• Home
  • Blog
  • Hvad er den omvendte nyhedstrekant?

Hvad er den omvendte nyhedstrekant?

Begrebet "omvendt nyhedstrekant" kan godt forvirre. Det betyder nemlig præcis det samme som "nyhedstrekant."

Nyhedstrekanten er en model, som journalister bruger til at skrive nyhedsartikler, sådan at folk får de vigtigste oplysninger først. Derefter uddybes der med flere oplysninger, og til sidst afsluttes artiklen med information om, hvor man kan få mere at vide.  

Det "omvendte" består altså i, at du får konklusionen først i artiklen - mens du må vente til sidste side i en roman.

Eksempel på nyhedstrekant

Luk en avis op - eller tænd for tv - så kan du se modellen i praksis! Her er et eksempel:

  • Overskrift: "Kunstneren Ole Mogensen forærer Sorø en skulptur"
  • Manchet - nogle få linjer i kursiv under overskriften: "Den anerkendte kunstner er opvokset i Sorø, og byen optræder ofte i hans værker."
  • Brødtekst: "Værket "Duer i sort humør" skal stå foran biblioteket  ...." osv.
  • Afslutning: Information om, hvor man kan få mere at vide.

Hvorfor skal du bruge nyhedstrekanten?

Fordi din tekst skal skabe klarhed i din læsers hjerne, ikke kaos!

Det kan nemlig gå grueligt galt, hvis ikke du bruger nyhedstrekanten, når du skal skrive en tale eller et virksomhedsblogindlæg.

Lad os tage et eksempel. Min kæreste er sød, rar og smuk. Men han har altså en utrolig evne til at gøre en kort historie lang.

Jeg skal fx skrive en artikel om LED-lamper, og før jeg researcher online, stiller jeg lige manden derhjemme et hurtigt spørgsmål, sådan mest for hyggens skyld:

"Jeg skal skrive nogle webshoptekster om LED-lamper. Hvordan er det nu, har de altid batteri?"

"Nej ....", siger den gode mand, der ved alt om strøm fra sit fag. Og så tager han fat på en lang forklaring, der omfatter detaljerede oplysninger om, hvad LED er, hvilke fordele der er ved LED, hvornår og hvorfor glødepæren blev forbudt i Danmark, og hvorledes loven på dette punkt forresten adskiller sig fra resten af verden.

Altså en tale, der simpelthen vender nyhedstrekanten på hovedet:

Indledning: Denne del af talen udgøres af et helhjertet forsøg på at give mig alle oplysninger i hele verden om LED

Midte: I denne del uddybes alle de oplysninger, jeg har mindst brug for, når jeg skal skrive min artikel om LED-lamper

Afslutning: Hertil når vi som regel ikke! Jeg er nemlig længe forinden nødsaget til at gøre opmærksom på, at nu SKAL jeg altså skrive de kategoritekster og produkttekster om LED-lamper.
Derefter forlader jeg i hast stuen for at researche online om LED.

Hvis vi undtagelsesvis når til punktet "afslutning," skyldes det, at jeg brutalt afbryder talestrømmen for at gentage det basale spørgsmål, jeg stillede først: "Har de batteri OG ledning eller hvad?"

Dette medfører en fornærmet grynten fra husherren: "Hvis du alligevel ikke vil vide noget om det, så lad være med at spørge."

Brug en (let modereret) nyhedstrekant til blogindlæg

Heldigvis kan man sagtens undgå sådanne familiekonflikter. Man skal bare vende nyhedstrekanten rigtigt, så folk får de vigtigste oplysninger først. Og ikke nok med det, du kan nemlig også bruge nyhedstrekanten i dine blogindlæg.

Overskrift
Begynd med at skrive overskriften! Den skal opsummere budskabet i en linje: "Få lys og stemning med LED-lamper".

Mange skriver overskriften til sidst. Men du kan gøre det nemmere for dig selv ved at skrive den, før du skriver artiklen.

Du kan nemlig slet ikke skrive en god overskrift, før du har defineret artiklens emne meget præcist. Det betyder, at den gode overskrift tvinger dig til at skrive en god artikel.

Indledning
Fortæl det, som læseren absolut skal vide om emnet: LED-lamper er økonomiske, miljøvenlige og fås i mange varianter. De har både ledning og batteri. Og når det nu er et blogindlæg, kan du afslutte indledningen med et diskret call to action om at se på udvalget af LED-lamper i shoppen allerede nu!

Midte
Uddyb det, du har fortalt i indledningen: Fortæl for eksempel om forskellige typer LED-lamper. Giv eksempler på, hvordan LED-lampen kan bruges i børneværelset, på kontoret, i soveværelset og i stuen. Glem ikke at linke til produktkategorierne.

Afslutning
Afslut med et par linjer, hvor du beskriver tilbuddet om LED-lamper lidt mere - og link til tilbuddet og produkterne.
Få gerne diskret nævnt, at der er gratis fragt på ordrer fra 499 kr., garanti, hurtig levering og fuld returret.
Fortæl også, hvor læseren kan finde flere oplysninger, fx ved at sende en mail med sit spørgsmål.

Færdigt arbejde

Sådan ... nu har du ikke bare fortalt læseren alt det vigtigste! Du har også teaset for dine produkter. Og du har bevaret skriveglæden, fordi din skriveproces gik meget nemmere, end den plejer.

Skal jeg skrive for dig?

abonnement på søgemaskineoptimerede blogindlæg og nyhedsbreve.

Faq

Hvad er den omvendte nyhedstrekant?

Den omvendte nyhedstrekant er faktisk bare det samme som nyhedstrekanten. 
Nyhedstrekanten er en grafisk fremstilling af en nyhedsartikel, som journalister skriver den: 
Øverst er der en overskrift, der afslører det vigtigste. 
I nyhedsartiklens manchet uddybes historien.
Derefter kommer brødteksten, hvor nyheden uddybes yderligere. 
Ideen med den omvendte nyhedstrekant er altså, at selv læsere, der kun skimmer artiklen, får de vigtigste budskaber med. 
Det gør det nemmere at forstå artiklen. 
Samtidig sikrer denne opbygning, at redaktøren kan "klippe artiklen nedefra," uden at den skal skrives helt om. Det var særlig vigtigt, før computeren gjorde redaktørens arbejde nemmere. 

Læs artikler i kategorien: 
Lær teksttrick og salgspsykologi

Vigtig viden