Presse

Pressemeddelelse

Din virksomhed har helt sikkert også en pressehistorie – eller flere.
Men mange selvstændige er slet ikke opmærksomme på alle de gode historier, der kan fortælles om deres virksomhed.

Andre selvstændige er udmærket klar over den positive effekt af en pressemeddelelse.
Men de går alligevel glip af chancen for medieomtale, fordi de kun interesserer sig for de store medier.
Det er synd, for en pressemeddelelse kan give virksomheden synlighed og skabe troværdighed hos kunder og samarbejdspartnere.

Overser du historier i din virksomhed?

Hvis du har en ny virksomhed, tror du måske, du ikke har nogen pressehistorie – men du tager sikkert fejl.
Her er et eksempel:

En kvinde åbner en webshop. Der kan skrives 3 pressemeddelelser om det:

  • En til iværksætterfora, der handler om, hvad der sker bag kulisserne, når en webshop åbner
  • En til online-portaler for kvinder, hvor fokus ligger på historien om en kvinde, der ændrer sit liv
  • En til lokalpressen, der handler om, at en borger i lokalområdet åbner webshop trods økonomisk krise – og at der måske er særlig mulighed for, at de lokale kan komme forbi og se på varerne.

 

    Er du for ivrig efter medieomtale?

    Nogle selvstændige vil meget gerne have historier om deres virksomhed i DR, Børsen eller Berlingeren.
    Det er slet ikke umuligt, men det er tit sværere end at få pressemeddelelsen bragt i nichemedier eller lokalaviser.
    Det betyder, at pressehistorien ofte skal være "større" end de historier, som bliver bragt i lokalavisen.

    En pressemeddelelse skal vinkles rigtigt

    Mange skriver alt for afsenderorienteret, når de skriver pressemeddelelser.
    Men en god pressemeddelelse er ikke reklame – men snarere forbrugeroplysning. Pressemeddelelsen skal have relevans for så mange læsere eller seere som muligt – ikke kun for dem, der måske vil købe noget af virksomheden.

    Jeg kan hjælpe dig med at finde den vinkel på din pressehistorie, som vil interessere redaktionen.
    Vil du have din pressemeddelelse sendt til flere medier, kan det være en hjælp at skrive flere versioner, så historien passer til målgruppen.
    Jeg hjælper dig gerne med at vælge de rette medier - og det er ikke nødvendigvis dem, som alle de andre også gerne vil se deres artikel i!


    Har du en historie, du kan bruge til en pressemeddelelse om din virksomhed?

    Ja, det har du næsten helt sikkert. Prøv at sammenholde din pressehistorie med tjeklisten.

    Se nederst eksempler på pressemeddelelser, jeg har skrevet for andre virksomheder – og for min egen.

    Tjekliste: De journalistiske kriterier for en god pressehistorie

    Den gode pressehistorie lever op til tjeklistens fem kriterier.

    Prøv at stille dig selv de fem spørgsmål. Men husk, at en historie om din virksomhed ofte kan vinkles, så den lever op til kriterierne.

    Det handler nemlig tit mere om, hvordan historien bliver fortalt – og hvilke medier du vælger – end om at du  har en sensation at fortælle om!

    Er historien væsentlig?

    Hvis du har en historie, skal du allerførst overveje, om den lever op til væsentlighedskriteriet. 

    Det betyder, at historien er vigtig for netop den gruppe mennesker, der følger de medier, hvor du gerne vil have pressemeddelelsen bragt.
    Historien behøver altså ikke være vigtig for alle danskere. Men hvis den “kun” er vigtig for en mindre gruppe, er det vigtigt at vælge præcis de rigtige medier. Nemlig de medier, som følges af den målgruppe, du vil nå.

    Er historien aktuel?

    Er historien særligt aktuel lige nu?
    Særligt aktuelle historier er fx en ny opfindelse – eller en rund fødselsdag. Alt efter hvilket medie du vælger, kan begge aktuelle historier blive til gode pressemeddelelser.

    Er historien usædvanlig?

    Det er altid interessant at høre om nogen, der har gjort eller oplevet noget helt særligt! Brug pressemeddelelsen til at fortælle, hvordan netop din virksomhed skiller sig ud fra mængden.

    Kan publikum identificere sig med historien?

    Hvis historien er væsentlig for netop det medie, kan publikum identificere sig med den.

    Konflikt

    Det er altid mere interessant at læse historier med konflikt. Det er ikke nødvendigvis en konflikt med en ydre modstander.

    Konflikten kan handle om fx kampen for at overleve som iværksætter; kampen for at opfinde en vaccine mod corona; kampen mod politiske modstandere; eller for at klare livet som enlig forælder. Der er sådan set ingen grænser, når du bare vælger det rigtige medie til netop din historie.
    Og hvis en pressemeddelelse ikke er den rigtige løsning, kan du måske bruge debatindlæg i din markedsføring.

    Har du brug for professionel tekstforfatning af din pressemeddelelse?
    Du er velkommen til at booke en tid i min kalender - eller kontakte mig direkte.

    "Det var næppe sket uden dig"


    "Se, så fik jeg bragt denne artikel i Herlev Bladet i første omgang. Tak for dig, Louise Lamberth, uden din hjælp var det næppe sket."

    Siff Stütz hjælper mennesker med de praktiske opgaver og det papirarbejde, der følger med, når en pårørende skal på plejehjem. Jeg har blandt andet skrevet webtekst og en pressemeddelelse for hende.

    Siff Stütz, Lenores Assistance