Jeg så et webinar med en kursusholder, som kan alle tricks.
På webinaret solgte han et kursus.
Sådan:
Først forklarede han alle kursets fordele for os kiggere.
Derefter fortalte han om de deltagere, som havde fået kursusprisen hjem igen …. mange gange!
Så holdt han en kort pause … og spurgte:
“Og hvad koster kurset så?
10 000 dollars? Husk, at det er et kursus, du nemt kan tjene meget mere på. Så det ville være meget rimeligt.
Men nej. Jeg vil ikke sælge det for 10 000 dollars.
5000 dollars? Nej.
1000 dollars? Nej.
Jeg giver dig kurset gratis.
Vi er nået til et punkt, hvor vi tjener mange penge. Vi kan godt gøre noget for at hjælpe folk.
Så hvis du indenfor seks måneder ikke har tjent de tusind dollars hjem, kurset koster, får du alle pengene igen.”
Hov, hvad skete der lige her?
Jeg fik løfte om et gratis kursus.
Men kurset var faktisk slet ikke gratis.
Det kostede nemlig samfulde 1000 dollars.
Det er prispsykologi, der virker.
Tricket er, at folk går fra webinaret med tanken: “Det er et rigtig fornuftigt køb. Det koster mig 0 dollars. For selvfølgelig tjener jeg alle pengene hjem igen.”
Du kan også bruge prispsykologi ….
Måske tænker du: “Godt, men er det ikke en lidt frisk tilgang at sige, at et kursus til 1000 dollars er gratis?”
Jeg synes, du har ret, og jeg ville ikke selv gøre det. Selvom det virker. Og det gør det jo.
Men du kan også bruge prispsykologi på andre måder, når du vil vise, at investeringen i en ydelse eller vare kommer hjem igen:
“Du lærer alt om Facebook-annoncering i dette kursus. Det koster kun 900 kroner. Det er ikke mere end en middag i byen for to. Og har du egentlig råd til at invitere din elskede i byen, hvis du ikke kan finde ud af Facebookannoncering?”
“Det her kursus lærer dig alt om Facebookannoncering for kun 900 kroner. Prøv lige at tænke over, hvor mange du skal have, for at kurset er tjent hjem?”
Min egen favorit er den, hvor man lige pynter pristrickene med lidt humor:
“Det her kursus koster kun 900 kroner. Du lærer alt om Facebookannoncering. Og mon ikke du kan hive de 900 kroner ind på bare én ekstra kunde? Og husk så, at prisen er inklusive told, moms, skat og smørmærker ….”
Det har nemlig stor betydning, hvordan du præsenterer prisen!
Læs her, hvad virtuosens nederlag kan lære dig om god prissætning.
Læs også, hvordan du kan løfte produktets oplevede værdi.