Primær målgruppe - læs, hvordan du markedsfører dig til din målgruppe

Markedsføring til 4 generationer. Find din primære målgruppe

priimær målgruppe, målgruppe


Hvor og hvordan kan du markedsføre dig til din primære målgruppe?


Har du svært ved at finde ud af, hvordan du markedsfører dig til netop din primære målgruppe? Her får du et bud, som er baseret på data fra Kulturstyrelsen om dine ønskekunders alder, og hvor de hænger ud online. 


Sådan sælger du til Generation Z, de yngste forbrugere


Generation Z er født i årene 1996 til 2010. Z'erne er digitale indfødte, sociale og impulsive.

Generation Z’erne er altid online. Det betyder selvfølgelig ikke, at de altid er aktive online, men at de altid kan nås online. Derfor bliver de torpederet med reklamer døgnet rundt. 

Derfor er generation Z’erne immune overfor reklamer. Tænk i oplysning, underholdning og fællesskab med andre, fx i onlinegrupper.

Hvor kan du markedsføre dig til Generation Z som primær målgruppe?


Mange vil nok fortælle dig, at du ikke skal spilde tid på Facebook, når du vil markedsføre dig til de helt unge. Men pas nu på. For selvom Generation Z’ interesse for Facebook aftager, har 82 procent altså en Facebookprofil alligevel. Mere end 70 procent tjekker den hver dag.

Så hvis jeg var dig, ville jeg overveje Facebook til markedsføring til Generation Z – medmindre min kundemålgruppe var blandt de alleryngste Generation Z’ere.  

Instagram er et andet godt bud til Generation Z. Instagram er bedst til dig, der vil sælge noget, som du kan markedsføre med sjove, lærerige eller tankevækkende visuelt indhold.

Youtube er også værd at overveje, hvis du kan levere sjove, gode og lærerige videoer. DIY er populært!

Nyhedsbreve er klart en god idé – også til de unge. Kun hvis du sælger til de helt unge teenagere, kan du overveje at springe nyhedsbrevet over.

Chatbots og sms.

Markedsføring til Generation Z


Gode medier, når Z er din primære målgruppe:


Facebook, Instagram, Youtube, chatrobot på hjemmesiden, Messenger på Facebook, sms - husk markedsføringsloven!


Nyhedsbrev og Facebook er dog mindre interessant, hvis dine kunder er mellem de alleryngste i gruppen. 


Budskab og metode: 


  • Fokuser på oplysning og underholdning først - salg senere
  • Billeder og videoer med budskab
  • Vær selv på! Svar på alle kommentarer og spørgsmål straks
  • Chatrobot på hjemmesiden - så du kan svare hurtigt.

Millenials født i årene 1977 – 1995

Millenials er den største generation her i landet.

Millenials elsker sociale medier, også på smartphonen. Millenials bruger tit sociale medier til at kontakte virksomheder, undersøge tilbud og læse nyheder.

Du kan markedsføre dig til Millenials fx på Facebook, LinkedIn eller Instagram. Instagram er særligt godt, hvis du sælger noget til de yngre millenials, som du deler billeder af.

Millenials er ikke særlig glade for traditionel markedsføring, så det er en god idé at fokusere på nyttig viden og underholdning.

Desuden går millenials op i gode kundeanmeldelser.

Sådan sælger du til millenials:


Skriv gerne lange og gode blogindlæg, hvor du giver svar på de spørgsmål, folk stiller online om det, du sælger. Brug gerne Storybase til at finde svar på det.
Skriv dine blogindlæg på sociale medier, og brug gerne nogle kroner på at annoncere for dem, nu hvor du har brugt tid på at skrive dem!
Glem ikke at fremvise dine gode kundeanmeldelser, overalt hvor du har chancen.

Hvor kan du markedsføre dig til millenials? Facebook er et godt bud: 62 procent mellem 35 og 44 år har en profil, de bruger dagligt – og 72 procent mellem 25 og 34 år.

LinkedIn, særligt hvis du sælger b2b eller sælger noget, som har med jobliv at gøre, fx karriererådgivning. 7 procent i gruppen har en profil på LinkedIn.

Nyhedsbreve – selvfølgelig!
Chatrobot, måske især på hjemmesiden.

Markedsføring til millenials

Gode medier til målgruppen millenials:

Facebook, nyhedsbrev, LinkedIn, chatrobot på hjemmesiden.

Budskab og metode:

  • Skriv gerne lange blogindlæg med svar på de spørgsmål, folk googler. 
  • Husk kundeanmeldelser og kundehistorier!


Generation X - født i årene 1965 – 1976


Generation X er den mindste generation. Men til gengæld har de penge på lommen, og de er trofaste kunder, hvis du kan gøre dem glade.

Gode medier til Generation X er Facebook samt LinkedIn, især hvis du sælger b2b – og selvfølgelig nyhedsbrev.

X’erne vil hellere gå på sociale medier fra pc end fra smartphone, og de vil gerne vide mere om det, du sælger.

Desuden elsker Generation X at dele nyttige tips og sjove historier på Facebook.

Sådan kan du fange kunder fra Generation X:


Skriv blogindlæg, der underholder og oplyser.
Suppler din blog på hjemmeside med en blog på LinkedIn, ikke mindst hvis du sælger videnbaserede ydelser b2b.

Læg også gerne blogindlæg, sjove billeder og korte videoer på Facebook.

Markedsføring til Generation X

Gode medier, når du markedsfører dig til X som primær målgruppe:

Facebook, LinkedIn, nyhedsbrev. Sæt fokus på hjemmesiden - Generation X er meget gladere for content marketing på pc end smartphone.

Budskab og metode:  

  • Blogindlæg
  • Sjove billeder med budskab
  • Korte videoer 
  • Nyhedsbreve med storytelling.

Generation Baby Boomers - født i årene 1946 – 1964


Babyboomerne er en ideel målgruppe for content marketing!

De elsker nemlig Facebook. Netop Facebook er, modsat hvad mange tror, stadig en god kilde til kunder for de fleste – også mennesker over 50. Og 70.

Generation X kan lide at diskutere, dele indhold og deltage i test, quizzer og meningsmålinger.

De vil også gerne gå i dybden med det, der interesserer dem, før de køber. Derfor kan du godt få dem til at klikke på links og besøge din blog.

Markedsføring til Generation Baby Boomers 


Gode medier til dig, der har Baby Boomers som primær målgruppe:

Hjemmeside, blog og nyhedsbrev. Af de sociale medier er Facebook det absolut største til Generation Baby Boomers. LinkedIn er et supplement, hvis du sælger b2b.

Budskab og metode:

  • Quizzer - test 
  • Produktanmeldelser
  • Nyhedsbreve
  • Dybdegående blogindlæg.

Louise Lamberth

Tekster til webshop Du skal have gode

se tilbud

Louise Lamberth

Marketing mentor for begyndere: Fokuseret hjælp til

se tilbud

Louise Lamberth

Webtekst og viden til iværksættere Det kan

se tilbud
footer .fmm { background: #3F3F41 !important; }
>