Hver fugl synger med sit næb på LinkedIn. Og sommetider falsk!
Derfor må du ikke tro på dem, der siger, at du ”bare skal være autentisk” i din markedsføring.
For det handler om at ramme tonen – og fortælle det, kundemålgruppen vil høre.
Og det kan være kompliceret at finde melodien på LinkedIn lige nu.
LinkedIn er forandret:
Forbi er den tid, hvor alle opslag og artikler handlede om succes, salgstal og jubilæer.
Begyndt er en tid, hvor mange deler historier, der for få år siden ville være højst upassende på LinkedIn.
- Historier om børn, der tager studentereksamen eller bliver udlært.
- Historier om stress, fobier og ledighed.
- For slet ikke at tale om selfies og politiske debatindlæg.
Den nye stil gør LinkedIn interessant for flere
Det nye fokus på livsstil betyder, at LinkedIn er blevet mere interessant for dig, hvis du fx er coach eller terapeut.
For det er nu mere “tilladt” at skrive på LinkedIn om de problemer, netop din målgruppe har.
Det er også mere “tilladt” at markedsføre sig på en lidt mere personlig måde, sådan som mange coaches foretrækker.
Hvilke historier skal du dele på LinkedIn?
Ja, jeg går ud fra, at du er på LinkedIn for at styrke virksomhedens salg – og måske også tiltrække gode medarbejdere.
Derfor skal du tænke over, hvilken sprogtone du rammer, og hvilke historier du deler på LinkedIn.
Her er min anbefaling:
- Del kun private historier på LinkedIn, hvis det faktisk er relevant for dine kunder.
- Lad være med at rode dig ind i politiske slagsmål, som ikke fortæller noget om dig som fagmand alligevel. Og ja, jeg øver mig i at lade være. Det er ikke nemt!
- Tænk over, hvad du deler og kommenterer. Du vil nemlig få mere indhold af samme slags som det. Desuden kan dine potentielle kunder se, hvad du deler og kommenterer.
- Tag godt imod den nye stil på LinkedIn! Hvis du hader de mere personlige historier, så scroll videre i stedet for at belære folk om, hvad de må dele på LinkedIn. Du kan også fjerne dem fra din liste over connections.
Søger du en professionel skribent til dine LinkedIn-tekster?
Jeg kan hjælpe dig med:
- Profiltekst – til dig selv eller virksomheden
- Jobopslag og employer branding
- Artikler og posts til LinkedIn.