• Home
  • Blog
  • Pizzagate! 5 ting, konspirationsteori lærer dig om storytelling

Pizzagate! 5 ting, konspirationsteori lærer dig om storytelling

Værten for Infowars græd.
“Det er frygteligt, sagde han. Selv jeg kunne næsten ikke tro på det først.
Men det er min opgave at undersøge historien.
Jeg arbejder virkelig hårdt og hiver og slider i mine kontakter ….”
 
Det var hårrejsende nyt, han kunne fortælle sine tusindvis af seere.
I årevis havde demokratiske politikere og stjerneskuespillere misbrugt børn.
Ja, lige nu blev de stakkels små holdt fanget i pizzeriaet Comet Ping Pong ….
 
“Det er frygteligt,” sagde han igen. Og hans seere sagde ham ikke imod. Tværtimod.


Truslerne væltede ind til pizzeriaet …

Pizzabagerne måtte gå på job i skræk og rædsel. Og pizzeriaets ejer kastede sig ud i en større presseindsats for at mane rygterne i jorden.
 
“På grund af denne vanvittige fabrikerede konspirationsteori er vi under konstant angreb. Jeg har ikke lavet andet i dagevis end at rydde op i det og beskytte mine ansatte og venner mod at blive terroriseret,” rasede han.


Men det blev endnu værre ….

En brandmand tog sin bil og kørte hen til pizzeriaet.
Og på vejen indspillede han en tårevædet afskedsvideo til sine døtre. Han forklarede dem, at han MÅTTE befri de indespærrede børn.
 
Ja, det skyldte han faktisk sine egne børn: “Jeg kan ikke lade jer vokse op i sådan en ond verden,” sagde han.
Og så brasede han ind på pizzeriaet, hvor han skød mod en låst dør. Overbevist om, at der sad børn fanget bag den …
 

Du ved det. Jeg ved det. Hvorfor ved de andre det ikke?

Der var bare et problem. For som jeg ved, du ved – fordi jeg har ret smarte læsere – fandtes børnene ikke.
 
Det hele var løgn. Men den løgn overbeviste tusindvis af mennesker.
 
Ja, jeg mistede faktisk en Facebookven, der blev sur over, at jeg ikke troede på Pizzagate!
 

Hvordan hulen kunne Alex Jones overbevise tusinder?

JO, fordi han brugte en simpel skabelon til budskaber, der bliver hørt – husket – og troet.
 
Historien passer nemlig som fod i hose til den model, som brødrene Heath fremlægger i bogen Made to Stick. En model, jeg også bruger som grundlag for min bog Blog dig til synlighed og salg.
 

Og ved du hvad? Når modellen kan overbevise tusinder om en lodret løgn, så kan DU også bruge den i content marketing.

Modellen sikrer nemlig, at:

  • Flere husker dig og dit budskab
  • Flere tror på det, du siger
  • Det bliver nemmere for dig at sælge. Ikke bare budskaber, men også ydelser og produkter.

Jones besværede sig ikke om en masse politisk fnidderfnadder i sin kamp for at få Trump valgt. Han bekymrede sig ikke om op og ned, løgn og sandhed. Nej, han fokuserede på at fortælle en historie, der var: 

    • Simpel  
    • Overraskende  
    • Klar
    • Overbevisende: Bemærk, at de ikke var fanget et eller andet sted, men på en helt bestemt adresse!
    • Følelsespræget
    • Story.

    På engelsk: simple - unexpected - clear - credible - emotional - story. Det forkorter brødrene Heath til SUCCES. 

    Derfor: Tænk på succes-modellen, når du skriver dit næste nyhedsbrev. Skriv enkelt, klart og overbevisende. Fortæl kundehistorier. Og skru gerne lidt op for følelserne, når du fortæller, hvorfor DIT budskab er vigtigt. Faktisk så vigtigt, at det ikke må overses mellem indbakkens millioner af e-mails!

    Læs artikler i kategorien: 
    Lær teksttrick og salgspsykologi

    Vigtig viden