• Home
  • |
  • Et godt personaleblad styrker intern kommunikation og skaber samhørighed

Et godt personaleblad styrker intern kommunikation og skaber samhørighed

Få ideoplæg eller tekstforfatning af artikler til et personaleblad

Som erfaren tekstforfatter har jeg leveret artikler til en del brochurer for virksomheder, foreninger og kommuner.
Hvis du har brug for hjælp til et professionelt og præsentabelt medarbejderblad, kan jeg hjælpe dig hele vejen fra ide til færdigt resultat.

Du er velkommen til at booke en uforpligtende rådgivning i min onlinekalender.

5 fordele ved et velskrevet og præsentabelt personaleblad

  • Et godt medarbejderblad styrker fællesskabet og sætter fokus på de værdier og den vision, der bærer virksomheden
  • Alle medarbejdere får en god indsigt i kollegernes arbejdsopgaver og ansvar – det skaber sammenhold og respekt
  • Det styrker medarbejdernes tilhørsforhold til virksomheden
  • Personalebladet kan bidrage til at tiltrække nye medarbejdere med den rigtige erfaring og kompetence
  • Medarbejderne værdsætter, at de bliver interviewet om deres arbejdsopgaver og faglige viden.

Hvilke artikler kan personalebladet indeholde?

Det bestemmer kunden selvfølgelig – men jeg kommer da meget gerne med et ideoplæg.
Her er nogle forslag:

  • Leder
  • Navnestof: Årets medarbejder, jubilarer, runde fødselarer
  • Portrætartikler af medarbejdere, der inspirerer andre – eller har særlige ansvarsområder
  • Nyheder: Virksomheden ekspanderer, flytter til nye lokaler, fører nye produkter og ydelser
  • Branchenyt og nyheder fra samarbejdspartnere.

Sådan skriver jeg artikler til personalebladet

  • Book en uforpligtende rådgivning om medarbejderbladet i min onlinekalender. På aftalt dato og tidspunkt ringer jeg dig op.
  • Hvis du efter samtalen beslutter, at jeg skal skrive artiklerne til personalebladet, lægger vi en plan. Måske har du allerede en liste over de artikler, der skal skrives – men ellers udarbejder jeg gerne et ideoplæg til personalebladets indhold.
  • Vi aftaler, hvilken vinkel hver enkelt artikel til personalebladet skal have – og derefter skriver jeg de spørgsmål ned, jeg skal stille hver enkelt medarbejder eller samarbejdspartner under interviewet.
  • Nu sender du mig kontaktinformation på de medarbejdere og samarbejdspartnere, jeg skal interviewe. Jeg kontakter dem derefter på mail eller telefon og aftaler et tidspunkt, hvor jeg kan gennemføre interviewet.
  • Efter interviewet skriver jeg artiklen, og medarbejderne får teksten til gennemsyn og godkendelse. Derefter retter jeg til, hvis der er ændringsønsker.
  • Nu skal personalebladet sættes op med fotos, grafik og tryk. Det er ganske vist ikke mit kompetenceområde. Men hvis du har brug for hjælp, kan jeg henvise til dygtige fagfolk i mit netværk, der kan løse de opgaver for dig.

Book en tid i kalenderen allerede i dag – jeg ser frem til at hjælpe dig.

Om tekstforfatteren

I årenes løb har jeg hjulpet en række virksomheder, organisationer og kommuner med brochurer og magasiner - ofte i samarbejde med mediebureauer.

Jeg har bl.a. skrevet, redigeret eller læst korrektur på artikler til magasiner for Københavns og Esbjerg Kommuner, Nyborg Kommunes Seniorråd og foreningen Mænds Mødesteder.

 


Kan medarbejderne selv skrive artiklerne?

Måske virker det oplagt at lade de ansatte skrive selv - især hvis der er tale om skrivevante ansatte, fx akademikere.
For det er selvfølgelig ikke muligt at finde en ekstern tekstforfatter eller journalist, der ved lige så meget som medarbejderne om virksomheden. 
Men det er vigtigt at være opmærksom på, at der er stor forskel på at skrive akademiske artikler om sit fagfelt og gode artikler til et personaleblad.


Som tekstforfatter har jeg visse kompetencer, som er vigtige for at få et godt personaleblad, nemlig:

- Planlægning af interview og interviewspørgsmål til artikler
- Strukturering af artikler
- Skrivning og korrektur af artikler.

Hvis medarbejderne vil skrive nogle af artiklerne til medarbejderbladet selv, kan jeg hjælpe med at redigere dem. 
Redigeringen sikrer, at artiklerne typisk bliver nemmere at forstå, og at de vigtigste budskaber understreges tydeligt.