• Home
  • Blog
  • Nej. Synlighed er ikke (altid!) lig med salg. Desværre.

Nej. Synlighed er ikke (altid!) lig med salg. Desværre.

Historien her er hentet fra min virkelighed som tekstforfatter. Men den er omskrevet, så ingen kan genkende sig selv.
Pyt med det. Det er pointen, du skal bide mærke i.

Jeg havde en lille træfning med en SoMe-specialist.
Lad os sige, det var en kvinde, der hjælper mennesker med at skaffe kunder gennem Facebook.
Kvinden skrev noget i denne retning i en gruppe for selvstændige:
“Jeg har lige betalt mine regninger for denne måned. Nu har jeg 44 kr tilbage.”
Opslaget fik hundredvis af likes fra begejstrede selvstændige, der skrev:
“Jeg kender det” og lignende.
Kvinden likede fornøjet alle kommentarerne og virkede særdeles begejstret.
Vi kan alle sammen lide at få kommentarer og likes.

Men jeg tænkte: Selvmål …

Min fejl var, at jeg faktisk også kom til at skrive det som kommentar under opslaget.
Det skulle jeg ikke have gjort.
Kvinden blev fornærmet. Hun skrev: “Jeg har fået over 100 nye Facebookfans og 345 likes. Hvis det ikke gavner min virksomhed, så ved jeg ikke, hvad der gør!”
Det er hendes virksomhed og hendes vurdering.
Jeg skulle ikke have blandet mig, så jeg undskyldte selvfølgelig og slettede min kommentar.

Men jeg står fast:

Det ER et selvmål at skrive sådan på SoMe eller i seoteksterne.
Også selvom det høster en masse likes og nye fans.
For hvad siger opslaget egentlig?

1. “Jeg hjælper folk med at skaffe kunder via Facebook. Men jeg er ikke så dygtig til det, at jeg selv har kunder nok.”

Lad mig understrege det: Der kan være mange grunde til, at du ikke tjener nok, selvom du er dygtig.
Måske er du lige begyndt. Måske mangler du netværk. Måske dit og dat.
For der er ikke altid lighedstegn mellem dygtighed og mange kunder.
Men det ændrer ikke på, at dit kundeflow smitter af på, hvordan dine ønskekunder opfatter dig.
Det gælder selvfølgelig ikke mindst, når du selv hjælper andre med at skaffe kunder:
Hvis du har mange kunder, tænker folk helt automatisk, at du er dygtig.
Og hvis du ikke har kunder nok, skal du ikke fortælle det vidt og bredt. For det resulterer nemt i, at det bliver sværere at få flere af dem.

 

2. “Jeg mangler penge og er nem at presse ned i pris.”

Som om det ikke var galt nok, afslører opslaget også, at Facebookeksperten måske mangler penge til at betale regningerne.
Tro mig: Det er nok ikke et signal, du ønsker at sende som selvstændig.
For så tiltrækker du helt automatisk kunder, der vil forhandle dine priser i evigheder.
Og de kunder er sjældent supernemme at stille tilpas.
Selvfølgelig kan det godt være, du skal tilbyde dine ydelser billigere end dine konkurrenter.
Det gør jeg selv.
Det skyldes, at jeg ikke har et dyrt kontor og aldrig besøger kunder i deres virksomhed. Så jeg undgår en hel del udgifter, og det kommer mine kunder til gode.
Og det fortæller jeg selvfølgelig i min markedsføring! For ellers ville folk tro, at de lavere priser skyldes, at jeg mangler erfaring – eller ikke er dygtig nok.
Det er en ærlig sag, at du mangler penge. Men du behøver ikke være SÅ ærlig over for dine ønskekunder.
Så hvis du gerne vil tilbyde lavere priser til dine konkurrenter, skriver du i stedet:
“Jeg tilbyder en lav intropris på kr. X i timen – tilbuddet udløber (dato)
eller
“Jeg tilbyder ekstra gode priser, fordi (årsag til, at du kan gøre det billigere end alle andre.”

Markedsføring handler ikke kun om synlighed

Faktisk er det supernemt at skabe synlighed.
Du kan sådan set bare smide tøjet online eller sælge en splinterny iPhone for 1 krone.
Så skal du nok få folk til at myldre ind.
Men god markedsføring handler om noget helt andet:
Nemlig at tiltrække de RIGTIGE mennesker.
Og det er ikke altid dem, der sidder og liker, deler og skriver sjove kommentarer.
Det er dem, der kan og vil handle med dig – og betale ordentligt, fordi de forstår værdien af din hjælp.

Er du i tvivl om, hvordan du skal markedsføre dig?

Du er velkommen til at booke en rådgivning i min kalender. Første samtale koster kun din e-mail.

Læs artikler i kategorien: 
Læg en content marketing-strategi

Vigtig viden