• Home
  • Blog
  • 3 fejl, der knuser din drøm om en online-markedsføringsbog

3 fejl, der knuser din drøm om en online-markedsføringsbog

 

Skriv en online-markedsføringsbog

Jeg har skrevet to bøger om content marketing. Den ene har jeg selv udgivet. Den anden er udgivet på Frydenlunds Forlag. Desuden har jeg hjulpet mange andre med at skrive en bog. Desværre slutter alt for mange drømme om en online-markedsføringsbog som mareridt. Men heldigvis kan du let undgå de 3 fatale fejl.

“Jeg vil skrive en bog til markedsføring ….”

Sådan en mail får jeg meget tit i min indbakke!
Bogdrømmene handler om en bog, der profilerer forfatteren som fagmand. Hjælper med at sælge.

Desuden ønsker forfatteren, at bogen hjælper andre videre …

Din bogdrøm er fin, men …

Det er bestemt realistisk at skrive en online-markedsføringsbog, der skaber synlighed og salg.

Min bog om blogging har fx skaffet mig en masse læsere og nye kunder.

Samtidig fortæller folk, at den har hjulpet dem.

Det er jo perfekt.

Men desværre opdager mange, at det er sværere at få den bog klapret ned, end de troede.

Så begynder katastrofetankerne:

Der mangler overblik. Der mangler plan. Der mangler … arg, alt!

Og så brister bogdrømmen.

Det er trist, for du kan godt undgå de fatale fejl, der gør din lyserøde bogdrøm til et mareridt.

Fatal fejl 1: Du nægter at acceptere kaos …

Den første fejl handler simpelthen om din indstilling.

Du tror, det er dig, den er gal med.

Du slår dig selv i nødden, fordi det ikke er helt perfekt ved første gennemskrivning.

Du tror, alle de garvede skribenter har styr på alt fra A til Å.

Men du tager fejl.

Garvede skribenter planlægger deres tykke og tynde bøger.

Men de accepterer også kontrolleret kaos.

Derfor:

Forvent ikke, du kan skrive en færdig online-markedsføringsbog i et hug.

Forvent omskrivning, sprogvask, korrektur.

Og forvent nye idéer, der springer frem fra siderne undervejs for at lege med – mens andre ryger ud.

Ja. Det gælder også, hvis du vil levere en ti-siders e-bog med tips om myrebekæmpelse i huset!

Fatal fejl 2: Du vil alt. Så du opnår intet.

”Hvad er meningen med livet? Det spørgsmål vil jeg besvare på de næste 3 sider,” skrev en gymnasieelev i sin stil. Læreren fik sig et billigt grin. Senere skrev han bogen “Brudstykker af en landsbydegns gulvgrube”. En hel samling tossede citater med mystiske sprogfejl, han havde høstet i sin tid som gymnasielærer.

Men desværre er det helt almindeligt, at folk vil ALT for meget på alt for få sider.

Det er trist, for når du vil skrive en fagbog til markedsføring, skal det ikke bare handle om lidt hist, pist og rundt omkring.

Du hjælper både dig selv og din læser ved at fokusere på ét relevant problem – og give en løsning på det.

Fatal fejl 3: Du skriver til alle. De forkerte.

Ligesom mange vil skrive om alt, vil alt for mange også skrive til alle og enhver.

Den er gal.

Du skal nemlig kun skrive til dine ønskekunder. Ikke andre.

Og du skal skrive noget, der hjælper dem. Ikke alle mulige andre.

Et eksempel:

Du er frisør og vil skrive en online-markedsføringsbog.

Du planlægger, at bogen skal hedde 1000 års hårhistorie.

Og det er helt fint med mig, hvis du gerne vil tiltrække historienørdede akademikere, der er lidt tynde i toppen.

Men hvis du i virkeligheden drømmer om en bog, der tiltrækker kunder til salonen?

Så skal du nok hellere skrive bogen Find let den perfekte frisure til din ansigtsform.

For den titel viser nemlig klart:

  • Hvem du kan hjælpe med hvad
  • Hvordan du kan hjælpe
  • Hvorfor du er den rigtige til at hjælpe. Det tiltrækker kunder.  

3 krav, din online-markedsføringsbog skal opfylde:

  • Bogens overskrift, forord og bagside fortæller, præcis hvem den henvender sig til: dine ønskekunder.
  • Bogens bagside forklarer, hvilket mål de kan nå ved at læse bogen. Og hvorfor det er vigtigt for dem.
  • Bogen giver eksempler på, hvordan andre er nået i mål med den metode, der beskrives.

Sådan en bog har nemlig 3 fordele:

  • Den tiltrækker de helt rigtige mennesker: dine ønskekunder.
  • Den hjælper dem videre, så de opdager, hvor god du er.
  • Og så er bogen endda meget nemmere at skrive, fordi der er struktur og mening i galskaben for dig!

Få opfyldt din bogdrøm

Jeg har været på sidelinjen på mange små og store bogprojekter. Derfor kan jeg hjælpe dig med at skabe kontrol over kaos. Synopsis, titel, redigering, smukkesering, korrektur, markedsføring. Så kan din bog komme videre ud til dem, du gerne vil hjælpe!

Læs mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med at udgive, markedsføre og skrive en bog. Du er velkommen til at booke et kvarters gratis rådgivning hos mig. 

Læs også artiklen Udgiv en bog på forlag eller som selvudgiver.

Du kan også bestille manuskriptvurdering, når du vil skrive en bog.

Læs artikler i kategorien: 
Skriv bog eller e-guide

Vigtig viden