• Home
  • Blog
  • Onlinesynlighed: Fordi 29 % af alle salg begynder på nettet

Onlinesynlighed: Fordi 29 % af alle salg begynder på nettet

Onlinesynlighed er vigtigt! Tal viser nemlig, at næsten en tredjedel af alle salg begynder online. 
Læs her, hvordan du lægger en strategi for onlinesynlighed. 

"Min hjemmeside er usynlig! Hvordan får jeg onlinesynlighed?"

... sagde psykologen i telefonen.
Hun er bestemt ikke den eneste.
Måske mangler du også selv viden om, hvordan du får kunderne til at klikke ind på hjemmesiden?

Onlinesynlighed begynder med strategi

Før jeg kan hjælpe dig med at skabe trafik, skal jeg have svar på et par andre spørgsmål.

Dialogen kunne se sådan ud:

  • Hvad vil du sælge?
    "Jeg vil sælge webdesign."
  • Hvilken målgruppe vil du sælge det til?
    "Jeg vil sælge webdesign til mindre virksomheder"
  • Hvilken forskel gør det for kunden at købe det af dig?
    "Virksomheden får en smuk og sælgende hjemmeside til en rimelig pris"
  • Hvorfor skal de netop købe det af dig? Hvilke unikke selling points har du?
    "Jeg har mange års erfaring med WordPress.
    Desuden er jeg uddannet i Emotionelle Kundetyper. Derfor får virksomheden ikke bare en pæn hjemmeside. Virksomheden får rådgivning om branding - og en hjemmeside, der tiltrækker den valgte kundetype."
  • Ok. Så hvem skal IKKE købe af dig?
    "Jeg er ikke interesseret i at designe teknisk avancerede løsninger til store virksomheder."

Som du kan se, er svarene vigtige! De afdækker nemlig, hvem du skal markedsføre dig til.
På baggrund af min viden kan jeg fortælle dig, hvilke platforme du skal bruge.
Jeg kan også fortælle dig, hvilke tekster og andet content dine ønskekunder vil elske at fordybe sig i.

Customers served! 0 års erfaring
Customers served! 0 bøger om content
Customers served! 0 artikler på bloggen
Customers served! 0 tekstopgaver løst
 

Jeg bliver tit spurgt: Hvordan får jeg mere onlinesynlighed?
Før jeg kan svare på det, skal jeg have svar på nogle andre spørgsmål.

Dialogen kunne se sådan ud:

  • Hvad vil du sælge?
    "Jeg vil sælge webdesign."
  • Hvilken målgruppe vil du sælge det til?
    "Jeg vil sælge webdesign til mindre virksomheder"
  • Hvilken forskel gør det for kunden at købe det af dig?
    "Virksomheden får en smuk og sælgende hjemmeside til en rimelig pris"
  • Hvorfor skal de netop købe det af dig? Hvilke unikke selling points har du?
    "Jeg har mange års erfaring med WordPress.
    Desuden er jeg uddannet i Emotionelle Kundetyper. Derfor får virksomheden ikke bare en pæn hjemmeside. Virksomheden får rådgivning om branding - og en hjemmeside, der tiltrækker den valgte kundetype."
  • Og for den sags skyld: Hvem skal IKKE købe af dig? Det kan være et godt hjælpespørgsmål, hvis du har svært ved at finde dine unikke selling points.
    "Jeg er ikke interesseret i at designe teknisk avancerede løsninger til store virksomheder."

Først når du har styr på målgruppe, kundetype og unikke selling points, giver det mening at lægge en strategi for onlinesynlighed.

1. Hvilke mål har du med at skabe større onlinesynlighed?

Det kan være:

  • Mere trafik til din hjemmeside
    Husk her: Din hjemmeside skal være nogenlunde klar til at modtage potentielle kunder.
  • Flere følgere på de onlineplatforme, du har valgt til markedsføring.
    Det kan fx være LinkedIn, Facebook eller Instagram. Valget er let, hvis du arbejder med kundetyper.
  • Højere konverteringsrater: Større salg fra hjemmesiden, flere læsere på nyhedsbrevet
  • Større genkendelighed – så potentielle kunder hsuker dig og din virksomhed.
    Læs mere om LinkedIn-artikler.

2. Se på konkurrenterne

Hvad gør de godt? Hvordan kan du skille dig ud fra dem?

Jeg har fx mange konkurrenter, der er gode bloggere.
Jeg blogger selvfølgelig også selv, som du kan se. Jeg elsker faktisk at blogge!
Men der er altid inspiration at hente fra konkurrenterne. Og mon ikke de også henter et par ideer hos mig? Det håber jeg da.
Det handler dog absolut ikke om at efterligne konkurrenterne.
For så vil din markedsføring ikke skille sig ud – og den vil ikke matche netop dine ønskekunder.

3. Vælg onlineplatforme og find ud af, hvad du vil dele online

Nu skal du vælge dine kanaler og finde ud af, hvilket content du vil lave.
Her gennemgår jeg nogle populære platforme til onlinesynlighed.

Det er selvfølgelig vigtigt at vælge rigtigt. Hvis du er i tvivl, kan du booke en rådgivning hos mig.
Så får du en plan for, hvor du bør markedsføre dig til netop dine ønskekunder.
Jeg kan også hjælpe dig med svar på, hvilket content du skal markedsføre dig med.
Og hvis du ikke har tid eller lyst, skriver jeg selvfølgelig gerne dine tekster.

  • Skal du skrive nyhedsbreve?
    Ja! Du skal sandsynligvis begynde med at få et nyhedsbrev og vælge en tilmeldingsgave til læserne.
    Det kan være chance for at vinde en præmie – eller måske en freebie.
    Det kommer an på, hvad du sælger til hvem.
    Dit nyhedsbrev er vigtigt! For nyhedsbrevet har en return of investment på 40.
    Det betyder, at du statistisk set får fyrre kroner ind, hver gang du bruger 1 krone på dit nyhedsbrev.
    Samtidig er nyhedsbrevet den helt rigtige kanal til at uddanne læserne til at forstå, hvordan du kan skabe værdi for dem.
    Nyhedsbrevet kan sættes op, sådan at alle mails genbruges.
    Sådan markedsfører du dig hele tiden – også når du ikke har tid. Læs mere om nyhedsbreve.
  • 2. Skal du have en blog på hjemmesiden? 
    Ja, hvis du ønsker gode Googleplaceringer – og hvis du vil uddanne dine læsere til at blive kunder hos dig.
    En blog på hjemmesiden skaber værdi for dine læsere.
    Samtidig kan bloggen tiltrække rigtig mange potentielle kunder og hjælpe idg med at få gode Googleplaceringer.
    Det kræver selvfølgelig, at salgstekster og blogindlæg bliver optimeret til Google.
    Læs mere om seoblogging.
  • Skal du være på LinkedIn?
    Ja, hvis du vil markedsføre dig på et seriøst erhvervsforum.
    LinkedIn er især oplagt, hvis du sælger b2b.
    Men LinkedIn er også oplagt, hvis du sælger ydelser som karrierecoaching eller hjælp til jobsøgning.
    Du kan blogge på LinkedIn og dele videoer og fotos.
    Det er ret nemt at skabe onlinesynlighed på LinkedIn.
    Desuden kan du faktisk optimere dine LinkedInartikler og posts til søgemaskinerne.
    Det betyder altså, at folk måske finder din LinkedInartikel, når de googler efter søgeord.
    Den fordel får du ikke med Facebook!
  • Skal du markedsføre dig på Facebook?
    Sandsynligvis, men det er ikke sikkert.
    De fleste danskere har en Facebookprofil, så du kan opnå stor synlighed.
    Facebook egner sig både til private kunder og erhvervskunder. Dog ikke til alle kundetyper.
    Men jeg hjælper dig gerne med at finde den helt rigtige kundetype – og så får du også at vide, præcis hvor du bør markedsføre dig.
    På Facebook kan du dele opslag, videoer og fotos. Du kan IKKE optimere dine Facebookopslag til Google.
  • Skal du være på Instagram?
    Ja, især hvis du sælger noget, som du kan vise flotte billeder og videoer af.
    Instagram tiltrækker særligt kvinder fra 30-60 år.
    Men Instagram kan selvfølgelig også bruges til at vise videoer, hvor du fortæller om dine ydelser.
  • Skal du være på TikTok?
    TikTok er meget hurtigt blevet populært. Platformen egner sig især til korte videoer.
    Det er værd at overveje TikTok, hvis du kan lave korte og gerne sjove videoer.
    TikTok tiltrækker især yngre kunder. Men mon ikke de lidt ældre snart hopper på vognen? Det tror jeg!
    Og dine TikTok-videoer kan du jo genbruge på Facebook, Linkedin og YouTube.
  • Skal du være på YouTube?
    YouTube er utroligt populært. Det særlige ved Youtube er, at du kan optimere dine videoer til Google.
    Det kan være rigtig godt. Især hvis du sælger noget, som folk søger efter tips til på Youtube!
  • Google: Skal du arbejde med SEO?
    Ja – hvis du ønsker gratis trafik fra Google.
    Fordelen ved SEO er, at du tiltrækker mennesker, som googler efter netop det, du sælger.
    Samtidig er Google-optimering en langsigtet strategi. De seotekster, du poster i dag, kan også tiltrække kunder om fem år.
    Bemærk, at SEO som regel ikke skaber lynhurtige resultater.
    Undtagelsen er lokal seo: Hvis du gerne vil have kunder i din by, kan du tit få hurtige resultater med SEO.

4. Læg en plan for onlinesynlighed

Arbejdsspørgsmål:

  • Hvad vil du udgive? Fx blogindlæg, videoer, nyhedsbreve.
  • Hvor tit vil du gøre det?
    Det er godt at skrive ned, hvor tit du fx vil poste blogindlæg eller dele updates på LinkedIn.
    Det holder dig til ilden. Det holder også dit publikum til ilden, så de ikke glemmer dig!
    Husk, at alle opslag kan skrives i forvejen og deles, når det passer dig.

5. Følg resultaterne

Når planen er lagt, skal du tage arbejdshandskerne på!
Følg den plan, du har lagt.
Og husk at følge resultaterne af din indsats for at skabe onlinesynlighed.

Går det for langsomt med at tiltrække nye følgere, kunder og samarbejdspartnere?
Så kan du overveje betalt annoncering.
Jeg vil dog anbefale dig, at din hjemmeside er nogenlunde klar, før du kører paid ads. Ellers er det penge lige ud i afløbet.

Har du brug for hjælp til onlinesynlighed?

Jeg kan hjælpe dig med at:

  • Vælge en målgruppe
  • Finde din virksomheds unikke selling points
  • Lægge en plan for, hvor – og hvordan! – du skal markedsføre virksomheden
  • Skrive tekster, der tiltrækker dine ønskekunder – og skaber gode Googleplaceringer.

Book en samtale i min kalender

Den første samtale koster ikke en øre.

Læs artikler i kategorien: 
Læg en content marketing-strategi

Vigtig viden