Produkttekst. Skriv gode produkttekster og kategoritekster til webshop

Sådan skriver du produkttekster, der sælger

Skriv produkttekster og kategoritekster til webshop

Du kan bare ikke styre dig, vel? Du har webshop. Hvorfor? Bare fordi du er helt vild med dine produkter, selvfølgelig.

Derfor drømmer du altid om næste forsendelse fra leverandøren. Din kæreste er grøn af jalousi, når du flår kasserne med produkter op og stikker næsen ned i dem, mens du sniffer den vidunderlige duft af silkeslips – kattemad – håndklæder – undertøj. Eller hvad det nu lige er, du sælger.

Har jeg ret? Nej?! Jamen …

Så må du piske den begejstring op. Nu!

Det er nemlig livsvigtigt for din webshop, at du får skrevet gode kategoritekster og produkttekster.

Ja. Livsvigtigt. Intet mindre.

Fordi: Gode kategoritekster og produkttekster er et must, hvis din webshop skal placere sig godt på Google. Gode tekster betyder typisk også, at gæster på din hjemmeside bliver i længere tid – og at flere tilmelder sig dit nyhedsbrev og køber noget af dig.

Unikke tekster er et must – kopiering koster dig kassen

Du er forhåbentlig klar over, at du aldrig må kopiere tekster online? Ellers var det godt, du fik læst denne artikel!

Online tekster er nemlig ligesom offline tekster beskyttet af lov om ophavsret – og det kan koste dig en stor erstatning, hvis du bare ”låner” tekster.  Mange låner tekster af deres leverandør, og han synes måske, det er OK. Men det er ikke OK, for kopierede tekster ødelægger din chance for at få en god placering på Google, og den placering skal du leve af.

Du må derfor enten gribe til muldvarpeskindet og betale en god tekstforfatter – eller skrive produkttekster og kategoritekster selv.

Drop telegrammer og Saxos historieskrivning

Lige om lidt forklarer jeg dig, hvordan du skriver de unikke kategoritekster og produkttekster. Men lad os først se på, hvordan du ikke skal skrive dem!

Lad os nu sige, du sælger bukser til kvinder. Sådan her skriver mange kategoritekster:

Mennesker har gået i bukser i mange år. De første bukser var syet af skind. I mange år var det kun mænd, der bar bukser.

… og sådan skriver mange desværre produkttekster: Pæne bukser af uld og akryl. Sorte.

Som du ser, har dårlige kategoritekster og produktbeskrivelser nogle typiske problemer. De er fx:

  •  Irrelevante - måske synes du, det er sjovt at læse buksens historie, men får det dig til at købe et par nye sorte Lee jeans? Næ.
  • Alt for faktuelle – består kun af produktinfo og vækker ikke købebegær
  • Henvender sig ikke til kunden
  • Uden salgsargumenter 
  • Uden call to action (opfordring til en handling som at se nærmere på bukserne, vælge en farve eller andet). 



Gode tekster til webshop er ...

  • Præcise
  •  Følelsesladede – de viser, at sælgeren lever sig ind i kundens situation, hvorfor kunden køber – hvilket problem eller hvilken drøm produktet opfylder - og hvad kunden bruger produktet til.
  • Opfordrer til handling – indeholder et call to action til at se nærmere på produktet og købe det.
  •  Skrevet til søgemaskiner. Du skriver kategoriteksterne efter en søgeordsanalyse, og produktteksterne skriver du med fokus på produktets præcise navn. Brug nøgleordene naturligt – som tommelfingerregel maks. 2 - 3 % af teksten.

Sådan sælger du bukser med gode produkttekster

  • Skriv gerne de vigtigste oplysninger i overskriften – buksernes brand, pasform og pris: Curvy Jeans – 359 kr.
  • Skriv en beskrivelse, der indeholder svar på de mest almindelige spørgsmål, en kunde vil stille om bukserne, nemlig materiale, størrelse, mål, pasform og vaskeinfo
  • Svar på spørgsmålet om, hvilket problem dit produkt løser – eller hvilket begær det dækker. Sæt dig i kundens sted og beskriv, hvordan kunden bruger produktet: Har du altid drømt om jeans, der er som syet til dig? Curvy Ankle Jeans kærtegner dine kurver
  • Skriv altid du - som om du stod og talte med kunden
  • Afslut altid teksten med et call to action, altså en opfordring til handling, fx få, vælg, se, læs mere: Vælg mellem dark denim og black
  • Læg altid vægt på den fordel, kunden får ved handlen – ikke på det, kunden skal gøre for at få fordelen, når du skriver call to actions. Skriv hellere: Få dit par nu – Vælg din egen favoritfarve – Se selv hele udvalget end Køb nu – Bestil din egen favoritfarve.
  • Link nederst til lignende produkter – fx samme par jeans i andre farver
  • Sæt dig et mål for, hvor mange tekster du skal skrive hver dag, hvis du har en stor webshop. 1000 produkttekster kræver sin tekstnørd – men få dem skrevet, hvis du vil være webshopejer næste år også!
  • Hyr en professionel tekstforfatter, hvis du ikke har tid til skriblerierne. Det kunne selvfølgelig være mig, jeg har skrevet masser af sælgende tekster til webshop.


Få styr på kategoriteksterne

Den gode kategoritekst er som nævnt ikke en historie om den første hulemand, der hæftede to stykker skind sammen med en dinosaurklo og fik et par bukser. Men indrømmet: Kategoritekster er en udfordring.

For det første skal de være lige så aktuelle næste år som i dag - og derfor skal du ikke skrive om varer, som du ikke har i shoppen til den tid.

For det andet skal kategoriteksterne have en vis længde – gerne 250-300 ord – og for det tredje skal de skrives efter en nøgleordsanalyse.

Det med nøgleordsanalysen kan du lære mange steder online, så jeg vil her koncentrere mig om kategoriteksternes indhold. 

Jeg har 2 bud:

  • Skriv et par linjer om hver underkategori. Sådan: Du sælger bukser til kvinder. Derfor har du sikkert både  jeans, shorts og pænere bukser i shoppen. Måske skriver du, at der er noget for enhver smag - fra gothpigen til romantikeren.
  • Brug storytelling. Du kan også benytte chancen til at fortælle små historier om, hvordan produkterne bruges. Om morgen trækker din kunde i slimline sorte jeans på jobbet. Om aftenen skal hun i byen i jeans dekoreret med nitter ... Samtidig benytter du selvfølgelig chancen til at linke til bukserne i shoppen fra kategoriteksten. 

Nu skulle du gerne have masser af idéer til dine tekster! Så er du klar til at kaste dig over pc’en og simulere eksplosiv undertrykt skrivelyst? Gotta fake it till you make it!

Og så må kæresten klare sig selv, mens du skriver dig vej til gode Googleplaceringer – og godt salg.

0/5 (0 Reviews)
>