have bedre chancer, hvis du sender en fiks og færdig pressemeddelelse skrevet efter nyhedstrekanten - også kaldet den omvendte nyhedstrekant!

PressemeddelelseDin virksomhed har helt sikkert også en

Læs artikler i kategorien: 
Bliv set med medieomtale

Vigtig viden