Skru OP for dine læseres følelser med power words i blogindlæg, nyhedsbreve, webtekst og salgstekst.
Det giver bedre chance for, at de reagerer på din tekst.
Hvad er power words, og hvordan virker de?
Allerførst, hvis du ikke ved det: Hvad er power words egentlig?
Jo, power words er et af de her brandsmarte begreber, som kommunikationsfolk slår om sig med.
Men faktisk er der intet som helst nyt i slagkraftige ord.
Det handler nemlig om at skrue OP for læsernes følelser med følelsesladede ord og udtryk.
Fordi det forstærker læsernes lyst til at handle på teksten, hvis teksten trigger krybdyrsfølelser som fx ambition og forfængelighed – grådighed – vrede og misundelse – lyst – frygt.
Skal du bruge power words? Ja - forsigtigt
Power words er vigtige for dig, som er din egen tekstforfatter. De er vigtige, fordi de hører nært sammen med salgspsykologi. Det er vigtigt at vide, at tidsbegrænsede kampagner, bonusser og troværdigt sprog gør noget godt for dit salg.
Du kan bruge power words, hvis du synes, din tekst er lige lovlig flad og følelsesforladt. Ord med muskler inspirerer dig måske til at skrive mere sanseligt, så læseren bedre forstår fordelen ved at købe af dig. Men power words er ikke noget magisk mega-trick – eller et bullet proof boost til din bundlinje – eller noget som helst andet brandsmart buzzword.
Power words skal nemlig bruges med klog omtanke. Hvis du bruger for mange af dem forkert, virker du som en medarbejder i Bureau Lidtforsmart: Fyren, der prakker dig en flaske shampoo på, når du vil have smøreolie, bare fordi shampooen er på tilbud.
Der er én ægte kongevej til tekst, der sælger
Og det er ikke at plastre flere power words eller tilfældige tillægsord ind overalt i teksten! Niks, det er at skrive tekster, der viser dine kunder, at:
- Du forstår deres aktuelle behov
- Du kan dække det behov for dem
- Du kan gøre det til en pris, de gerne betaler for at få dækket behovet.
Derfor er der én rigtig måde at bruge power words:
Sæt dig og find ud af, hvilken følelse du gerne vil stimulere hos dine kunder. Det kan fx være ambition eller forfængelighed – frygt og lyst til at undgå en risiko – trang til at handle på vrede eller misundelse – eller måske grådighed og begær.
Skriv derefter en tekst, der gør lige præcis det – og lad dig undervejs inspirere af power words …
7 saftige følelser, power words trigger
Grådighed
Ordene egner sig særlig godt til at sælge i tidsbegrænsede kampagner.
Du kender de grådige power words fra udtryk som:
“Bestil nu – vi har kun få tilbage på lageret”
“Du får bonus ved bestilling før 1. juni”
Flere power words, der trigger grådighed: den bedste på markedet – billigt – rabat – gå ikke glip af – bonus – kontant – stor – gratis – nedsat – udsalg – tilbud – spar – vind – give away.
Nysgerrighed
Kan du sælge noget, der skaber ny inspiration, giver ny viden – eller sælger du et nyt produkt, andre ikke har?
Så skal du spille på læsernes nysgerrighed …
“Kender du hemmeligheden bag gode Googleplaceringer?”
“Nu skal jeg fortælle dig en hemmelighed …”
Prøv dig frem med ord og udtryk som de her: Helt vildt – insider – forbudt – behind the scenes – hemmelig – skjult – kontroversiel – pinlig – ssh … sig det ikke til nogen – kun for medlemmer – hemmelig – nøglen til succes – myter – sneak peak – top secret – gåden om – svaret på.
Magelighed
Denne gruppe ord er perfekt til produkter og freebies, der gør livet nemmere!
“Download cheat sheet til større salg nu.”
“Slut med at bruge timer på søgeordsanalyse. 2 klik er nok med det her plugin.”
Brug dovne ord som: all inclusive – supernem – hurtig – cheat sheet – en nem skabelon – i fem lette step – alle kan være med – freebie – gave – for 0 kroner og en e-mailadresse – se resultat på rekordtid – på under 2 timer – kickstart – piece of cake.
Ambition og forfængelighed
Hvem vil ikke gerne være en succes og føle sig smuk, klog eller særligt dygtig? Brug triggeren til at gøre dine produkter og ydelser ekstra glamourøse.
“Overhal konkurrenterne med en stensikker strategi til mersalg”.
Skru op for charmen med ord som: smuk – modig – ekstraordinær – boost – klog – heldig – førerposition – elite – prisbelønnet – genial.
Vrede og misundelse
Faktisk kan du sagtens sælge mere ved at trigge negative følelser, nid og nag.
“Tænk, hvis din nabo vandt i lotto …”
Bland og vælg mellem ord og udtryk som: dødtræt – sidder du fast – konkurs – ondskabsfuld – fiasko – tvunget – grådig – værdiløs.
Frygt
Desuden er frygt en vigtig trigger, når du vil sælge noget, der forhindrer risiko:
“Hver eneste dag bliver tusindvis af hjemmesider hacket. Stop hackeren, før det sker for dig.”
Leg med de her power words: Katastrofe – konkurs – kollaps – fare – alarm – stop – ødelæggende – svindel – fejl – risikofyldt farvand – skræmmende – blodbad.
Tillid
Triggeren egner sig allerbedst til dig, der sælger noget, som det kræver særlig tillid at købe. Det kan være særligt dyre produkter, konsulenthjælp eller terapi.
“Vi har ti års erfaring”
“Se vores kundeanbefalinger” - ”Vores procedure sikrer dig fuld tilfredshed”.
Brug power words som: fuld diskretion – sikkerhed – garanteret – pålidelig – tavshedspligt – anbefalet – godkendt – certificeret – forskningsresultater dokumenterer, det virker – fuld returret – livstidsgaranti – vi passer godt på dine data – garanteret tilfredshed.
Grådighed
Ordene egner sig særlig godt til at sælge i tidsbegrænsede kampagner.
Du kender de grådige power words fra udtryk som:
“Bestil nu – vi har kun få tilbage på lageret”
“Du får bonus ved bestilling før 1. juni”
Flere power words, der trigger grådighed: den bedste på markedet – billigt – rabat – gå ikke glip af – bonus – kontant – stor – gratis – nedsat – udsalg – tilbud – spar – vind – give away.
Nysgerrighed
Kan du sælge noget, der skaber ny inspiration, giver ny viden – eller sælger du et nyt produkt, andre ikke har?
Så skal du spille på læsernes nysgerrighed …
“Kender du hemmeligheden bag gode Googleplaceringer?”
“Nu skal jeg fortælle dig en hemmelighed …”
Prøv dig frem med ord og udtryk som de her: Helt vildt – insider – forbudt – behind the scenes – hemmelig – skjult – kontroversiel – pinlig – ssh … sig det ikke til nogen – kun for medlemmer – hemmelig – nøglen til succes – myter – sneak peak – top secret – gåden om – svaret på.
Magelighed
Denne gruppe ord er perfekt til produkter og freebies, der gør livet nemmere!
“Download cheat sheet til større salg nu.”
“Slut med at bruge timer på søgeordsanalyse. 2 klik er nok med det her plugin.”
Brug dovne ord som: all inclusive – supernem – hurtig – cheat sheet – en nem skabelon – i fem lette step – alle kan være med – freebie – gave – for 0 kroner og en e-mailadresse – se resultat på rekordtid – på under 2 timer – kickstart – piece of cake.
Ambition og forfængelighed
Hvem vil ikke gerne være en succes og føle sig smuk, klog eller særligt dygtig? Brug triggeren til at gøre dine produkter og ydelser ekstra glamourøse.
“Overhal konkurrenterne med en stensikker strategi til mersalg”.
Skru op for charmen med ord som: smuk – modig – ekstraordinær – boost – klog – heldig – førerposition – elite – prisbelønnet – genial.
Vrede og misundelse
Faktisk kan du sagtens sælge mere ved at trigge negative følelser, nid og nag.
“Tænk, hvis din nabo vandt i lotto …”
Bland og vælg mellem ord og udtryk som: dødtræt – sidder du fast – konkurs – ondskabsfuld – fiasko – tvunget – grådig – værdiløs.
Frygt
Desuden er frygt en vigtig trigger, når du vil sælge noget, der forhindrer risiko:
“Hver eneste dag bliver tusindvis af hjemmesider hacket. Stop hackeren, før det sker for dig.”
Leg med de her power words: Katastrofe – konkurs – kollaps – fare – alarm – stop – ødelæggende – svindel – fejl – risikofyldt farvand – skræmmende – blodbad.
Tillid
Triggeren egner sig allerbedst til dig, der sælger noget, som det kræver særlig tillid at købe. Det kan være særligt dyre produkter, konsulenthjælp eller terapi.
“Vi har ti års erfaring”
“Se vores kundeanbefalinger” - ”Vores procedure sikrer dig fuld tilfredshed”.
Brug power words som: fuld diskretion – sikkerhed – garanteret – pålidelig – tavshedspligt – anbefalet – godkendt – certificeret – forskningsresultater dokumenterer, det virker – fuld returret – livstidsgaranti – vi passer godt på dine data – garanteret tilfredshed.
Power words er ingen erstatning for valg af Emotionel Kundetype
Power words virker - men de skal bruges rigtigt. Det betyder, at du skal prioritere de ord, der matcher den valgte Emotionelle Kundetype.
Ord som:
- tryg, sikker og fornuftig matcher grøn kundetype
- fantastisk, drøm og kærlig matcher gul kundetype
- perfekt og ambitiøs egner sig bedst til blå kundetype
- revolutionær og sensationel appellerer til rød kundetype.
Jeg er ikke bare erfaren professionel tekstforfatter, men også certificeret specialist og rådgiver i Emotionelle Kundetyper. Derfor kan jeg hjælpe dig med at vælge kundetype - og skrive tekster, der passer til kundetypen.