Jeg vil ikke foregøgle dig, at seo altid er enkelt. For det ville være løgn – og det ved jeg alt om som seo-tekstforfatter.
Men på den anden side: Hvis du er godt i gang med seo, kan små ændringer gøre en stor forskel.
Læg de vigtigste blogindlæg øverst på bloggen
De nyeste blogindlæg får typisk flest visninger – medmindre selvfølgelig andre blogindlæg er bedre optimeret til Google.
Derfor er det altid en god idé at have et blogindlæg øverst på bloggen, der relaterer til de salgstekster, du gerne vil løfte i søgeresultaterne.
For jo flere der klikker på blogindlæggene, jo bedre chance har blogindlægget alt andet lige for at få en god placering.
Det er ikke sikkert, du behøver skrive en masse nye blogindlæg. Du kan nemlig altid ændre udgivelsesdatoen på dine blogindlæg i WordPress, så et ældre blogindlæg får en ny udgivelsesdato.
Interne links gør en stor forskel
Interne links bliver tit glemt – og det er ærgerligt. For interne links gør nemlig en stor forskel for Googleplaceringerne, når du linker rigtigt.
Nærmere bestemt bør du arbejde med topic clusters – også kaldet “indholdsklynger.” En topic cluster består af en “pillar text” – altså en længere vigtig tekst – typisk en salgstekst.
Til din pillar text knytter du en række blogindlæg om relaterede emner, der linker til salgsteksten.
Læs mere om topic clusters.
Skab direkte trafik og engagement
Sommetider kan du give et søgeord et løft på den helt simple måde. Nemlig ved at skabe direkte trafik fra nyhedsbrev og sociale medier.
Et andet trick er at sørge for, at folk viser mere engagement i den side, som du gerne vil løfte på Google.
Fluks et eksempel: Du sælger onlinekurser i engelsk på flere niveauer.
Derfor har du en artikel om “engelsk for begyndere”, som du gerne vil løfte på Google.
På den side kan du have en video – eller måske en quiz, hvor folk selv kan teste deres sprogtalenter. Begge dele kræver, at folk klikker og bruger tid på siden – og det er godt for søgeordsplaceringerne. Samtidig giver det forhåbentlig også købelyst!
Forresten vil jeg nu ikke anbefale dig at vælge søgeordsudtrykket “engelsk for begyndere,” medmindre din hjemmeside er meget stærk. For de øverste hjemmesider på det søgeordsudtryk er nemlig forskrækkeligt stærke seo-mæssigt.
Måske kommer du længere med søgeordsudtrykket “lær engelsk for begyndere.” Selvom der er langt færre søgninger – så er kampen om det søgeordsudtryk også meget mindre.
Desværre gør alt for mange hjemmesideejere netop den fejl, at de går efter de søgeord, hvor der er allerflest søgninger. Uden at undersøge, om de har en chance for at hamle op med de hjemmesider, der ligger øverst!
Læs også: 5 fatale fejl, du (måske!) gør ved valg af Google søgeord.
Har du behov for professionel tekstforfatning?
Du kan booke en tid i min onlinekalender – første rådgivning koster dig aldrig en øre!
Undgå let 9 fatale fejl
- og få en bedre hjemmeside på få dage
Du får også nyhedsbrev om tekst, der skaber salg