Lav din egen outreach linkbuilding-kampagne
Vil du gerne have gode links, der bevarer værdien? Selvfølgelig vil du det!
Så er gæsteblogging vejen frem. Se her, hvordan du selv kan lave en linkbuilding-kampagne.
"Don't build links. Build relationships."
Rand Fishkin - CEO, Sparktoro
Hvad er et godt link?
Links er bestemt ikke lige meget værd. Nogle er værd at arbejde for - andre kan skade din hjemmeside!
Denne tjekliste kan give dig en idé om, hvilke links der er mest værd.
Det er ikke sikkert, du skal droppe linkmuligheden, hvis du ikke kan sætte flueben ved alle punkter. Men jo flere punkter - jo bedre link.
- Er linket relevant for det, du sælger? Hvis du fx er karrierecoach, vil det være godt med et link fra fagforeningens blog.
- Er linket dofollow? Det overfører langt mere seoværdi end et nofollow-link.
- Er linket fra en hjemmeside med høj domæneautoritet og høj månedlig trafik?
- Kan du få et link fra forsiden - helst højt oppe på forsiden?
- Er linket fra en dansk hjemmeside? Det er bedst, hvis du kun har danske kunder.
Tip: Brug din sunde fornuft
Vær forsigtig.
Køb aldrig links af hjemmesider, hvor du bare kan trykke på en knap på en hjemmeside for at købe et link.
Heller ikke hvis linket opfylder alle krav på tjeklisten.
Husk: Brug din sunde fornuft i outreach linkbuilding
Det er imod Googles retningslinjer at betale websiteejere for at linke til din hjemmeside.
Derfor skal du aldrig købe links af hjemmesider, hvor du bare kan trykke på en knap for at købe et link.
Heller ikke hvis linket opfylder alle krav på tjeklisten.
Bonustip:
Har du aldrig før bygget links? Så kan det være en god idé at begynde med links fra virksomhedsregistre og fora først. Blogejerne vil nemlig helst have, at din hjemmeside har en vis seoværdi, før de linker til dig. Du kan læse mere om, hvad linkbuilding er.
Vil du gerne gæsteblogge hos mig?
Det lyder da spændende! Send mig gerne en mail med dit forslag til en artikel om markedsføring. Jeg kan selvfølgelig ikke love, jeg siger ja, men chancen er stor, hvis du kan skrive en god artikel.
Skal jeg skrive et gæsteblogindlæg til dig?
Jeg skriver sandsynligvis gerne på din blog, hvis ...
Skabelon til outreach linkbuilding e-mail
"Hej Ole. Tak for en god rejseblog! Jeg ser, du søger gæstebloggere, og jeg vil da rigtig gerne bidrage med en artikel.
Emnet kunne fx være:
- 5 tips til en solferie, der ikke smadrer budgettet
- Test dig selv: Hvilken rejse bliver du mest glad for?
- Sådan sparer du penge med rabatkuponer på ferien.
Du er også velkommen til at foreslå et emne, hvis du har en bedre idé til en artikel, du lige står og mangler til bloggen?
Du er selvfølgelig velkommen til at ændre den færdige artikel.
Et par ord om mig: Jeg har været ansat i rejsebureauet Ferieglad i snart otte år, og jeg har ansvaret for vores blog, som du kan se her.
Du siger bare til, hvis du er interesseret, så skriver jeg.
Venlig hilsen
Vips Jensen, marketingansvarlig, Ferieglad"