Pressemeddelelse eksempler ⋆ Se tjekliste og eksempler her

Pressemeddelelse eksempler

Pressemeddelelse eksempler

Se eksempler på pressemeddelelse og få tjeklisten

Har du en historie, du kan bruge til en pressemeddelelse om din virksomhed?

Ja, det har du næsten helt sikkert. Prøv at sammenholde din pressehistorie med tjeklisten.

Se nederst eksempler på pressemeddelelser, jeg har skrevet for andre virksomheder – og for min egen.

Tjekliste: De journalistiske kriterier for en god pressehistorie

Den gode pressehistorie lever op til tjeklistens fem kriterier.

Prøv at stille dig selv de fem spørgsmål. Men husk, at en historie om din virksomhed ofte kan vinkles, så den lever op til kriterierne.

Det handler nemlig tit mere om, hvordan historien bliver fortalt – og hvilke medier du vælger – end om at du  har en sensation at fortælle om!

Er historien væsentlig?

Hvis du har en historie, skal du allerførst overveje, om den lever op til væsentlighedskriteriet. 

Det betyder, at historien er vigtig for netop den gruppe mennesker, der følger de medier, hvor du gerne vil have pressemeddelelsen bragt.
Historien behøver altså ikke være vigtig for alle danskere. Men hvis den “kun” er vigtig for en mindre gruppe, er det vigtigt at vælge præcis de rigtige medier. Nemlig de medier, som følges af den målgruppe, du vil nå.

Er historien aktuel?

Er historien særligt aktuel lige nu?
Særligt aktuelle historier er fx en ny opfindelse – eller en rund fødselsdag. Alt efter hvilket medie du vælger, kan begge aktuelle historier blive til gode pressemeddelelser.

Er historien usædvanlig?

Det er altid interessant at høre om nogen, der har gjort eller oplevet noget helt særligt! Brug ´pressemeddelelsen til at fortælle, hvordan netop din virksomhed skiller sig ud fra mængden.

Kan publikum identificere sig med historien?

Hvis historien er væsentlig for netop det medie, kan publikum identificere sig med den.

Konflikt

Det er altid mere interessant at læse historier med konflikt. Det er ikke nødvendigvis en konflikt med en ydre modstander.

Konflikten kan handle om fx kampen for at overleve som iværksætter; kampen for at opfinde en vaccine mod corona; kampen mod politiske modstandere. Der er sådan set ingen grænser, når du bare vælger det rigtige medie til netop din historie.

Vil du se nogle pressemeddelelser? 

Her finder du et udsnit af pressehistorier, jeg har skrevet for andre virksomheder: 

Thomas tabte 50 kilo, skrev bogen Tyksak nejtak og kom i TV2

Lise er korleder og elsker hjælpe sine ”korsister” til at synge sig sunde

Rosa fra Roses Forever fremavlede en rose, der blev døbt af kronprinsesse Mary

Eva driver ejendomsmæglervirksomhed med succes der, hvor hun selv trådte sine barnesko.

Og et par pressemeddelelse-eksempler for min egen virksomhed:

“Corona afslører, at arbejdsmarkedet er forældet” (kronik i POV International) 

“Vandkantsdanmark er perfekt til iværksætteri”

“Fejrer jubilæum med opråb til lokale virksomheder”

 

Læs mere og bestil din egen pressemeddelelse her.

footer .fmm { background: #3F3F41 !important; }
>