Har du bemærket, at politikere fra højre til venstre altid taler om “den almindelige dansker?”
- Mette Frederiksen fastslår, at krigen i Ukraine “kommer til at ramme den helt almindelige dansker” på tv2.dk
- Johanne Schmidt-Nielsen spørger retorisk: “Hvem skal betale prisen for finanskrisen? Den almindelige dansker som hver dag går på arbejde og må knokle ekstra for at få hverdagen til at løbe rundt?”
- Løkke sendte i en pressemeddelelse sine kondolencer efter togulykken på Storebælt i 2019: “Morgenens tragiske ulykke på Storebæltsbroen med mange omkomne og sårede har rystet os alle sammen. Helt almindelige danskere på vej på arbejde eller hjem fra juleferie har fået slået deres liv i stykker” – DR.
Og sådan kunne man blive ved og ved.
Dette er ikke en blog om politik. Så jeg vil ikke kaste mig ud i en kritik af, at politikere elsker store målgrupper, fordi der er mange flere stemmer i at appellere til mængden end de få stædige individualister.
Til gengæld vil jeg gerne brokke mig over måden, de kommunikerer.
Ikke nok med at det virker temmelig arrogant at tale om “helt almindelige danskere” uden at inkludere sig selv. Det virker faktisk også ret dumt, for …
Almindelige danskere findes slet ikke
- Den helt almindelige dansker hedder Anne Nielsen
- Anne spiser 1 kilo kød og 700 gram søde sager om ugen
- Hun har 1,7 barn, der hedder Oscar og Alma
- Hun er 43 år.
(Kilde: TjekDet)
Sådan kan man jo blive ved. Men jeg kan allerede nu afsløre, at jeg ikke hedder Anne Nielsen. Jeg spiser stort set ikke kød. Og jeg har to hele børn, der hverken hedder Oscar eller Alma.
Forresten er jeg temmelig sikker på, at du heller ikke hedder Anne Nielsen!
Statistik lyver
Den helt almindelige dansker findes næppe! Det er normalt at være unormal.
Med alle de dyre spindoktorer er det utroligt, at politikere vil knytte bånd til vælgerne ved at bruge udtrykket “den helt almindelige dansker” på denne måde.
For det skaber nemlig afstand. Udtrykket afslører, at politikeren føler sig hævet over gruppen.
Det er ikke særligt heldigt.
For vi kan alle sammen lide at blive betragtet som tænkende individer.
Vi følger skam ikke mængden blindt. Ih nej. Vi følger kun med, så længe det passer os selv … ikke?
Hvad har den helt almindelige dansker med din virksomhed at gøre?
Tja, hele debatten viser, hvor vigtigt det er, at din virksomhed kommunikerer til det enkelte menneske.
Også selvom din virksomhed – hvis du er dygtig – tiltrækker mennesker, der på visse punkter ligner hinanden og har nogenlunde samme problemer og behov.
Derfor:
- Skriv “du” – også når du sælger til virksomheder. Overvej kun “vi”, hvis der faktisk er flere om at tage en købsbeslutning.
- Skriv aldrig “vi” om din egen virksomhed, hvis du er soloselvstændig! Du kan dog gøre det, hvis du har faste freelancere.
- Undgå no reply-mails. Folk skriver for at få svar af et menneske!
- Tal med folk i målgruppen – og lær dem at kende.
- Find din virksomheds Emotionelle Kundetype – det kan godt betale sig.