Jeg er certificeret specialist i Emotionelle Kundetyper.
I denne artikel fortæller jeg dig, hvordan jeg selv bruger metoden.
Først en ultrakort introduktion til Emotionelle Kundetyper.
Hop til næste afsnit, hvis du kender metoden i forvejen!
Allerførst: Hvad er Emotionelle Kundetyper?
Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode til kundesegmentering, som gør det nemmere at markedsføre sig rigtigt.
Når du markedsfører dig med Emotionelle Kundetyper, vælger du først at appellere til én af de 4 Emotionelle Kundetyper.
Når du har valgt én – og kun én! – Emotionel Kundetype, skal al virksomhedens markedsføring altså matche den types behov.
På den måde passer markedsføringen og ydelsen sammen – og så bliver kunderne glade.
De 4 typer er: rød – gul – blå – grøn. De er forskellige, fordi de køber ind af forskellige grunde.
Det er vigtigt at huske, at vi alle sammen har alle 4 farver i os.
- Den røde køber ind, når ydelsen og markedsføringen er sjov og skaber nysgerrighed
- Den gule køber ind, fordi ydelse og markedsføring skaber velvære
- Den blå køber ind, når ydelsen gør det nemmere at nå et mål
- Den grønne køber ind, når ydelsen giver løsningen på et problem.
“Nå! Så hvilken Emotionel Kundetype har du valgt?”
Jeg tænkte nok, du ville spørge. Og bare rolig: Selvfølgelig går jeg vejen selv, så jeg har også valgt en Emotionel Kundetype efter rådgivning fra Janne fra Institut for Kundetyper.
Nemlig den grønne.
Det betyder, at mine ønskekunder vælger min virksomhed, fordi den appellerer til deres grønne side.
Det vil sige, at hvis jeg gør mit grønne arbejde godt nok, tænker kunden: “Når jeg handler her, træffer jeg et fornuftigt, trygt og sikkert valg. Jeg får løst mit problem af en erfaren skribent med styr på sagerne og papirerne i orden.”
Bemærk, at jeg ikke skriver, at kunden ER grøn. Næ, jeg skriver, at min markedsføring skal appellere til en grøn side hos kunden.
Selvom du måske handler grønt hos mig, kan du sagtens tage gule, blå og røde købsbeslutninger i andre virksomheder.
“Hm, og hvorfor har du så lige valgt grøn?”
Valget er baseret på mit svar på 10 spørgsmål. Her er et par stykker:
- Spørgsmål 1: Hvilke Emotionelle Kundetyper har mest lyst til at bruge penge på teksthjælp til virksomheder?
Svar: Der er flest blå og grønne, der køber det. - Spørgsmål 2: Hvilken Emotionel Kundetype passede hjemmesiden i forvejen bedst til?
Svar: Grøn. - Spørgsmål 3: Hvilke argumenter giver jeg folk for at købe af mig?
Tja, jeg fortæller blandt andet om min uddannelse og min erfaring. Det er grønne argumenter. - Spørgsmål 4: Hvad er jeg bedst til at levere?
Ja. Hm! Her bliver det så lidt stramt for mig.
For jeg hævder stædigt, at jeg kan skrive både grønne, blå, gule og røde tekster. Faktisk kan jeg godt lide variation!
Nå. Men det må komme an på en prøve. Bogstaveligt talt. For hvis jeg består min eksamen i foråret 2023, ved du, at jeg har bestået en test i at skrive røde, blå, gule og grønne tekster.
“Hvad har du så ændret for de grønne kunders skyld?”
Hvis vi har kendt hinanden længe, kan du måske se det selv?
Ellers fortæller jeg dig det nu.
Farve:
Hjemmesidens topbarre, footer, links og knapper var før røde. De er nu grønne. Desuden er den blå farve i boksene blevet dybere.
Men du skal selvfølgelig ikke forstå det sådan, at hjemmesiden SKAL være grøn, hvis du vil henvende dig til grønne kunder.
Jeg har bare valgt de skønne grønne farver, fordi det gør det ekstra tydeligt for de indforståede, hvilken type jeg henvender mig til.
Men det vigtigste er, at farverne er rolige og dæmpede, hvis du vil fange de grønne kunders interesse.
Billeder:
Mange af mine fotos var før naturbilleder eller metaforiske billeder.
De er væk! Nu er billederne målrettet grøn kundetype. Det betyder, at motivet er direkte forbundet til ydelsen.
Artikler om LinkedIn kan fx have et billede af LinkedIns logo. Artikler om tegnsætning har måske et billede af et tastatur eller en blyant.
Artikler om skrivetips har et foto af én, der skriver.
Anbefalinger og kompetencer:
På min hjemmeside forklarer jeg, hvilke uddannelseskompetencer jeg har, og hvor mange opgaver jeg har løst.
Desuden viser jeg kundecases, anbefalinger og certifikater.
Det hele er til ære for grønne kunder. For en kunde i grønt humør er forsigtig og fornuftig og handler ikke med hvem som helst.
Ordvalg:
Og nu til det, som en tekstforfatter synes er mest interessant. Nemlig de ORD, der skal tiltrække kunder!
Nu var hjemmesiden jo ret “grøn” i forvejen – også ordvalg og emnevalg.
Men jeg har skruet op for det grønne.
Det betyder, at nu gør jeg noget ekstra for at forklare, at man kan sælge ved at være hjælpsom.
For kunder i grønt humør har ikke lyst til at føre sig frem som oversmarte sælgere.
Jeg har også en masse artikler på min blog, der hjælper folk og viser, hvad jeg kan.
“Og virker det så?”
Ja. Jeg har brugt en del tid på at efteruddanne mig.
Før jeg gik i gang med at uddanne mig til kundetypespecialist, tog jeg certifikat i content writing og e-mail marketing writing hos business blogger Jon Morrow.
Allerede nu kan jeg se, at mine nye kompetencer tiltrækker gode kunder, der matcher min valgte kundetype.
Det er altid skønt at få nye kunder. Men det er endnu skønnere at vide, at man er på den rette vej.
PS: Hører jeg dig spørge, om det gør ondt at ændre sin markedsføring?
Næ. Ikke når det virker! Og det gør det.