• Home
  • Blog
  • Få større netværk og stærke links med outreach linkbuilding

Få større netværk og stærke links med outreach linkbuilding

Lav din egen outreach linkbuilding-kampagne

Vil du gerne have gode links, der bevarer værdien? Selvfølgelig vil du det!

Så er gæsteblogging vejen frem. Se her, hvordan du selv kan lave en linkbuilding-kampagne.

  • Beslut, hvilke bloggere du vil kontakte. Du kan gøre det nemt for dig selv ved at google "bliv gæsteblogger." Vupti - så kommer der mange blogs op, der inviterer dig til at skrive et gæsteblogindlæg. Så er det bare at sortere! Du skal både se på relevans og seo-værdi.  
  • Se også lige på de andre gæsteblogindlæg. Er der links til gæstebloggernes hjemmeside? Hvis der er en masse gæsteartikler uden links, får du sandsynligvis ikke et link. Det kan selvfølgelig være, du gerne vil blogge der alligevel.  
  • Skriv en mail til blogejeren. Sig tak for en god blog. Spørg, om du må have lov at gæsteblogge. Skriv lidt om dig selv. Giv gerne et par eksempler på emner, du kunne skrive om. Så kan blogejeren selv vælge. Vedhæft gerne et par tekster, du har skrevet, eller link til din egen blog. Fortæl blogejeren, at du er indstillet på, at hun har ret til at redigere - eller sige nej tak til artiklen. Det gør ikke så meget, hvis det skulle ske. Der kommer altid en sporvogn og en blogmulighed til!
  • Vent ... og se, om der er bid. Og det er der ikke altid. Jeg har en hitrate på cirka 50 procent lige for tiden. Tag det ikke personligt, man kan ikke være blogkammerat med alle!
  • Bid?! Hurra. Skynd dig at skrive artiklen - og husk at sige 1000 tak.
  • Del blogindlægget i dit nyhedsbrev eller på sociale medier. De mennesker, der har givet dig plads til at gæsteblogge, vil gerne have lidt trafik!

"Don't build links. Build relationships."

Rand Fishkin - CEO, Sparktoro

Hvad er et godt link?

Links er bestemt ikke lige meget værd. Nogle er værd at arbejde for - andre kan skade din hjemmeside!

Denne tjekliste kan give dig en idé om, hvilke links der er mest værd.

Det er ikke sikkert, du skal droppe linkmuligheden, hvis du ikke kan sætte flueben ved alle punkter. Men jo flere punkter - jo bedre link.

  • Er linket relevant for det, du sælger? Hvis du fx er karrierecoach, vil det være godt med et link fra fagforeningens blog.
  • Er linket dofollow? Det overfører langt mere seoværdi end et nofollow-link.
  • Er linket fra en hjemmeside med høj domæneautoritet og høj månedlig trafik?
  • Kan du få et link fra forsiden - helst højt oppe på forsiden?
  • Er linket fra en dansk hjemmeside? Det er bedst, hvis du kun har danske kunder. 

Tip: Brug din sunde fornuft


Vær forsigtig.

Køb aldrig links af hjemmesider, hvor du bare kan trykke på en knap på en hjemmeside for at købe et link. 

Heller ikke hvis linket opfylder alle krav på tjeklisten.  

Husk: Brug din sunde fornuft i outreach linkbuilding

Det er imod Googles retningslinjer at betale websiteejere for at linke til din hjemmeside.
Derfor skal du aldrig købe links af hjemmesider, hvor du bare kan trykke på en knap for at købe et link.
Heller ikke hvis linket opfylder alle krav på tjeklisten.  

Bonustip:

Har du aldrig før bygget links? Så kan det være en god idé at begynde med links fra virksomhedsregistre og fora først. Blogejerne vil nemlig helst have, at din hjemmeside har en vis seoværdi, før de linker til dig. Du kan læse mere om, hvad linkbuilding er.

Vil du gerne gæsteblogge hos mig?

Det lyder da spændende! Send mig gerne en mail med dit forslag til en artikel om markedsføring. Jeg kan selvfølgelig ikke love, jeg siger ja, men chancen er stor, hvis du kan skrive en god artikel.

Skal jeg skrive et gæsteblogindlæg til dig?

Jeg skriver sandsynligvis gerne på din blog, hvis ...

  • Du har en blog med fokus på content marketing
  • Du har allerede en vis trafik på bloggen
  • Du synes, det er helt i orden, at jeg linker fra artiklen tilbage til tekstfokus.dk

Skabelon til outreach linkbuilding e-mail

"Hej Ole. Tak for en god rejseblog! Jeg ser, du søger gæstebloggere, og jeg vil da rigtig gerne bidrage med en artikel.
 

Emnet kunne fx være: 
- 5 tips til en solferie, der ikke smadrer budgettet
- Test dig selv: Hvilken rejse bliver du mest glad for? 
- Sådan sparer du penge med rabatkuponer på ferien.


Du er også velkommen til at foreslå et emne, hvis du har en bedre idé til en artikel, du lige står og mangler til bloggen? 

Du er selvfølgelig velkommen til at ændre den færdige artikel.


Et par ord om mig: Jeg har været ansat i rejsebureauet Ferieglad i snart otte år, og jeg har ansvaret for vores blog, som du kan se her. 

Du siger bare til, hvis du er interesseret, så skriver jeg. 

Venlig hilsen

Vips Jensen, marketingansvarlig, Ferieglad"

drivhuseffekten.dk

Tags: 

Page [tcb_pagination_current_page] of [tcb_pagination_total_pages]

Vigtig viden